گرچه طولانی بودن سریال مختارنامه و فقدان توان جسمی جمشید هاشم‌پور با توجه به سن و سالش دلیل انصراف کارگردان از انتخاب این بازیگر بود، اما به نظر می‌رسد دلایل دیگری هم وجود دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در روزهای اخیر صحبت‌های محمود فلاح تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی "مختارنامه" درباره نقش مختار و اینکه «جمشید هاشم‌پور» انتخاب اول برای بازی در این نقش بوده است، هم بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت و هم بار دیگر تأمل درباره این نقش و ویژگی‌های بازی فریبرز عرب‌نیا در آن را به خوانشی دوباره کشاند. حتی صفحه اینستاگرام شبکه آی‌فیلم نظرسنجی به راه انداخت و در آن از کاربران و فالوورهای خود پرسید شما چه کسی را برای نقش مختار انتخاب می‌کنید؟

سه گزینه این پرسش هم فریبرز عرب‌نیا، جمشید هاشم‌پور و علیرضا شجاع‌نوری بود. پاسخ اغلب مردم انتخاب فریبرز عرب‌نیا بود و این نشان می‌دهد داود میرباقری در نهایت انتخاب هوشمندانه‌ای برای ایفای مهم‌ترین شخصیت سریالش داشته و بازیگری که او برای ایفای نقش قهرمان قصه خود برگزیده در دل و جان و ذهن مردم نشسته است.


بیشتربخوانید


در این یادداشت می‌کوشیم تا با خوانش شیوه بازیگری عرب‌نیا، دلایل منطقی این انتخاب درست را تحلیل کنیم:

جمشید هاشم‌پور

جمشید آریا یا زینال بندری مانع جدّی برای مختار شدن

ابتدا به گزینه‌های دیگر می‌پردازیم. جمشید هاشم‌پور گرچه بازیگر توانایی است و چهره و صورت قهرمان گونه‌ای برای ایفای نقش مختار داشته اما فاقد آن شمایل معنوی و روحانی برای ایفای شخصیتی است که وجوه مذهبی برجسته‌ای دارد. ضمن اینکه مخاطب در حافظه تصویری خود همواره او را با شخصیت جمشید آریا و نقش زینال بندری به یاد می‌آورند. همین تصویر ذهنی می‌توانست مانع جدّی برای پذیرش و درونی‌شدن نقش مختار در نزد مخاطب شود. گرچه طولانی بودن سریال و فقدان توان جسمی جمشید هاشم‌پور با توجه به سن و سالش دلیل انصراف کارگردان از انتخاب این بازیگر بود، اما به نظر می‌رسد بدون این مسئله هم انتخاب او نمی‌توانست به اندازه فریبرز عرب‌نیا تأثیرگذار باشد.

روزواقعه

علیرضا شجاع‌نوری نمی‌توانست چون...

علیرضا شجاع نوری اگرچه به اصطلاح از شمایل روحانی برخوردار است که از این ویژگی به درستی در روز واقعه استفاده شده اما چهره‌اش فاقد آن صلابت و اقتدار برای نقش مختار بود. شکل چشم و شیوه نگاه شجاع‌نوری واجد نوعی حیرت و حیرانی است که متناسب با نقش جوان نصرانی در روز واقعه بود، اما مختار به دلیل ویژگی‌ها و خصلت‌های فردی و رزمی‌اش که فرمانده و منتقم بود، به نگاهی نافذ، جدّی و چهره با صلابت‌تری نیاز داشت که فریبرز عرب‌نیا واجد آن بود و به کاراکتر مختار جذبه و کاریزمای خاصی می‌بخشید.

حتی اگر بخواهیم از حیث تُن و جنس صدا هم به این بازیگران نگاه کنیم، مایه و ردیف صدایی عرب‌نیا برای این نقش مناسب‌تر بود. گرچه برخی بر دوبله برای این نقش تأکید داشتند اما به نظر می‌رسد صدای خود عرب‌نیا به ناب و خالص بودن نقش کمک بیشتری می‌کرد و به او این فرصت را می‌داد تا کنش و واکنش‌های کلامی خود را مماس با حقیقت آن حالت و وضعیت انطباق دهد و بازی طبیعی‌تری را از او شاهد باشیم. به عبارت دیگر صدای خش‌دار عرب‌نیا و نگاه نافذش به عنوان دو مؤلفه مهم در بازی بیانی و چهره‌ای به بازنمایی مقتدرانه و با صلابت در ایفای نقش مختار کمک کرده است.

داریوش ارجمند

داریوش ارجمند هم نمی‌توانست،‌ چون هنوز مالک‌اشتر است

 برخی هم معتقدند که داریوش ارجمند انتخاب بهتری برای این نقش بود اما به چند دلیل باید این نظر را نفی کرد. اول به دلیل عدم تناسب سن و سال ارجمند با مختار و دوم به دلیل تصویری که مردم از او به عنوان مالک‌اشتر داشتند و همچنان او را با این نقش به یاد می‌آورند و قطعاً هضم آن نقش در نقش جدید کار دشواری بود و مختار نمی‌توانست در شمایل و کسوت او باورپذیر شود. از سوی دیگر فریبرز عرب‌نیا پیش از مختارنامه، در سینما به ویژه دو فیلم «ضیافت» مسعود کیمیایی و «شوکران» بهروز افخمی قابلیت و توانایی خود را برای تبدیل شدن به یک قهرمان اثبات کرده بود و به نظر می‌رسد داود میرباقری این سوابق را هم در انتخاب او لحاظ کرده است.

عرب نیا انتخاب بازیگر

حفظ راکوردِ نقش/ مختاری که واقعی است نه تخیّلی!

بدون شک بازی در نقشی پر چالش و فراز و نشیب، آن هم نقش یکی از شخصیت‌های تاریخی که واقعی است نه تخیّلی و مهم‌تر از این‌ها بازی در نقشی که قصه‌اش به یکی از مهم‌ترین باورهای اعتقادی و حماسه‌های تاریخ دین پیوند می‌خورد، امر بسیار دشواری است. اگر فقط طولانی بودن این سریال و نقش را هم در نظر بگیریم، تاب‌آوری بازیگر و حفظ راکورد (هماهنگ‌کردن) نقش در آن بسیار سخت و دشوار است.

چرا عرب نیا به جای جمشید هاشم‌پور برای نقش «مختار» انتخاب شد؟ + تصاویر

عرب‌نیا تا دمِ مرگ رفت/ میرباقری دو بار سکته کرد

طبق گفته میرباقری فریبرز عرب‌نیا در ۵۰۰ سکانس و در بیش از ۹۰ درصد از کل سریال حضور داشته و این کار بسیار سخت و طاقت‌فرسایی است. خود عرب‌نیا می‌گوید در طول سریال دو بار تا نزدیک مرگ رفتم و آن را لمس کردم و داود میرباقری نیز در طول این سریال دوبار سکته قلبی کرد.

وقتی بعد از مختار، عرب‌نیا کمرنگ‌تر شد...

با لحاظ کردن همه این عوامل، شرایط، جایگاه و موقعیت نقش در این سریال، فریبرز عرب‌نیا به خوبی و مقتدرانه از پس این نقش برآمد و آن را ماندگار کرد. نقشی که کارنامه بازیگری او را به قبل و بعد مختار تقسیم می‌کند و حتی می‌توان گفت حضور او در نقش‌های دیگر، تداوم کار حرفه‌ای‌اش را دشوار کرد. چنان‌که بعد از مختار حضور کمرنگ او را در عرصه بازیگری شاهدیم.

نقش "مختار" در عمر بازیگری "فریبرز عرب‌نیا" همچون درّی ارزشمند و ماندگار ثبت شده و امسال در شبکه‌های آی‌فیلم و تماشا دوباره رگه‌های تازه‌ای از شاخص‌های این عرصه نمایان شد. فرصت کنکاش و شناسایی جنبه‌های دیگری از "مختارنامه" را که به حق منبع تدریس فیلمسازی در ژانر تاریخی و مهم‌ترین اثر تلویزیون ایران در حوزه مذهبی و حماسی به شمار می‌رود، برای پژوهشگران و منتقدان این عرصه در داخل و خارج از کشور فراهم کند. 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدعلی
۰۷:۱۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
بااین که این سریال بارها پخش شده وبرای سال هاپیشه ولی هنوز جذابیت خوبی داره
امیدوارم سلمان فارسی حداقل به اندازه دو سوم
مختار نامه خوب باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
بی نظیر بازی کردن .از نظر من فیلم مختارنامه یک دانشگاه هست
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل بهشتی
۲۱:۴۰ ۰۱ تير ۱۴۰۲
این سریال آن‌قدر ویژگی هایی ونکاتی رریز و مهم دارد با چند با ر دیدن آدم متوجه آ ن نکات می‌شود و هیچ کس به غیر از فریبرز عرب‌نیا نمی‌توانست اینقدر ماندگار وزیبا بازی کند من که صد بار هم ببینم سیر نمی‌شوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
به نظر من همه بازیگر ها فوق العاده بازی کردن شاید هیچ سریالی دیگه مثل مختارنامه ساخته نشه ولی اگه مثلا سکانس شهادت حضرت عباس رو حذف نمیکردن بهتر بود
البته آقای میرباقری میتونستن سکانس های کربلا رو بیشتر
کنن مثلا نبرد حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه رو هم میتونستن بسازن ولی بازم عالیه خسته نباشید به تمام دست اندرکاران سریال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
خیلی خیلی قشنگ بود ❤❤❤
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۳ دی ۱۴۰۰
میترا دهقانی
فریبرز بهترین فردی بود که می توانست نقش مختار را در فیلم مختار نامه بازی کند
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد بارانی
۲۳:۲۵ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
من این قدر این سریال و شخصیت مختار رو دوست دارم که اگه یه روزی ازدواج کنم پسر داشته باشم اسمش رو امیر مختار میزارم
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد بارانی
۲۳:۱۶ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
به نظر من اگر هر بازیگر دیگری به جای آقای عرب نیا نقش مختار رو بازی میکرد سریال اینقدر ماندگار و جذاب نمی شد به نظر من سریال مختارنامه بهترین سریال تاریخ سینمای ایران است
Iran (Islamic Republic of)
امیرمحمد
۰۹:۴۷ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
به نظر منم فریبرز عرب نیا خیلی بهتر هستش .
داریوش ارجمند هرچی گفته مزخرفه
Iran (Islamic Republic of)
نرگس قره داغی
۱۲:۴۵ ۲۶ مهر ۱۳۹۹
فریبرز عرب نیا خیلی خوب بازی کرد
Iran (Islamic Republic of)
نرگس قره داغی
۱۲:۴۵ ۲۶ مهر ۱۳۹۹
فریبرز عرب نیا خیلی خوب بازی کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
خدارو شکر که هاشم پور انتخاب نشد وگرنه اصلا بیننده نداشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۸ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
ب نظر منم عرب نیا بهترین گزینه برای نقش مختار بود چون اون صلابت و ایستادگی رو قشنگ میتونستم از نگاش بفهمم
Iran (Islamic Republic of)
سعیدکافی سرش
۱۹:۴۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
باسلام وخسته نباشید.واقعاکارهای داوودمیرباقری حرف نداره بهترین سریالی بودکه توانست واقعه کربلا رو به خوبی به تصویر بکشاند.و انتخاب فریبرزعرب نیا یکی ازشایسته ترین انتخاب ها تو نقش بازیگری بود.بنده خودم یکی از طرفدارهای سرسخت جمشیدهاشم پورم ولی بدلیل ضعیف شدن بدنش و ازدست دادن اون هیکل رنجر مانندش.تو این نقش نمیتوانست دووام بیاورد.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۴۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
سلام به نظر اینجانب از نظر واقعیت داستان دربسیاری از موارد واقعیت بیان نشده.دوم اینکه سریال فراز و فرودهای زیادی از لحاظ فیلمبرداری دارد.سوم اینکه باید به بسیاری از سوالات به بیننده جواب داده شود مثلا سرنوشت افراد پس از شهادت مختار مثل پسر مالک اشتر یا پسران زبیر.نظر کلی اینجانب این است که کارگردانی میتوانست قوی تر باشد.
Iran (Islamic Republic of)
Sadegh
۰۶:۳۸ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
از همه زحمت کشان این سریال تشکر فراوان دارم کل بازیگرا عالی بودن چون حقیقت بودو کمک به تبلیغ دین و هدایت ...خواست خدا بود همه خوب باشند وزحمتشون خالصانه پرداخت جای بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
از همه زحمت کشان این سریال تشکر فراوان دارم کل بازیگرا عالی بودن چون حقیقت بودو کمک به تبلیغ دین و هدایت ...خواست خدا بود همه خوب باشن وزحمتشون خالصانه پرداخت جای بگیره
Iran (Islamic Republic of)
طاها
۰۴:۲۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
مخنار نامه عالی بود عالی ۱۰۰ بار هم بزاره بازم میببنیم همه ی ایرانیها ومسلمونهای عاشق امام حسین این سریال رو دوست دارند ممنون‌آقایمیر باقری وهمه ی عوامل وبازیگران حرفه ای این شاهکار تاریخی
Iran (Islamic Republic of)
احیا دادمهر
۰۲:۱۸ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
بدنیا آمده بود فقط بخاطر همین نقش

از خود خود مختار، مختارتره

بهترین انتخاب در تاریخ سینمای جهان
Iran (Islamic Republic of)
احیا دادمهر
۰۲:۱۵ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
بهترین سریال تاریخ ایران تا کنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
سلام به تمام عوامل تهیه این سریال که خیلی زحمت کشیدند.فقط به شخصه میگم خیلی ازتون ممنونم.و تمام نقش هایی که به تمام بازیگرها دادید و اجرا کردند یک به یک حرفه ایی بودند .باز هم تشکر . اگر بارها و بارها نشان بدند بازم می شینم و نگاه میکنم هیچوقت این سریال کهنه نمیشه
سپاس ازشماها که این سریال را درست کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
بنظر من انتخاب بازیگر در این سریال افتضاح بود مخصوصا برای بازیگران نقش اول وکلیدی چون مختار وکیان و...
بهتر بود این نقشهای مهم وکلیدیو با بازیگرانی که سابقه خوب ومثبتی دارند میدادند حتی اگر اون بازیگر ناشناس بوده باشد.
مثلا نقش مختارو بهتر بود به صائب میدادند.
با ابن حال شاید بشه نقش مختارو با آقای عرب نیا تحمل کرد ولی خداییش انتخاب نقش کیان فاجعه بود.
اما موسیقی متن وطراحی لباس در این سریال قابل قبول بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
برای بازیگر نقش کیان بهتر بود بازیگر دیگری انتخاب میشد
در ضمن برای سایر کارکترها میتوانستند از بازیگران توانمندی مثل پرویز پرستویی و حسین یاری و محمود پاک نیت استفاده کنند
بازیگران خوب زیادی داریم برای این ژانر سریال.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
اقای میر باقری دستتون درد نکنه عالی بود ، من هاشق این سریال هستم و بهدنظرم هیچ وقت تکراری نخواهد شد و هر وقن این سریال رو نشون میدند دوباره نگاه میکنم . یاد امام حسین با این سریال پررنگ تر به ذهن میاد. ههم بازیگران عالی بودتد ولی اقای هاشم پور هم بلزیگر قابلی بودند ، جذبه ایشون هم کم نیست و هم بسیار عالی هستند. جاشون خالی بود در این سریال . انشاله در سریالهای بعدی. خسته نباشید اقای میرباقری . شما کارگردان بی نظیری هستید.
Iran (Islamic Republic of)
آسمونی
۱۷:۳۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
فقط آقای عرب نیا میتوانست از عهده این نقش بر بیایید که آمد
فقط امیدوارم با فیلم های صدتا ی غاز این چهره دوستداشتنی و محبوب رو خراب نکنن
ما به چهره مالک اشتر عادت کرده بودیم ولی تو آدم برفی یک هو همه چی خراب شد

امیدوارم آقای عرب نیا این هیبت و عظمت و چهره به خاطر ماندنی رو که خود آقا ابا عبدالله به ایشون اعطا کرده رو ازبین نبرند
زنده باشی مردقهرمان
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۷:۳۷ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
من که هزار بار نشون بده میبینم فیلم قشنگیه که دیگه مثلش نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
من سریال مختار و خیلی خیلی دوست دارم ،هربار هم بده انگار برای بار اول که دارم می بینم وبا لذت نگاهش میکنم ،به خاطر بازیگرانی که خیلی عالی نئوکلاسیک کردن واز همه مهمتر بازی آقای عرب نیا ،من هروقت درباره مختار صحبتی میشه صورت پر جذبه وتن ضداستکباری آقای عرب نیا در جلوی چشمهایم ظاهر میشود ،واقعا عالی بازی کردند
Iran (Islamic Republic of)
آهو
۱۶:۲۴ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
آقای عرب نیا برای اینکار بی نظیر و بی بدیل بود...حرفه ای و کاربلد...ابهت و غیرت و اقتدار...همه باهم به چشم میان! مختار یک گنجه که تا ابد باقیه...سکانس به سکانس مختارنامه درسه؛ مکتبه؛ تحلیله!
مختار یک فیلم نیست...یک دنیا ماجراست...یک دنیا عبرته! مختارنامه گوشه ای از تاریخه و بازیگرانش حیرت انگیز کار کردند...روح درگذشتگان شاد...امیدوارم سرکار خانم مقانلو و کوثری و جناب عرب نیا و رویگری تا همیشه سالم و سلامت و خوشبخت باشند!
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۱۶:۱۴ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
به نظره من جمشید هاشم پور بهش نمی خورد نقش مختار را بازی کنه اقای عرب نیا بهتر بهش می خورد
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۳:۳۳ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
جمشید هاشم پور باید نقش کیان رو بازی میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
این نقش دیگه با آقای عرب نیا به اثبات رسیده ما بخوایم هم نمیتونیم کسی دیگه رو در نقش مختار تصور کنیم. با اینکه سریال جالبی بود ولی نمیدونم چرا دختر مختار که از زنش عمره بود بزرگ نشد. از وقتی مختار از پیش زبیریان فرار کرد تا زمان کشته شدنش دخترش تو همون سن بچگی باقی مونده بود حتی همراهانش . نادرش همسرانش هیچکدوم پیر نشدن فقط مختار بود که پیر میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
چی
Iran (Islamic Republic of)
پرستش
۱۲:۵۶ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
به نظر منم همه ی عوامل درست وبه جاانتخاب شده بودن مخصوصا اقای ابوالفضل عرب نیا ..وباید افرین گفت به چنین بازیگران ونوع کارگردانی ..من خودم به شخصه شش بار هست که فیلم رومیبینم واصلا هم خسته نمیشم
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۲۲:۳۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
۶بار فیلمو دیدی ولی نمیدونی ایشون اقای فریبرز عرب نیا هستن نه ابوالفضل عرب نیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
منم
Iran (Islamic Republic of)
کیارش
۰۹:۴۶ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
به نظرم احمد پورمخبر بهترین گزینه بود
Germany
سما
۰۹:۲۸ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
عرب نیا بهترین گزینه بود.... بعد مختار هرجا صحبت میکنه حس میکنم مختار داره حرف میزنه... عالی بود عالی هست و عالی خواهد ماند
Iran (Islamic Republic of)
کامیار
۱۸:۲۷ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
چی مختار هر جا حرف میزنه فک میکنی مختار حرف میزنه
Iran (Islamic Republic of)
Saied
۰۷:۰۸ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
واقعا این نقش برازنده آقای فریبرزعربنیا هست،آفرین ب این بازیگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۲ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
بازی ، صدا ، ونگاه آقای عرب نیا واقعا عالی و بی نظیربود. حقیقتا آقای میرباقری انتخاب درست و بجایی انجام دادن. خسته نباشند. البته کار همه بازیگران این سریال جای تشکر و قدردانی داره. بخصوص خانمها که در گرما این همه لباسها کلفت و خشن پوشیده بودن. همگی سلامت باشن انشاالله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
آقای فریبرزعرب نیا بهترین انتخاب بودن
Iran (Islamic Republic of)
طلوع
۰۲:۴۰ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
سر یال مختار عالییی از عوا مل برنامه و بازیگران این سریال که نقش خود را به خوبی ایفا کردند مجکرم بهترین سر یال ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
حسین فرضی
۰۰:۵۶ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
واقعا سریال بی نظیری بود مختار نامه،،،،،، که در تاریخ سریالهای تاریخی ایران مانند سریال قبل از انقلاب رئیس علی دلواری و سربداران و و هزار دستان و امیر کبیر و یوسف ماندگار شد و خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۰:۵۰ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
آقای میرباقری هرچقد فیلم امام علی رو زیبا و حرفه ای ساختن در عوض مختار رو ضعیف ساختن. از هر لحاظ ، گریم و دیالوگ و جلوه های ویژه و انتخاب بازیگر و ...
Iran (Islamic Republic of)
سروش
۰۰:۳۸ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
واقعا از تمام عوامل سریال مختار تشکر میکنم ،این فیلم اینقدر عالی ساخته و تمام بازیگران عالی اجرای نقش کردن که هر سال مشتاقانه پای تلویزیون میشینم
Iran (Islamic Republic of)
مهری
۰۰:۱۷ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
سریال مختارنامه تا سر حد جنون زیبا و دلنشین بوده همیشه از شکوه و نقش افرینی آقای فریبرز عرب نیا در نقش مختار تعریف و تقدیر میکنم واقعا دست کارگردان و سایر زحمت کشان این سریال درد نکنه. خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
فقط امین حیایی برای نقش مختار مناسب بود
Iran (Islamic Republic of)
امیر علی
۲۱:۳۷ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
کی؟!:)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
دم میر باقری گرم هم برای کارگردانی وهم برای انتخاب عرب نیا درنقش مختار فریبرز واقعا ترکوند
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد زارع
۲۳:۰۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
فریبرز عرب نیا خیلی هنرمندانه نقش مختار را بازی کرد
Iran (Islamic Republic of)
امید
۲۳:۰۰ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
مختارنامه خیلی برام جذابه و تازگی داره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۵۵ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
بابا این کیه یسره میگه فلانی چرا نشد ای بابا ول کنین دیگ بابا هیچکی مثل فریبرز عربنیا نمبتونست اجراش کنه ول کنین دیگ
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۵۴ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
ممنونیم آقایی میر باقری این فیلم برشی از تاریخ اسلام است که فکر نکنم کسی دیگر بتواند چنین کار با عظمتی انجام دهد واقعا دستشون درد نکنه
Iran (Islamic Republic of)
طیبه دهقان
۲۲:۵۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
زنده باد مختار و پاینده باد آقای فریبرز عرب نیا
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۲۲:۴۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
بیشتر این دلایل درست نیست، چون فلان کس قبلا فلان نقش بازی کرده است، عرب نیا بازیگر قابلی است اما از توانایی‌های آقای جمشید آریا یا داریوش ارجمند خرده گرفت. خلاصه هر کارگردانی یک سلیقه ای دارد. شاید اگر بازیگر دیگری بود بهتر هم میشد
Iran (Islamic Republic of)
Aaa
۲۲:۴۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
بهترین کیس همین عمو فریبرز بود جمشید هاشمپور به درد نقش شمر میخورد نه نسیم و بسیم بیگ خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۱:۳۹ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
ها ها هاها خیلی خندیدیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
من اگه فیلمهای تاریخی حتی مثل بو علی و شیخ مفید و امام علی کلا سریلاهای تاریخی 1000 بار ببینم بازم برام جزابن چون حقیقت دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
اصلا فریبرز عرب نیا یه چیز دیگست واقعا عالی بود مخصوصا که صداش به چهره اش یه هیبتی دیگه میداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
واقعا سریال فاخری است من و خانواده ام هرسال (حدود 10 سال) هرسال می بینیم و در هر بار برایمان هنوز تازه گی دارد و تا حدودی تاریخ اهل بیت امام حسین و قاتلین را واضع بیان می کند فرزندم پسر هست شب نگاه می کند و فرایش باز تکراش را می بیند هرسال.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
عرب عالیبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
واقعا سریال از همه لحاظ قوی و پر جاذبه بود. آقای عرب نیا بهترین گزینه برای مختار بود. اجرشان با خدا و حضرت امام حسین (ع)
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۲۲:۰۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
مختار نامه بی نظیر است و به نظر من تکرار نخواهد شد. همه عالی عمل کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
چرا هنوز آقای عرب نیا در مورد این سریال مصاحبه نکرده؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۴۲ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
ببخشید هر وقت تو آمریکا دیدمشون میگم بهشون بیان یه نشست واسه شما بزارن
Iran (Islamic Republic of)
الف
۲۲:۰۳ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
حالا از این بحثها میخواین چه نتیجه ای بگیرین؟
عرب نیا انتخاب شده....سریال ساخته و تموم هم شده...
صدبارهم پخش شده....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
عالیه خدا پدر ومادرت را اقای عرب نیا بیامرزه
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۲۲:۰۰ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
با سلام دوستان چرا در سریال های تاریخی ویا مذهبی همه فرمانده ها پیرمرد هستن در مختار اکثرا پیر بودن مثلا بن کامل بنده خدا زورش نمی رسید شمشیر را بچرخاند یا سنان ابن انس یا بن حجاج یا بن شمیت یا روفاعه بن شداد که اصلا نمی توانست اسب را بتازد بدل برایش گذاشتن . بعد از شکست دارو دسته شمر در جنگ با مختار که شبس در این جنگ حضور نداشت اما وقتی در لشگر زبیریان قرار میگیرد تقریبا یک چشم او از بین رفته است با کمال احترام به آقای فریبرز عرب نیا ایشان مناسب نقش مختار نبود حتی جمشید هاشم پور چون در اون صورت یک پیر مرد دیگر به سریال اضافه میشد .واما در مورد مختار ابن ابو عبید ثقفی انقدر که در این سریال از محارت جنگی او شنیدیم ولی چیزی دیده نشد تنها اثر این سریال کمک کرد تا کمی دل شیعه خنک بشه ولی زحمت زیادی کشیده شده بود همه خسته نباشن
Iran (Islamic Republic of)
داریوش
۲۱:۵۶ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
با عرض سلام و ادب
بنده حقیر حدودا 15 مرتبه مختارنامه رو از اول تا آخر مرور کردم از دید من فیلم‌های خاصی در کارنامه هنری دنیا وجود دارند که مجدد خلق نخواهند شد و مختارنامه یکی از آنهاست
جناب جمشید آریا یکی از مفاخر هنر ایران و فیوریت بنده هستند که به ایشان میبالم ولی من این عزیز را همان چیزی که هست دوست دارم مثل بازی اش در جوانمرد
و در آخر باید بگویم هیچ کسی مانند آقای فریبرز عرب نیا نمی‌توانست در تمام وجوه از پس این نقش خطیر بربیاید و آقای عرب نیا برای من اسطوره هستند من ذره ذره حالات صورت و چشم و..... ایشان را در این نقش بادقت تمام مشاهده کردم فقط میتونم بگم آقای عرب نیا شما بی‌نظیری در این نقش والسلام
Iran (Islamic Republic of)
سامی
۲۱:۰۶ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
شاید کسی دیگه هم این نقشو بازی میکرد خوب از کار درمی اومد واقعا همه بازیگران نقششونو خوب بازی کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
نقش ابراهیم مالک اشتر می توانست جذبه بیشتری برای مختار داشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
من نظرم آقای عرب نیا هست..... ولی بازم تصویری که گذاشتن مقایسه ی درستی نیست.. بنده خدا آقای هاشمی پورو بدون گریم گذاشتین تو لباس مختار.. بعد میگین کدوم؟ خب معلومه خنده دار شده...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
هرزمان اسم سریال مختارمیشه یاد جمله فریبرز عرب نیا می‌افتم که می‌گفت بگویید مختار در راه است با همون اقتدار توی فیلم، دست مریزاد عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
فیلم مختار پر از محتوا ست
پر از نا گفته هایی که چطور به اهل بیت علیهم السلام و دوستداران واقعی اهل بیت علیهم السلام خیانت میشد
و چطور عده‌ای چشم به روی حق بستند
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۰:۰۵ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
مختار عالیه. واقعا دست کارگردان و عوامل درد نکنه. متنش بازی و... عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
فوق العاده بودن آقای عرب نیا در سریال مختارنامه
Iran (Islamic Republic of)
سید مجتبی
۱۹:۵۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
نقش ابن زیاد هم خیلی چشمگیر بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۹:۳۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
نقش عرب نیا مانند انتونی کوئین درفیلم محمد رسول الله ماندگار شد انصافا سنان ابن انس هم نقشش راخوب اجرا کرد درنهایت زیبایی
Iran (Islamic Republic of)
M
۱۹:۱۳ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
واقعا امید وارم آقای عرب نیا هر کجا که هستند به هر چیزی که میخان برسن و همیشه شاد و تندرست باشن
امید وارم ایشون رو از نزدیک ببینم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
انشالله زمانی برسه که فیلمی راجع به کوروش ساخته بشه چون در همه کتب تاریخی اعم از غربی و ارمنی و اسلا می از او بخوبی یاد شده و البتهباعث سوء تعبیر نشه چون تاریخ هر کشور مانند دین برای مردمش محترمه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
واقعا آقای عرب نیا نقششون رو خوب و باورپذیر بازی کردند.تو عراق هم به شخصه چند جا تصویر آقای عرب نیا رو با اسم مختار ثقفی دیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
بسه دیگه. چند بار این خبرو میذارید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
من فکر کردم چون آل پاچینو مریض بوده نقشو دادن به عرب نیا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
چرا مختار جوری حرف میزنه انگار همه خوابن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
با سلام؛ اقای داوود میرباقری یک کارگردانی کار بلد باهوش و بی نظیر است.
ومعلوم است با تمام وجود سریال مختارنامه را ساخته و پرداخته است.
گوی برای انتخاب بازیگران به ایشان الهاماتی میشده.
بازگرانی که ایشان برای سریالهای امام علی و مختارنامه معید این نظر میباشد.
درود بر شما
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۸:۰۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
بارها این سریال رو دیدم. به نظرم اغلب بازیگران این سریال به نوعی بهترین بازی در ژانر تاریخی خودشون ر وانجام دادن. آقای عرب نیا. کیانیان.فرهاد اصلانی واقعا عالی بودن.
Iran (Islamic Republic of)
معصومه
۱۸:۰۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
روانی شدم صبح و شب و عصر مختار
بابا ما کار و زندگی داریم باباهامون باز نشسته ان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
این بهانه ها قدیمی شده!
بل بیش از 30 کانال شما یک کانال دیگه ببین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
مگه کنترل تلویزیون دست خودت نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۲۳:۲۰ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
دوست عزیز خیلی ها هستن مثل من شاید حداقل سالی دو سه بار تو تلویزیون ، و بعد هم شاید باور نکنید بعضی قسمت ها دانلود می کنم می بینم! بدون مختار امسال مخصوصا مختار باید می امد و امیدوارم هرسال هم باشه ، کاش نظر سنجی می کردین یاعلی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
خیلی قشنگ من دوشبکه امسال می گذاشت هر ۲ تا شبکه را با تکرار شو می‌دیدم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۸:۰۶ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
سلام من هیچ فیلم ایرانی را دوبار نمی بینم تنها فیلمی که هربار تکرار شود می بینم مختار است آقای عرب نیا با این نقش ماندگار شد هیچ نقشی از عرب نیا در کسوت بازیگری به اندازه مختار در ذهنها نیست کما اینکه خود من تا حالا نقشی تاثیرگذار بجز مختار از ایشان ندیده ام.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۸:۰۳ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
فقط و فقط آقای عرب نیا.
انشاءالله در دنیا از زیارت امام حسین و در آخرت موردشفاعت اهلبیت قرار بگیرند.
.......................
انشاء الله سریال سلمان فارسی هم مثل سریال مختار نامه بلکه بهتر باشه.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۸:۰۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
فقط من موندم شمر از کجا رستم رخشو که چندصد سال بعددر شاهنامه اومدرو میشناسه.
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل العباس
۲۰:۱۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
قصه رستم و سهراب مال بیش از دو هزار سال قبل ایران قدیم است فردوسی حکایت کرده در شاهنامه اش از قبل میلاد مسیح
Germany
حسین
۲۰:۱۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
دوست عزیز فردوسی فقط رستم رو دوباره یادآوری کرد رستم و...شخصیت های شاهنامه در دوره ساسانی هم وجود داشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
آفرین ب هوشت. فردوسی قرن چهارم داستان رستم رو در شاهنامه برنظم دراورد. اما شاید داستان رستم ب عنوان ی افسانه ایرانی از سالها قبل شهرت داشت و معمولا هم اینطور بود ک افسانه های مشهور ملتی در بین ملل دیگر نیز رواج پیدا می کرد.
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد زارع
۲۳:۰۴ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
قصه رستم و رخش و...در دوران قبل از اسلام در ایران وجود داشته است و فردوسی بزرگ آن را به یک شاهکار ادبی و حماسی تبدیل کرده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
از عرب نیا چه خبر ؟
لطفا از وی گزارش بگیرید .
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
تمام بازیگران عالی بودن ولی اقای میرباقری برای نقش عمر سعد کسی دیگه انتخاب میکرد بهتر بود اقای فخیم زاده اون جذابیت رو نداشتن
Iran (Islamic Republic of)
زهرا خواجه وند
۱۷:۴۸ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
سلام
سریال مختارنامه ،از هرنظر چه انتخاب بازیگر، چه فیلم نامه، دیالوگ های واقعا عالی وماندگار والبته دقیق مطابق با واقعیت عالی بود.همه هنرپیشه ها عالی بودند، من واقعا هربار که سریال پخش میشه میبینم وهربار چیز تازه ای رو دریافت میکنم. به خیلی از سوالهایم درباره قیام امام حسین علیه سلام دراین سریال به جواب رسیدم. واقعا از آقای میرباقری وبازی خوب آقای عرب نیا کمال تشکر رو دارم.
Iran (Islamic Republic of)
جلال
۱۷:۴۵ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
با سلام
من نزدیک ده بار سریال مختارنامه را دیدم و قبلا کتاب آن را خوانده بودم . از نقش عرب نیا در این سریال خیلی راضی هستم . امیدوارم من بعد با چنین نقش های روحانی و پهلوانانه ، ایفای نقش داشته باشند وخدا همیشه یارو یاورش باشد.
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۷:۳۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
عالی بود نمره ۲۰ لایقشونه دست مریزاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
واقعا فیلم جالبیه چند باردیدم خیلی جاها اشکم دراومد و واقعا یه اثرات مثبتی بر جامعه داره اهل زبیریها رو نشون میداد که با چهره ی تزویر با چهره ی دینداری چه ضربه ای به دین وارد کردن یا بعضی از مسولین داخلی خودمون می افتم
Hong Kong
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
استدلال غیر کارشناسی بود
انتنی کوین هم حمزه بود و هم عمر مختار و هم بارباراس و هم سرهنگ نطامی در فیلم فرمان شکسته و.....
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۷:۳۴ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
به نظر من کلیه بازیگران نقش خود را خوب بازی کرده ولی کمی آقای مهدی فخیم زاده کمی ضعیف بود
Germany
سما
۰۹:۳۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
نگو من دیگه بهش نمیگم اصغر کپک بهش میگم عمرسعد عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۱۷:۲۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
سریال مختار واقعا حرف نداره
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۷:۲۴ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
واقعا مطلب بی محتوایی بود . حتی جنبه ی سرگرمی هم نداشت . من تا جایی که یادمه در فیلم تاراج ایرج قادری ، زینال بندری در آخر فیلم قهرمانانه مرد و همه یه تصویر خوب ازش به یاد دارن . جدا از این در فیلم شوکران فریبرز عرب نیا مگه شخصیت مثبتی داشت ؟؟؟ چه قدر بی ربط مقایسه شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
واقعا فیلم عالی بود آقای میرباقری تشکر از شما و همه عوامل سریال مختارنامه
بی صبرانه منتظر کارهای ارزشمند بعدیتون هستیم
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۷:۱۴ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
من واقعن الان چند ساله که محرم که میشه سریال مختار رو از اول تا آخر میبینم و برای من همیشه تازه گی داره و هرچی که میبینم بیشتر متوجه نکات مهم فیلم میشم دست همگی درد نکنه واقعن سنگ تموم گذاشتن مخصوصن کارگردان و آقای عرب نیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
خیلی عالی بود ولی ای کاش بیشتر روی صحنه ای کربلا کار می کردند .صحنهای کربلا تو فیلم بیشتر شبیه تعزیه بود .
Iran (Islamic Republic of)
عمر
۱۶:۵۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
ولک من نقش عمر رو خیلی دوس میداشتم ولک عالی ممنون شاکریم
Iran (Islamic Republic of)
عمر
۱۶:۵۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
ولک من نقش عمر رو خیلی دوس میداشتم ولک عالی ممنون شاکریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
عالی.عالی .آقای عرب نیا واقعا عالی بازی کردند.به نظر من هیچ کسی نمی توانست این نقش رو به این خوبی بازی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
از سال ۹۳ تا حالا هر سال دارم مختارنامه رو نگاه میکنم‌...واقعا بی نظیره این سریال...امیدوارم اقای عرب نیا هر جایی هستن شاد و سلامت و سربلند باشن
۱۲