به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مقایسههای خودرویی پر مخاطب بازار، فوتون ساوانا و تویوتا پرادو VX است. این ۲ خودرو به دلیل شباهت ظاهری متقاضیان یکسانی دارند، اما بسیاری از افراد برای انتخاب یکی از این ۲ خودرو دو دل هستند. در این گزارش قصد داریم مشخصات فنی هر ۲ خودرو را بیان کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری برای خرید داشته باشید.
فوتون ساوانا خودرویی شاسی بلند و ۷ نفره است که با ویژگیهای آفرودی و انتخاب حالتهای رانندگی (تک دیفرانسیل، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین) که دارد میتوانید مسیرهای ناهموار را به راحتی طی کنید.
این خودرو چینی دارای موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ و حجم موتور ۱۹۸۱ سی سی است. از امکانات این خودرو میتوان به حداکثر قدرت ۲۱۴ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه اشاره کرد.
از دیگر امکانات و تجهیزات این خودرو چراغ راهنما روی آینههای جانبی، غربیلک فرمان چند منظوره، کروز کنترل، چراغ مخصوص روز، سیستم استارت بدون کلید، سانروف، سیستم چهارچرخ هوشمند و سنسور پارک عقب است. ساونا برای اینکه در حد و اندازه یک SUV واقعی ظاهر شود از ابعادی برابر با ۴۸۳۰ میلیمتر در طول ۱۹۱۰ میلیمتر در عرض و ۱۸۸۵ میلیمتر در ارتفاع برخودار است.
از نکات برجسته ساوانا میتوان به ارتفاع ۲۲۰ میلیمتر کف خودرو از زمین اشاره کرد که همین موضع باعث شده میزان غرق شدگی ماشین در معابر رودخانهای برابر با ۶۰۰ میلیمتر گردد. جلو پنجره ساوانا هم دارای ظاهری عجیب است بطوریکه چندین نوار مورب کرمی در دو طرف برند دایرهای شکل فوتون هیچگونه هارمونی را ایجاد نکرده است، اما در نمای ظاهری کمی امیدوار میشویم که شاید بتوان یک SUV واقعی داشت چرا که برجستگیهای روی گلیگرها در کنار خط صاف کمبر بند شانهای هیب یک شاسی بلند را به بیننده تلقین میکند.
طراحان فوتون ساوانا در نمای عقبی کمی بهتر عمل کرده و با ایجاد چراغهای بزرگ با لامپهای LED در کنار نوار کرمی رنگ پهن در بین دو چراغ تا حدودی زیبایی را له کالبد این خودرو دمیده اند. اما با دیدن عقب خودرو باز هم به یاد خودروهای دهه نودی خواهید افتاد.
تویوتا پرادو VX چهار در خودروی ساخت ژاپن است که از جمله خودروهای شاسی بلند پرطرفدار به شمار میآید. این خودرو دارای امکانات مختلفی است و به نوعی آن را خاص کرده است. این خودرو دارای انتقال نیرو به چهار چرخ FWD است بدین معنا که حداکثر سرعت در آن ۲۰۰ کیلومتر محدود شده است. بدنه به صورتی طراحی شده است که هنگام برخورد با عابر آسیب کمی به او وارد شود.
از دیگر امکانات این خودرو می توان به چراغهای جلو مجهز به سیستم HID و AFS (روشنایی بهتر در جاده و هنگام پیچیدن)، روشن شدن فلاشرها هنگام ترمز ناگهانی، سیستم AVS سفارشی (تغییر حالت رانندگی به Normal، Comfort و Sport)، سیستم VFC در مدل Off-Road، سیستم KDSS ، سیستم LSD در دیفرانسیل برای کمک به کم کردن اصطکاک و مصرف سوخت اشاره کرد.
این خودروهمچنین مجهز به چهار دوربین، نشاندهنده زاویه چرخها، تنظیم خودکار گیربکس به صورت هوشمند به کمک سیستم AI-Shift ، سیستم هشدار برای کم کردن مصرف سوخت به هنگام شتاب و طراحی دکمههای داشبورد برای استفاده آسان حتی با دستکش است.
فوتون ساوانا | تویوتا پرادو VX چهار در |
کشور سازنده | |
چین | ژاپن |
سال (طراحی) | |
2015 | 2010 |
موتور | |
4 سیلندر 16 سوپاپه | 6 سیلندر 24 سوپاپه |
حجم موتور | |
1981سی سی | 3956سی سی |
حداکثر قدرت | |
214 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه | 271 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | |
320 نیوتن متر در 1750 دور در دقیقه | 386 نیوتن متر در 4400 دور در دقیقه |
جعبه دنده | |
6 سرعته خودکار | 5 دنده اتوماتیک |
شتاب 0 تا 100 | |
13.9 ثانیه | 8.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | |
175 کیلومتر در ساعت | 200 کیلومتر در ساعت |
وزن | |
1990 کیلوگرم | 2435 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | |
4830 طول - 1910 عرض - 1885 ارتفاع | 4990 طول - 1885 عرض - 1880 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | |
2790 میلیمتر | 2789 میلیمتر |
مصرف سوخت ترکیبی | |
9.8 لیتر در هر صد کیلومتر | 12.5 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | |
75 لیتر | 87 لیتر |
استاندارد آلایندگی | |
یورو 5 | یورو 3 |
استاندارد امنیت | |
EURONCAP 5 | |
ترمز و پایداری | |
ABS – EBD – BA – ESC – TCS – HAC | ABS، EBD، BA، TRC، VSC و همچنین در مدل Off-Road این سیستمها نیز وجود دارند: Multi-Terrain ABS، A-TRC، HAC و DAC |
کیسه هوا | |
کیسه هوای سرنشینان جلو – کیسه هوای جانبی – کیسه هوای پرده ای | 7 کیسه هوا با سیستم SRS - کیسه هوای راننده - کیسه هوای زانویی راننده - کیسه هوای سرنشین جلو - کیسه هوای جانبی - کیسه هوای پردهای سراسری |
سیستم صوتی | |
بلوتوث – قابلیت پخش MP3 | قابلیت پخش CD به همراه چنجر 6 تایی |
انتهای پیام/