به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه تلویزیونی پرسشگر که به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت درباره بازگشایی دانشگاهها، گفت: شروع ترم تحصیلی از ۱۵ شهریور اعلام شده بود که شنبه گذشته با افتتاح رئیس جمهور به صورت نمادین آغاز شد. کلاسهای برخی از دانشگاهها شروع شده است و برخی هم از هفته آینده کلاسهای درس را شروع میکنند.
او افزود: از ابتدا مبنای کارمان بر این بود که آموزش در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی با توجه به شرایط بیماری کرونا و با توجه به اینکه دانشگاههای ما دانشجوهای غیر بومی دارند (در برخی دانشگاهها تا ۷۰ درصد دانشجوی غیربومی داریم) به صورت الکترونیکی باشد. همچنین دانشگاهها آمادگی رعایت کامل دستورالعملهای بهداشتی را در خوابگاهها نداشتند و به همین علت تصمیم گرفتیم محوریت با آموزش الکترونیکی باشد.
خاکی صدیق با بیان اینکه در ترم جاری تمام کلاسها غیرحضوری و الکترونیکی است، گفت: در برخی دانشگاهها که امکان برگزاری کلاسهای ترکیبی وجود دارد آموزش میتواند ترکیبی هم باشد که در اختیار دانشگاهها است.
او درباره وضعیت ترم آینده دانشگاهها نیز گفت: نحوه برگزاری کلاس دانشگاهی در ترم بهمن بستگی به روند شیوع بیماری دارد و امیدواریم بیماری کنترل شود تا بتوانیم چند ماه دیگر در ترم جدید آموزشها را حضوری ارائه کنیم، اما هنوز در این باره تصمیم گیری نشده است.
او درباره اینکه چه درصدی از دانشگاهها موفق نشده اند سیستم آموزش الکترونیکی را راه اندازی کنند، گفت: دانشگاهها و موسسات دولتی عمدتا تا جایی که آمار گرفته ایم حداقل لازم را برای شروع آموزش الکترونیکی دارند. در ترم گذشته و از اسفند دانشگاهها با مشکلات جدی روبرو بودند و تجربه و زیرساختهای لازم را نداشتند. مقاومتهایی هم بود، اما از اوایل فروردین به بعد کم کم زیرساختها در اکثر دانشگاهها تکمیل شده است. درحال حاضر گزارشی از دانشگاههای دولتی نداریم که زیرساخت آموزشی مجازی آنها آماده نباشد، البته به لحاظ توانمندی دانشگاهها در سطوح مختلفی هستند.
او درباره اینکه بر اساس اطلاعات واصله دانشگاه قم امکان آموزش مجازی را ندارد، گفت: دانشگاه قم را تا جایی که اطلاع داریم سیستم ال ام اس دارند، اما ممکن است همه اساتید خودشان را با آن سیستم انطباق نداده باشند و سیستم خدمت رسانی الکترونیکی کامل نشده باشد.
خاکی صدیق اظهار کرد: ماهیت کار دانشگاهی این طور نیست که بتوانیم برای همه اساتید کتاب و محتوا تولید کنیم. وقتی در دراز مدت محتوای خوب تهیه شود و اساتید برجسته تدریس خود را روی وب بارگذاری کنند، در یک رقابت طبیعی این درسها جلو میافتد و از آنها استفاده میشود.
معاون وزیر علوم افزود: مثلا کرسهای ام آی تی طوری است که بسیاری از افراد به آن مراجعه میکنند. اما به نظر میرسد سبک خوبی برای دانشگاهها نیست که وزارت علوم خودش چند درس را انتخاب کند، تنوع در رشتههای دانشگاهی بسیار زیاد است و نمیتوان برای همه دروس این کار را انجام داد. البته شاید شایسته هم نباشد و باید اجازه رشد دانشگاهها و هیئت علمی را بدهیم و اساتید تلاش کنند که کیفیت ارائه شان بهبود پیدا کند.
خاکی صدیق درباره برنامه های وزارت علوم برای حذف موسسات آموزشی کم کیفیت، گفت: برنامه سطح بندی در موسسات غیرانتفاعی و رتبه بندی در موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم داریم که نیازمند یک ارزیابی است. اولیه استارت اولیه این کار زده شده است و نتایج را اعلام میکنیم و مشخص میشود چه دانشگاههایی در چه شاخصهایی قوی هستند و در کدام شاخصها ضعف دارند.
او افزود: این کار زمینه رقابت دانشگاهها برای اصلاح خودشان را فراهم میکند. طیف متنوعی از دانشگاهها را داریم که همه آنها یک جور نیستند. شاهد تعطیل شدن برخی موسسات هستیم و در دو الی سه سال گذشته ۸۰ موسسه در آموزش عالی تعطیل شده است که چندان خوب نیست. ای کاش همه خودشان را اصلاح کنند و کیفیت قابل قبولی ارائه داده و در صحنه باشند.
انتهای پیام/