به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ هومن رفیعی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان کرمانشاه در خصوص فعالیتهای اورژانس پیشبیمارستانی، گفت: اورژانس پیش بیمارستانی یکی از حلقههای اولیه درمان بیماران است.
او ادامه داد: از سال ۵۶ که شاکله اورژانس پیش بیمارستانی در کشور شکل گرفت تا به امروز همکاران سعی کردند کسانی که در محیط مشکل درمانی دارند تا زمانی که به سیستم درمانی بیمارستانهای وصل میشوند، خدمات ارائه دهند.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان کرمانشاه در توضیح خدمات ارائه شده با توجه به همهگیری ویروس کرونا، بیان کرد: از ابتدای همهگیری کرونا همکاران مانند تمامی افراد در بیمارستانها، حتی بیشتر در خط مقدم مبارزه با این بیماری بودهاند و خیلی بیشتر و زودتر از پرسنل بیمارستانی با بیماران کروناویروس در ارتباط هستند.
او به انتقال ۲ هزار و ۱۰۰ بیمار کرونایی در استان اشاره و بیان کرد: بیش از ۷۰ نفر از پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی به بیماری کرونا مبتلا شدهاند که اکثرا بهبود یافتهاند.
رفعیی، دامنه فعالیت اورژانس پیش بیمارستانی را بسیار گسترده توصیف کرد که علاوه بر انتقال بیماران به بیمارستانها، درمان مدیریت حوادث و بحرانها را بر عهده دارند.
او، کاهش زمان رسیدن آمبولانس بر بالین بیماران، افزایش تعداد و بهبود ناوگان، ارتقای تجهیزات ارتقای خدمات اورژانس هوایی و افزایش توان مدیریت خطرات سلامت در حوادث و بیماریها را از جمله برنامههای در دستور کار دانست و گفت: در نظر داریم با همکاری رسانهها به مردم آموزش دهیم در چه زمانی با اورژانس تماس بگیرند.
رفیعی با تعریف دو کد ۲۴۷ و ۷۲۴ به نقش آنها در بهبود خدماترسانی به بیماران، ادامه داد: بیمارانی که علائم قلبی (درد قفسه سینه، تنگی نفس و...) دارند با کد ۲۴۷ تعریف میشود که مستقیما و سریع به بیمارستان امام علی (ع) منتقل و حتی در آمبولانس برای جلوگیری از ائتلاف وقت نوار قلب از بیمار گرفته میشود.
او بیان کرد: کد ۷۲۴ برای بیماران با علام شبیه سکته مغزی (بیحسی، عدم حرکت در اندامها، تغییر لحن صحبت، دچار کج شدگی صورت، لب و چشم) تعریف میشود تا بلافاصله با هماهنگیهای صورت گرفته به بیمارستانهای امام رضا (ع)، فارابی، امام خمینی (ره) و امام حسین (ع) به بیمارستان منتقل شوند تا با تزریق دارو از عوارض بیماری کاسته شوند.
این مسئول در خصوص زمان رسیدن آمبولانس از زمان تماس با دیسپاچینگ و ۱۱۵، گفت: استاندار جهانی رسیدن آمبولانس در شهرها هفت دقیقه و در جادهها ۱۳ دقیقه است.
او از همراهان بیماران خواست، هنگام تماس با حفظ خونسردی به کارشناسان پاسخ دقیق دهند و ضمن اعلام آدرس کامل به توصیههای همکاران تا رسیدن آمبولانس توجه کنند.
رفیعی در پایان با بیان اینکه تمام خدمات اورژانس ۱۱۵ رایگان است و هیچگونه هزینهای بابت انتقال بیماران و خدمات گرفته نمیشود، خاطرنشان کرد: رانندگان شهری هم وقتی صدای آژیر آمبولانس را میشنوند، راه را برای آمبولانس باز کنند.
انتهای پیام/ز