مجتمع پتروشیمی مهاباد با تکیه بر توان و دانش پژوهشگران بومی موفق شد نخستین نیروگاه خورشیدی شناور کشور را وارد مدار تولید کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، تولید انرژی به وسیله پنل‌های خورشیدی یک اقدام دو سر برد برای دولت و ملت است، چرا که خورشید منبعی پایان ناپذیر به شمار می‌آید و جایگزینی مناسب برای سوخت‌های فسیلی است.

آخرین تحقیقات صورت گرفته توسط آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر حاکی از آن است که تولید ۸۰ درصد الکتریسیته با منابع تجدیدپذیر می‌تواند انتشار CO۲ را ۸۱ درصد کاهش دهد.

برای استفاده بهینه از پنل‌های خورشیدی در ایران سال ۹۵ لایحه‌ای برای تاسیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق تصویب و از سوی وزارت نیرو به مرحله اجرا درآمد.

احداث نخستین نیروگاه خورشیدی شناور کشور / راه حل مهندسان ایرانی برای برون رفت از بحران کم آبی چیست؟

حالا در بحث پنل‌های خورشیدی نکته حائز اهمیت احداث این پنل‌ها بر روی آب است، چرا که نیروگاه خورشیدی شناور راه حلی دو سربرد برای کاهش تبخیر آب و تولید انرژی پاک است.

بر اساس مطالعات صورت گرفته نیروگاه‌های شناور خورشیدی چه در مقیاس نسبتا کوچک در ژاپن چه در مقیاس صنعتی در انگلستان و چین باعث می‌شوند تبخیر از سطوحی که به وسیله شناورساز‌ها و صفحات خورشیدی پوشانده شده اند را تا حدود ۸۰ درصد کاهش دهند.

این فناوری اکنون در کشور‌هایی مثل ژاپن و انگستان که دارای بالاترین استاندارد‌های زیست محیطی هستند با موفقیت به کار گرفته شده و ایران نیز می‌تواند با بکار گیری این طرح، پیشتاز استفاده از فناوری آن در منطقه باشد.

در حال حاضر بزرگترین نیروگاه شناور خورشیدی جهان در چین احداث شده است که توانایی تامین برق یک شهر کوچک و نیاز حدود پانزده هزار خانوار را دارد.

احداث نخستین نیروگاه خورشیدی شناور کشور / راه حل مهندسان ایرانی برای برون رفت از بحران کم آبی چیست؟

ایران کشوری مستعد برای احداث نیروگاه خورشیدی بر روی آب

ایران یکی از بیشترین پرتو‌های خورشیدی را در جهان دریافت می‌کند، تابش دو هزار و ۲۰۰ کیلو وات ساعت در مترمربع پرتو خورشیدی در سال بر سطح آب‌های کشوری که در طول سال معمولا ۳۰۰ روز کاملا آفتابی دارد موجب کاهش بسزای منابع آبی آن می‌شود.

در نتیجه همین امر کشور ما سال هاست با بحران چالش عمده تبخیر و به تبع آن کمبود آب مواجه است.

مهندسان ایرانی با بهره گیری از دانش بومی و تحقیقات گسترده به این نتیجه رسیدن که ایران یکی از مستعدترین و با صرفه‌ترین مناطق دنیا برای به کار بردن انرژی خورشیدی تبدیلی است.


بیشتر بخوانید


در واقع آن‌ها دریافتند با بهره گیری از پرتو‌های خورشیدی در سطح آب‌ها می‌توانند علاوه بر رفع بحران کم آبی به تامین برق و آب در مناطق کم برخوردار هم کمک شایانی کنند.

راه اندازی نخستین نیروگاه برق خورشیدی شناور ایران در مهاباد

حالا مجتمع پتروشیمی مهاباد پس از ۶ ماه تحقیق موفق شد برای اولین بار نیروگاه خورشیدی شناور کشور را وارد مدار تولید کند.

ظرفیت این نیروگاه روزانه ۲۰۰ کیلووات ساعت است که در صورت تکمیل طرح و اجرای فاز دوم، این ظرفیت به نیم مگاوات برق هم می‌رسد.

عباس فرش باف رئیس مجتمع پتروشیمی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: ۸۰ درصد امکانات این نیروگاه بومی شده و برای نخستین بار مجموعه پنل‌های شناور روی استخر ذخیره آب‌های سطحی به‌کار گرفته شده است.

او افزود: از مزایای این طرح علاوه بر جلوگیری از تبخیر آب، بهبود ۱۵ درصدی خنک‌کاری در سطح آب‌ها است.

احداث نخستین نیروگاه خورشیدی شناور کشور / راه حل مهندسان ایرانی برای برون رفت از بحران کم آبی چیست؟

از دیگر مزیت‌های ساخت این نیروگاه می‌توان به تامین انرژی لازم از نظر نیرو برای استقرار جوامع و فراهم کردن آب شیرین مورد نیاز مردمی که از شبکه سراسری برق دورند، اشاره کرد.

همچنین به حل مشکل مناطقی که از نظر زیرساخت‌های انرژی و نیرو دچار مشکل هستند کمک می‌کند و در کنار مزیت‌های عمرانی از نظر اقتصادی هم برای سرمایه‌گذار به صرفه است.

نعمتی یکی از مهندسان طراح این پروژه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: هزینه برآوردشده برای این طرح ۸۵۰ میلیون تومان است و زمان بازگشت سرمایه در این طرح با حمایت دولت کمتر از پنج سال است.

او تصریح کرد: این نیروگاه خورشیدی قرار است در فاز دوم برق مورد نیاز ۴۰۰ خانوار روستایی را تأمین کند.


بیشتر بخوانید


در کنار همه مزایای فوق، نیروگاه‌های شناور خورشیدی مزیتی استراتژیک برای ایران دارند، چرا که احداث این نیروگاه‌ها راهکاری مفید برای حل بخشی از مشکلات بحران آب است.

و نکته حائز اهمیت اینکه  بخش بزرگی از ایران با معضل گرد و غبار مواجه است و قرار گرفتن نیروگاه‌های شناور خورشیدی بر بستری از آب، همچون دریاچه پشت سد‌ها نه تنها احتمال قرار گرفتن صفحات خورشیدی در معرض آلاینده‌های هوا همچون گرد و غبار را کمتر می‌کند بلکه هزینه تمیز کردن این صفحات را نیز کاهش می‌دهد.

احداث نخستین نیروگاه خورشیدی شناور کشور / راه حل مهندسان ایرانی برای برون رفت از بحران کم آبی چیست؟

تعهد ایران به پیمان پاریس برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای، داشتن ۳۰۰ روز کاملا آفتابی در سال، کاهش ۸۰ درصدی تبخیر آب از سطح نیروگاه‌های خورشیدی شناور و مشوق‌های فراوان برای حرکت به سمت انرژی‌های پاک، چنین نیروگاه‌هایی را به گزینه‌ای ایده‌آل برای ایران تبدیل کرده است.

به نظر می‌رسد تمرکز و توجه بیشتر مهندسان و متولیان امر و استفاده از تجربه‌های کشور‌های پیشرو در بکار بستن چنین نوآوری‌هایی، می‌تواند ایران را در مدیریت منابع آب و انرژی بهینه‌سازی کند.

انتهای پیام/ ه

گزارشی از نگار هنرمند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد۳۱۵
۲۱:۳۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
دمشون گرم شانس آوردن که مدیران لیبرال سر کار نبودن وگرنه میگفتن ما که نمی تونیم باید وارد کنیم