استان اردبیل با توجه به قدمت و دیرینه تاریخی که دارد از جمله مناطقی است که دستی پر در صنایع دستی و هنر‌های سنتی و قدیمی دارد؛ یکی از این صنایع چاقوسازی است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، چاقوسازی یکی از صنایع‌دستی بومی و سنتی اردبیل است که از قدمت و دیرینه بالایی برخوردار است و احیای این رشته از صنایع‌دستی از برنامه‌های مهم در راستای باززنده‌سازی هنر‌های سنتی و صنایع‌دستی منطقه به شمار می‌رود.

راسته یا بازار چاقوسازان که به «پیچاقچی بازار» مشهور است یکی از بازار‌های قدیمی شهر اردبیل است که درحال حاضر از ساخت و تولید چاقو در آن خبری نیست و این بازار دهه‌های مدیدی است که فقط عنوان بازارچاقوسازان را یدک می‌کشد.

چاقوسازی در اردبیل سالیان سال است به دست فراموشی سپرده شده و علیرغم وجود بازار مناسب هیچ فعالیت تولیدی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

تاریخچه و سوابق بیانگر آن است که هنرمندان و صنعتگران زیادی در عرصه این هنر و صنعت تا دهه‌های اخیر فعال بودند و احیای آن می‌تواند بستر و زمینه مناسبی برای ایجاد اشتغال فراهم کند.

چاقوسازی در برخی از روستا‌های استان از جمله روستای تبنق از توابع شهرستان مشکین‌شهر و روستای دودران از توابع شهرستان نمین رونق دارد و برحسب نیاز اهل روستا و یا روستائیان همجواراین روستا‌ها و با توجه به کاربرد آن تولید و عرضه می‌شود.

در حال حاضر با توجه به اینکه این رشته از صنایع‌دستی به فراموشی سپرده شده تنها تعداد پنج نفر از هنرمندان و صنعتگران در این رشته در سطح استان فعال هستند.

تامین اعتبار مورد نیاز برای احیای رشته چاقوسازی اردبیل

نادر فلاحی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل چاقوسازی را از رشته‌های صنایع‌دستی سنتی اردبیل عنوان کرد و گفت: احیای این رشته از صنایع‌دستی از برنامه‌های مهم امسال بوده و در این زمینه اقدامات لازم انجام می‌شود.

او بازاریابی و فروش را از مسائل مهم برای تحقق اهداف باززنده‌سازی این صنعت دانست و افزود: با ایجاد بازار فروش برای تولیدات صنعتگران می‌توانیم شاهد توسعه و ترویج این صنعت در سطح استان بوده و فعالان در این بخش را افزایش دهیم.

میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل از تامین اعتبار مورد نیاز برای احیای رشته چاقوسازی اردبیل خبر داد و گفت: در راستای آموزش، تجهیز کارگاه، واگذاری مکان برای برگزاری کارگاه و سایر اقدامات در این زمینه اعتبارات مورد نیاز تامین خوهد شد.

فلاحی با اشاره به شعار سال ۹۹ مبنی بر جهش تولید بیان کرد: احیا و باززنده‌سازی هنر‌های سنتی و صنایع‌دستی با جذب فعالان این بخش به بازار کار نقشی مهم و تاثیرگذار در این زمینه ایجاد خواهد کرد.

مهیا بودن شرایط باززنده‌سازی هنر صنعت چاقوسازی

ناصر محمودی، معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل در مورد اقدامات برای احیای رشته چاقوسازی اظهار کرد: معاونت صنایع‌دستی این اداره‌کل برای احیای این صنعت نسبت به تحقیق و بررسی‌های لازم در خصوص امکان احیا و باززنده‌سازی این هنر صنعت اقدام کرده است.

او افزود: با توجه به مهیا بودن شرایط باززنده‌سازی این هنر و صنعت، پیشنهاد آن را به معاونت صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزرات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارائه داده‌ایم تا نسبت به این امر اقدام شود.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در این زمینه گفت: وضع موجود از نظر فعالیت صنعتگران و پیشکسوتان برای انتخاب و تربیت مربی در این رشته مورد بررسی قرار گرفته و مناطق تولیدکننده چاقو در سطح استان شناسایی شد.

محمودی بررسی امکان تجهیزو راه‌اندازی کارگاه آموزش صنایع دستی با توجه به تجهیزات و ادوات موجود در مرکز آموزش صنایع دستی شهرستان اردبیل و پیش‌بینی فراهم کردن فضای کارگاهی برای هنرآموختگان با استفاده از ابنیه‌های تاریخی و قابل استفاده در مجموعه شیخ صفی‌الدین و مدرسه جعفر اسلامی را از دیگر اقدامات در این زمینه عنوان کرد.

او افزود: امکان تربیت مربی با استفاده از پیشکسوتان عرصه چاقوسازی اردبیل برای تربیت مربی و امکان تجهیز کارگاه آموزشی و استفاده از مراکز آموزش صنایع‌دستی شهرستان اردبیل برای آموزش وجود دارد و می‌توان از این ظرفیت‌ها برای ترویج این رشته استفاده کرد.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل ترغیب و تشویق جوانان و علاقمندان برای آموزش در این رشته را از برنامه‌ها در این حوزه برشمرد و عنوان کرد: ثبت‌نام هنرآموزان، آموزش رایگان، استفاده از مواد اولیه مرغوب و استفاده از طراحی‌های نو و بازارپسند از دیگر برنامه‌ها در این زمینه است.

محمودی از امکان ایجاد کارگاه در ابنیه‌های تاریخی و یا بازارچه‌های دایمی صنایع دستی برای فعالیت هنرآموختگان در راستای توسعه و ترویج این هنرصنعت خبر داد و گفت: بازاریابی و تلاش برای فروش و عرضه محصولات صنعتگران این رشته نیز جزو برنامه‌هایی است که به دنبال تحقق آن برای احیای این صنعت هستیم.

اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل تمهیداتی در راستای عملیاتی کردن احیا و باززنده‌سازی این رشته از هنر‌های سنتی و صنایع‌دستی تدارک دیده و در این زمینه مستندات در حال تهیه است تا با تکمیل آن زمینه برای احیای این صنعت در اردبیل فراهم شود.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.