چرا هواپیمای حامل برادر محمدرضا پهلوی که در آستانه مقام ولیعهدی بود؛ سقوط کرد؟

به گزارش  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ کشورمان را شاید به سبب طولانی بودنش و شاید هم به سبب فراز و نشیب‌هایش بتوان یکی از پر سوال ترین تاریخ‌‎ها دانست، سوال هایی که یا جواب داده نشده یا پاسخ‌های متفاوتی دریافت کرده و یا اصلا پاسخ درخور نداشته است.

از همین رو نیز در تلاش هستیم تا به یکی از چراهایی که در تاریخ معاصر وجود داشته پرداخته و شاید از جنبه‌ای دیگر به آن پاسخ دهیم.  برای مثال هنوز که هنوزه پاسخی برای این سوال پیدا نشده که چرا هواپیمای حامل برادر محمدرضا پهلوی که در آستانه مقام ولیعهدی نیز بود  با آن همه دبدبه و کبکه سقوط کرد؛ آیا به راستی این حادثه یک اتفاق ناگهانی بوده و یا توطئه‌ای دستچین شده آن را رهبری می‌کرده است؟

چرا محمدرضا پهلوی؛ برادرش علیرضا را کشت؟

علیرضا؛ جانشینی که در حد حرف ماند

علیرضا پهلوی برادر تنی محمدرضا بود که در سال ۱۳۰۱ یعنی سه سال پس از او به دنیا آمد؛ بسیاری معتقد بودند که از جهات بی شماری شبیه به پدرش رضا خان است؛ برای مثال حسین فردوست یار غار محمدرضا در دوره ولیعهدی در این باره گفته است: «از نظر خصال و شخصیت، شباهت تام و تمامی به رضاخان داشت. فردی بی‌رحم و خشن و بدون منطق بود و انگلیسی‌ها روی این خصوصیات او شناخت دقیقی داشتند و می‌دانستند که امکان اینکه در شخصیت او بعداٌ یک شکوفایی ایجاد شود وجود ندارد، اما محمدرضا را از نظر شخصیت بر علیرضا ترجیح می‌دادند».

چرا محمدرضا پهلوی؛ برادرش علیرضا را کشت؟

در آخرین ایام حضور رضاشاه بر سر قدرت در سال ۱۳۲۰ از دانشکده افسری فارغ‌التحصیل شد. البته در مقطعی که محمدرضا در سوئیس تحصیل می‌کرد او در همان مدرسه حضور داشت. در سال ۱۳۲۳ و پس از مرگ پدرش برای تکمیل معلومات نظامی از طریق قاهره به فرانسه جنگ‌زده رفت و حتی طبق نوشته‌های رسمی مدتی با نظامیان فرانسوی علیه آلمان‌ها جنگید؛ او پس از مدتی از پایان جنگ جهانی در فرانسه ماند و در سال ۱۳۲۶ به ایران بازگشت.

چرا محمدرضا پهلوی؛ برادرش علیرضا را کشت؟

بنا به نقل‌های مختلف او از لحاظ شخصی هم مانند پدرش در دوره زندگی قزاقی، زندگی بی‌بندوباری در پیش گرفت. همسرش فردی لهستانی به نام کریستیان شولوسکی بود که از آوارگان جنگ جهانی در پاریس بود. هر چند که ملکه مادر و دربار پهلوی هیچ‌گاه این وصلت را به رسمیت نشناختند و هیچ‌گاه در تریبون‌های رسمی به رسمیت اعلام نکردند؛ ولی حاصل این ازدواج پسری به نام علی پاتریک بود.

همان‌طور که اشاره شد او تقریباٌ تنها فردی از پهلوی‌ها بود که به نظامی‌گری علاقه داشت و همین امر موجب شد که در کودتای ۲۸ مرداد به عنوان یکی از عوامل آن شناخته شود.

محمدرضای برادر کش یا محمدرضای پهلوی؟

پس از ازدواج محمدرضا با ثریا نداشتن ولیعهد به معضلی جدی برای دربار تبدیل شده بود و اگر واقعاٌ شاه پسردار نمی‌شد؛ آینده جانشینش معلوم نبود؛ از طرفی هم شاه که  عاشق ثریا بود، نمی‌خواست او را طلاق دهد و صرف نظر از دیدگاه برخی دولت‌های خارجی، خودش مایل نبود که کشور را به دست علیرضا بسپارد؛ پس از این در دو مقطع زمانی مسئله جانشینی علیرضا مطرح شد؛ بار اول وقتی بود که رضاشاه به سمت تبعیدگاه خود روان بود و انگلیس و دول بیگانه به عنوان اهرمی برای فشار بر شاه جدید و همگامی بیشتر وی با خود مسئله ولایتعهدی علیرضا را مطرح کردند و برای بار دوم در بحبوحه ملی شدن صنعت نفت و ناتوانی شاه، انگلیسی‌ها شایعه جانشینی علیرضا را بر سر زبان‌ها انداختند. هر چند دلیل و سند محکمی ارائه نشده است ولی این امر در افواه عمومی جدی به نظر می‌رسید.

چرا محمدرضا پهلوی؛ برادرش علیرضا را کشت؟

ناگفته نماند که شاه هیچ‌گاه به علیرضا پست و مقام در خوری نداد؛ امری که به وفور  موجب قهر و ناراحتی علیرضا می‌شد. در جریان یکی از قهرهای علیرضا سرلشکر شفاهی از جانب شاه برای بازگرداندن علیرضا به اروپا رفت. شفایی بعد‌ها گفته بود: «پس از چند روز به پاریس رفته و بدون اطلاع قبلی خود را به آپارتمان والاحضرت رساندم و زنگ را به صدا درآوردم. خود او در را باز کرد. دیدم ریشش بلند شده و لباس ساده‌ای به تن دارد. تا مرا دید تعجب کرد و مرا به سالن دعوت نمود. نیم ساعت در آنجا نشستم ... علت سفر مرا جویا شد. گفتم می‌دانید که اعلی‌حضرت از این سفر شما ناراحت هستند و می‌خواهند که هر چه زودتر به تهران بازگردید و اگر مشکلی هم هست آن را حل کنند. شاهپور علیرضا خیلی عصبانی بود و می‌گفت برادرم همه چیز را برای خودش می‌خواهد و هنوز حتی ارث ما را نداده است. به او گفتم می‌دانید که من همیشه خدمت پدر شما و خانواده پهلوی بوده‌ام. حالا مصلحت نمی‌دانم که این حرف‌ها مطرح شود. این به ضرر همه شما خواهد بود. به تهران بیایید و این مشکلات را حل کنید.»

چرا محمدرضا پهلوی؛ برادرش علیرضا را کشت؟

پس از چندی که شاه مجبور شد بین منافع و احساسات یکی را برگزیند، مرگ علیرضا به کمکش آمد مرگ او در شب چهارم آبان ۱۳۳۳ اتفاق افتاد و هنوز هم از حل‌نشده‌ترین اتفاقات خاندان پهلوی است. او که به جشن تولد برادرش دعوت شده بود با خلبان و هواپیمایی که شاه در اختیارش گذاشته بود؛ از ملکش در گرگان به سمت تهران حرکت کرد، اما برخواستن هواپیما بر عهده خلبان بود و فرودش در دست دیگری؛  چرا که هواپیما در کوه‌های نزدیک تهران دچار نقص فنی شد و سقوط کرد.

چرا محمدرضا پهلوی؛ برادرش علیرضا را کشت؟

چرا برادر شاه بدون هماهنگی با مهرآباد؛ فرودگاه گرگان را ترک کرد

پس از این اتفاق اعلام شد که برج مراقبت فرودگاه مهرآباد تهران از حرکت علیرضا بی خبر بوده؛ اما به راستی امکان داشت که برادر شاه با هواپیما فرودگاه گرگان را ترک کرده و فرودگاه مقصد یعنی مهرآباد با خبر نشود؟ در این باره نقل‌های تاریخی مختلفی گفته شده برای مثال در کتاب «ماجرای شاهپور علیرضا پهلوی» در این باره گفته شده است «علیرضا شایعه‌های بسیاری در میان مردم نسبت به خود به وجود آورد؛ مانند اختلاف داشتن با محمدرضاشاه و ناراضی بودن از طرز حکومت او، دست داشتن در ترور رزم‌آرا نخست وزیر، برقراری ارتباط با شوروی برای سرنگونی دولت، تلاش برای رسیدن به مقام ولیعهدی و سرانجام مرگ مشکوک او بر اثر سقوط هواپیمایی که برادر تاجدارش در اختیار وی گذارده بود.» 

چرا محمدرضا پهلوی؛ برادرش علیرضا را کشت؟

 همچنین در این کتاب نویسنده با اشاره به حساسیت شاه در به قدرت رسیدن برادرش می‌نویسد: «شاه با اخلاق و رفتار علیرضا آشنایی کامل داشت و به گفته ثریا اسفندیاری بین او و سایر برادارنش تفاوت بسیاری قائل بود. «به نظر می‌رسید که شاه در رفتارش با او نسبت به سایر برادرانش دقت بیشتری بکار می‌برد... شاه برای تنها برادر تنی خود اهمیت زیادی قائل بود و اغلب می‌گفت علی شخصیتی برتر از من دارد.» در عین حال که آشکارا نمی‌خواست برادرش را در مسند سلطنت ببیند... اغلب روزنامه‌های خارجی علی را وارث تاج و تخت معرفی می‌کردند، اما شاه هرگز این عنوان را رسما به وی نداد.» 

محمدحسین قدیری ابیانه تحلیلگر مسائل سیاسی هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به ابهام قتل علیرضا توسط برادرش گفت: خاندان پهلوی دارای خوی جنایت کارانه بودند و برای حفظ موقعیت خود از ارتکاب هیچ گونه جنایتی ابا نداشتند ، برای مثال پس از تصمیم انگلیس به این بیرون راندن رضا خان از ایران در پایان سلطنتی که خود انگلیس تعیین کننده آن بود، محمدرضا پهلوی نماینده ای را به سفارتخانه انگلیس فرستاد و گفت که آیا من هم باید بروم یا من می توانم بمانم؟  به شما قول می دهم که هر گاه بین منافع ایران و انگلستان تفاوتی ایجاد شد منافع انگلیس را به منافع ایران ترجیح دهم.

او ادامه داد: در ساواک جنایت های بسیاری اتفاق افتاد و انگلیس و آمریکا و اسرائیل تجهیرات لازم را برای شکنجه مردم به آنها داده و بسیاری را به شهادت رساندند، اما این جنایات صرفا علیه مردم و روحانیت نبود، بلکه در صورت احساس نیاز؛ اعضای خاندان خود را هم سر به نیست می کردند. تحلیل های بسیاری وجود دارد که شاه در سقوط هواپیمای برادرش نقش داشته است و گویا اختلافات بسیاری با هم داشتند.

آیا نفرت شاه از برادرش دلیلی محکم برای کشتن او بود؟

علاوه بر این اشرف پهلوی در مصاحبه با مجله آلمانی کوئیک، اگر چه نقش شاه در ترور علیرضا پهلوی را تکذیب کرده است؛ اما به طور تلویحی این مطلب را تا حدودی تایید می‌کند. (و یا حداقل خواننده را به شک و شبهه می‌اندازد.) اشرف می‌گوید: «شاه، برادرش علیرضا را خیلی دوست داشت؛ ولی طبیعی بود که دلش می‌خواست سلطنت به پسرش برسد.» همچنین به گفته فردوست خاندان پهلوی شاه را عامل مرگ علیرضا می‌دانستند و خود شاه همیشه در این باره سکوت می‌کرد. 

مهدی عبدخدایی کارشناس مسائل تاریخی نیز در ان باره می گوید: من نیز مانند دیگران این موضوع را شنیدم و در همان زمان هم این بحث بر سر زبان‌ها بود، البته شاهپور علیرضا فرد خشنی بود و خوی رضاخانی داشت و شاه فردی بود که با دخترها بزرگ شده بود و اراده کمی داشت و علیرضا اراده بیشتری داشت؛ البته شاه جنایت زیاد کرده و از کشتن اِبایی نداشت.

محمدرضای برادر کش یا محمدرضای پهلوی؟

فریده دیبا "مادر فرح پهلوی" در کتاب خاطراتش به انزجار شاه از برادرزاده‌اش "فرزند علیرضا پهلوی" اشاره می‌کند و می‌نویسد که علی پاتریک را به جمع فامیل و مهمانی‌ها و کاخ‌های سلطنتی راه نمی‌دادند. فریده دیبا می‌نویسد: «یکی دیگر از اعضای خانواده پهلوی که ما مجاز نبودیم در محافل و مجالس خود او را بپذیریم فرزند شاهپور علیرضا بود.»

در پایان باید گفت که خاطرات پهلوی و روزگارشان را شاید جزو پیچیده‌ترین و عبرت آمیز ترین موضوعات تاریخی دانست؛ چرا که در این خاندان حتی رسم برادری هم دست‌خوش تغییر شده و از آن صرفا نامی تزئینی بر یادگار مانده است.

فاطمه تورانلو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
گهر
۱۳:۰۷ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
سلام
احترام
مدتی زیادی هست تاریخ مطالعه می کنم از تمام کشورها متاسفانه فرهنگ ایرانیا فقط همینه پشت سر زنده مرده حرف در میاریدخواهش می کنم پشت سر مرده وزنده کسی حرف نزنید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
اصعر
۱۳:۳۷ ۱۷ دی ۱۳۹۹
دست از سر اموات بردارید وبه پردازید به کارهای مسولان امروز که دارند چه می کند برای حفط قدرت
Iran (Islamic Republic of)
Mmm
۲۲:۲۹ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
من فکر نکنم شاه ادم خوبی بوده مادرم میگفت زمان شاه پول نداشته تا برادرمو ببره دکتر و اون مرده و خیلی زمان شاه خاین مردم در فقر بسر میبردن حالا هم که به گفته امام خمینی ایران ۵۰ سال از دنیا عقبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
اصلا اگه الان تحریمیم تقصرشاه بود
زدعلیرضا رو کشت امریکاناراحت شد
بنظرم باید ازش به مجامع بین الملل شکایت کنیم!
Iran (Islamic Republic of)
مسلم
۲۰:۲۸ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
کرایه خونه چطور بدم
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۴:۰۲ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
کارت ملی من چی شد؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
خب حالاکه چی؟؟؟عکس های این ملعونهارو هم گذاشتید!!!!!همین الآن یک مشت احمق ازاون دوران باحسرت یادمی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
رضا پالانی گور به گور شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۵ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
ما هر چی داشتیم قاجار و پهلوی از ما گرفتند.اگر امام راحل نبود و انقلاب نبود الان کل ایران از صفحه روزگار محو و نابود می شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۵ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
خیانتهای شاه و رضا شاه درتاریخ پنجاه ساله آنها شرم آور است خاک برسرکسانی که از آنها به نیکی یاد می کنند حکومتی که برای مردمش جز فقر و تنگدستی چیزی نداشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
حکومتی که برای مردمش جز فقر و تنگدستی نداشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
هرچقدر الان شرایط سخت باشه چیزی از بدی اون روزها کم نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
درباره قحطی اون زمن هم بگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
قحطی مال دوران احمدشاه قاجار بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
پهلوی جنایتکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
پهلوی که بحرین و آرارات و چندین منطقه ی دیگه ی ایران رو به بیگانگان دادن خفه بشه بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
خدا لعنت کند پهلوی خاندان پهلوی.. خدا لعنت کند کسی که جلوی پیشرفت ایران ایرانی سنگ میندازد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۸ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
خدا شاه رو لعنت کنه که عامل عقب ماندگی ایران شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۸ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
آن موقع که محمد رضا پهلوی برای حفظ حکومت خود ، آدم کشی می کرد ، اکنون پسر بی لیاقت او دم از حقوق مردم می زند . من تا الان ندیدم که ربع پهلوی سفره ای پهن کند تا عده ای آدم فقیر از آن استفاده کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۸ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
ای مرگ بر شاه بیعرضه و خائن به ملت و بچه بیعزضه تر از خودش که ما را به این روز انداختن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
مروزه هستند کسانی که دائم به مردم عادی و بی‌خبر و ناآگاه القا میکنند که ایران در دوران پهلوی باغ سبز و گلستان بوده! و رفاه و آسایش آنچنانی بوده! و شاهان (بی‌کفایت و بی‌لیاقت) پهلوی قدرتمند بوده‌اند! و...!!! شماها که دسترسی به اسناد و سوابق دوران پهلوی دارید. زحمت بکشید به این زمینه بیشتر بپردازید و اون برخی‌هارو از خواب غفلت بیدار کنید. گرچه از قدیم گفته‌اند: ذهن که کور باشه چشم نمی‌بینه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
لعنت خدا بر خائنان به اسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
وطن فروش های خائن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۴ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
پهلوی بسیاری از جوانان بی مثال مارو کشت این که ارزشی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۴ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
لعنت بر خاندان پهلوی
Iran (Islamic Republic of)
ازادمنش
۰۰:۴۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
مجلس انقلابی رویت شد منتظر دولت انقلابی تان هستیم انشالله که دلار به هزار تومان برگردد اگر مشکل روحانی ودولتش است دندان روجگر بزارید چند ماه دیگر تمام می شود رفاه عالی با دولت انقلابی هفت سال و نیم گذشت چند ماه چیزی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
با با پهلوی رو مردم انداختن بیرون ؛شما بچسب به دلار27هزار تومن
Germany
ناشناس
۲۳:۱۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
ول کن بابا
Canada
ناشناس
۲۱:۵۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
خدا نکند به اخلاق پایپند نباشی
چونکه اگر اخلاق نداشته باشی
دین هم نداری
خطرناک برای خود .خانواده و اجتماع خواهی بود
این خانواده فاسد هم به هیچ چیز پاپیند نبودند
نه اخلاق و نه دین
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۹:۵۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
شاه بخاطر قدرت اینجور کاری انجام داده الاهم برای رسیدن به قدرت دوستان از هیچ جنایتی ودروغ های شاخ دار ابایی ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
دقیقا‌ربطش‌به‌‌زمان‌حال‌چیه‌‌
Iran (Islamic Republic of)
مجید حسینی
۱۹:۳۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
لطف کنید قیمت دلار رو هم اخر بگید چقده قیمت رُب گوجه و روغن و .... رو هم بنویسید
Iran (Islamic Republic of)
قناعتی
۱۹:۰۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
دنبال قاتل بورسلی میگردی داداش؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
خخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
خاندان کثیف ترین خاندان عصر خود بوده فساد هرزه گی تورو خدا اسم این خانواده ربع پلهلوی را دیگر تیاورید
Iran (Islamic Republic of)
ادم
۲۰:۴۱ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
هروقت املای شبت تموم شد بیا نظر بده
خودت مثلا کی هستی؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
نه بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
ما ایرانیا همش پی گذشته میدوییم و تو حال و اینده خودمون موندیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
لطفا مطلبی در رابطه با محل اموال واثاثیه کاخ ها منتشر کنید که آلان دست چه کسانی هست ایا در جای امن هست یا به سرقت رفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
حالا خوبه جنایتهایی که پهلوی کرد دست مردم نبود ولی من در عجب از اون مردمی هستم که به سفارش بی بی سی و به بهانه فضای باز سیاسی، آزادی و مردم سالاری به دولت پیر و بی تدبیر اصلاحات رای دادند. پس بچشید آزادی همراه با گرسنگی را همون که انگلیس میخواد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
به نظرت فقط دردمان اینه که بفهمیم کی کیو کشت داریم از گرانی له میشیم از این مردم از گرانی از دولت بنویس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
بله شواهدش موجوده
Iran (Islamic Republic of)
Mesqhalchi
۱۶:۱۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
درزمان پهلوی ، خاندانی بر ایران مسلط بودند و حظش رامیبردند وعامه مردم در رنج وفقر بودند . متولد دهه چهل هستم وشاهد زنده هستم. اما بی کفایتی هاو بی درایتی مسولین کنونی هم جای انتقاد دارد.
Iran (Islamic Republic of)
جهان
۱۵:۳۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
باشگاه خبرنگاران بخشی از تیترهای شما فقط صفحه پرکردن است گذشته گذشت چه دردی از ما دوا می کنه بجا تیترهای مزخرف تیترهای امروزه وآینده را قراردهید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۳۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
معلومه خیلی خامی که شعارساده گذشته چراغ راه اینده هست رانمیدانی خیلی موضوع خوبی بوداتفاقا
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۶:۳۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
تاریخ عبرته. اگه عبرت می گرفتیم به غربزده ها رای نمی دادیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
گذشته واقعی چراغ راه آیندست نه خیالات یه نویسنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
دعوای خانوادگی پهلوی ها به ما ربطی نداره....
برو ببین دلار تا کجا میخواد بره بالا
Iran (Islamic Republic of)
عفت
۱۷:۵۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
به ما چه کی کی رو کشته
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۲:۴۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
شما این تیتر را نخوان.احباری که نیست.بنده و امثال من بسیار به تاریخ و جزئیات علاقه داریم.گذشته چراغ آینده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
اگر به تاریخ و جزئیاتش علاقه داری برو کتابهای تاریخی بی طرف بخون یکم سواد تاریخیت بره بالا با این مطالب سواد تاریخی کسی بالا نمیره
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۳۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
سلطنت و خاندان فاسد پهلوی چون بر پایه ظلم و فساد شهوت بنیان گذاشته شد هیچکدام نیز به همدیگر رحم نکردند و هر کدام هم در یک کشوری بهددرواصل و منقرض شدند .رضا شاه در جزیره موریس محمد رضا در مصر علیرضا در انگلیس اشرف در فرانسه شمس در نروژ اخرین ته مانده پهلوی هم احتمالا در دومینیکن دوست امریکا منقرض خواهد شد این سنت الهی ست زندگی بر اساس ظلم عاقبتش محو است مثل صدام ،حسنی مبارک ، قذافی ، فهد، ملک حسین اردنی ، بن زائد ، بن سلمان و بن لادن اسحاق رابین و شامیر و پرز حرامزاده های صهیونیستی سعودی .یا کارتر و ریگان و تاچر و نجاستخوار های امریکایی و انگلیسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
وضعیت الان مملکت ما اگر فکر عاجلی برای آن نشود خیلی بدترا ازدوره پهلوی ملعون خواهد بود فوج فوج مملکت را می چاپند و به کشورهای دیگر منتقل می کنند اطلاعات سپاه باید از هم اکنون باید فرار بعضی از آقا ها و آقازاده ها را قبل از اتمام دوره این دولت زیر نظر داشته باشد و ........
United States of America
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
سلطنت و خاندان فاسد پهلوی چون بر پایه ظلم و فساد شهوت بنیان گذاشته شد هیچکدام نیز به همدیگر رحم نکردند و هر کدام هم در یک کشوری بهددرواصل و منقرض شدند .رضا شاه در جزیره موریس محمد رضا در مصر علیرضا در انگلیس اشرف در فرانسه شمس در نروژ اخرین ته مانده پهلوی هم احتمالا در دومینیکن دوست امریکا منقرض خواهد شد این سنت الهی ست زندگی بر اساس ظلم عاقبتش محو است مثل صدام ،حسنی مبارک ، قذافی ، فهد، ملک حسین اردنی ، بن زائد ، بن سلمان و بن لادن اسحاق رابین و شامیر و پرز حرامزاده های صهیونیستی سعودی .یا کارتر و ریگان و تاچر و نجاستخوار های امریکایی و انگلیسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
واکسن آنفولانزا کو؟
Iran (Islamic Republic of)
رستم
۲۰:۴۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
تو بهداری مجلسه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۲۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
الان هم همینطوره
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۱:۱۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
خاندان شاه قلدر رضاخان میرپنج و محمدرضا شاه پهلوی ظالم و ستمگر فراعنه برده داران فاسدین فاسقین دزدهای شامورتی بازان سفاکین شکنجه گران جنایتکاران و دارو دسته ملعونینشون چهل سال پیش نابود شدند ریخته شدند در زباله دان تاریخ بشریت رفتند به جهنم اسفال السافلین در حال حاضر در مملکت اسلامی بعد از انقلاب شاه ها و شاهزادگانی یعنی همان آقا زادگان سوءاستفاده چی سودجوهای دلالان رانت خواران هاپولی کار که ثروتهای ملی ملت مستضعفین را به غارت می برند همراه با دارو دسته هاشون که سر از تخم درآورده اند بنامهای حروف الف - ب - پ - ت - ث - ج - چ - ه - خ - د - ذ - و الی آخر که هر روز چندتایشون رو جلوی دوربینهای صدا و سیما در دادگاهای کیقری قضایی مشاهدشون می کنیم با چه ثروتهای افسانه ایی که با توانی با بانکها و رانتخوریها و از طریقهای غیر قانونی و دور زدنهای قانون بدست آورده اند و خیلیاشونم غارتکردند فرار کردند رفتند به کانادا و آمریکا و اروپا بله از این محمد رضا پهلویها و فرح پهلویها و اشرف پهلویها با ریخت و قیافه های ریاحکاران شامورتی باز هزار چهره هزار رنگ هزار تو در تو کم نداریم اون خاندان فاسد و فاسق پهلوی کاملا مشخص بودند با دارو دستشون اینها اصلا مشخص نیستند و هر کدامشون برای خودشون شاهی شدند خان و خانزاده شدند دارو دستهای خودشون رو دارند معلوم نیست چه خبره !!! بلا به دور هر از گاهی هم یکیشون لو میره دستگیرش می کنند با ثروتهای بادآورده هزاران میلیاردی زمان قبل از انقلاب یه شاه بود ولی الان هزاران هزار شاه و شاهزاده و خان و خانزاده بوجود آمده که هر کدامش برای خودشون ادعای پادشاهی دارند و یه پاشون فرنگستون غربه یه پاشون ایران زمینه خداوند جل جلاله آخر عاقبتمون رو ختم به خیر کنه با این نزولخورها .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
بسیار عالی دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
چقدر طولانی
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۳:۱۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
واقعیت برای بعضی آدمها تلخ هست. بله نوشته شما رو خونم درست فرمودید. نظر به اینکه اون زمان گذشت . الان چه کنیم. هر کسی که بد کند بدی و هرکسی که خوبی کند خوبی میبینم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
خیلی دل خوشید. مردم نون ندارن بخورن شماها چسبیدید به ماجرای قتل برادر شاه. قیمت دلار و سکه چنده؟ چرا ارزش سهام بورس اینقدر افت کرد؟ تخم مرغ چنده؟
France
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
اخه واقعا گزارش از این مسخره تر سراغ نداشتید...تورم و کاهش شدید ارزش پول ملی رو ول کردید در مورد برادران پهلوی گزارش تهیه کردید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۶:۴۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
اگه اقتصاد به اقتصاد اسلامی برگرده تورم برای همیشه صفر درصد میشه. تورم زاییده پول اعتباری هست. برای پولی که ارزش در درونش (نقره و طلا) باشه تورم بی معنی ست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
گذشته ها گذشت حرف ازدلار، تورم و اقتصاد بزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
اتفاق و سقوط هواپيما در چند دهه قبل اكنون چه مشگلي رو حل ميكنه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
دلار 30 تومن.
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۹:۵۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
شماها که قیمت دلار میپرسید .بروید به کسی که رای دادید بپرسید.چرا اینجا سوال میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
یعنی رای نمی دادند العان وضع بهتری بود ویا به کسان دیگه رای می دادند بهتر بود فکر نکنم وضع بهتر از این میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
پاشو صبح شده
France
ناشناس
۰۶:۳۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
انشاالله همینطور باشد که شما میگید.
انشاالله بعدی ها رو هم میبینیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
حالا شما که به مجلس مخالف رای دادی بیا پاسخگوی عملکرد مجلس انقلابی باش که دنبال شاسی بلند و واکسنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
با سلام
علیرضا پهلوی فردی عیاش و خوشگذران بوده و به راحتی در ملا عام به ناموس مردم تجاوز می کرده. خبر این اعمال علیرضا که به دربار می رسیده مایه شرمساری دربار بوده چون بالاخره خاندان پهلوی نمی توانسته اند اعمال اینچنینی یک عضو خانواده خود را تحمل کنند.
مساله دیگر علاقه علیرضا به فال و فال گیری و رمالی بوده که ایشان با ارتباط با رمالان می نشسته در مورد خودش و حکومت پهلوی تزهایی می داده و ... .
مسلم این است که ایشان به دستور محمدرضا کشته شده چون روزی که برنامه تشییع پیکر علیرضا بوده موقعی که عده زیادی از مقامات برای عرض تسلیت نزد محمدرضا می روند ایشان با حالت عادی می گوید: مهم نیست و سقوط هواپیما اتفاقی است که ممکن است برای هر کسی بیافتد. انگار نه انگار که برادرش کشته شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
بلهههه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
اینا 40ساله رفتن الان بچسبید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
به ما چه ربطی داره دلار کی پایین میاد
Iran (Islamic Republic of)
دکتر
۱۰:۲۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
مغز متفکر ؟؟؟دلارو از اونایی بپرس که موقع انتخابات ریاست جمهوری خودشونو با پارچه بنفش داشتن میکشتن اصلاح طلب دربیاد تا کشورو اصلاح و به روز کنه ...........ربطش تو اینه یه کم از خواب غفلت بیدارشین.......
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۲۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
الان که مجلس و قوه ی قضائیه دست هم کیشای شماست؟ چرا جرات سوال از رئیس جمهور ندارید؟ مجلس مگه یکی از وظایفش سوال از رئیس جمهوره؟ چیکار میکنه؟ فکر نمیکنی مشکل از جای دیگه باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
باشه
France
ناشناس
۰۶:۴۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
الان خدا رو شکر مجلس خوبی اومده پای کار .
الحمدلله........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
اقتصاد کشور را دریابید
Iran (Islamic Republic of)
مرگ بر آمریکا
۰۸:۵۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
حتماًخاندان پهلوی برای این که به مقاصد خودشون برسند این کار رو کردند.از اینها هر چیزی بر می اومد.تف به این ها که بحرین رو به زور آمریکایی ها به عربستان دو دستی تحویل داد.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۶:۰۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
بحرین با خیانت پهلوی بر باد رفت و به تاریخ پیوست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
دلار چند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
به امید خدا و مسوولین زحمتکش تا عید نوروز میشه۴۵۵۰۰تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۸:۳۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
پسر علیرضا به صورت قطعی معتقد بود که شاه قاتل علیرضا بوده و اون رو قاتل پدرش میدونست.
برادرزاده شاه از مخالفینش بود و مدتها به خاطر همین مسئله درگیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
از کجا میدونی
آخرین اخبار