مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد گفت: پروژه مرمت مجموعه اثر ثبتی آب‌انبار و برج‌قلعه کاخک واقع در حریم حوزه آبریز قنات قصبه آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رسول صنوبری مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد با اشاره به آغاز مرمت اثر تاریخی آب‌انبار و برج‌قلعه کاخک، گفت: این عملیات مرمتی باهدف حفظ و احیای آثار تاریخی ارزشمند مرتبط با حوزه آب و فرهنگ‌های مرتبط با نظام تقسیم و بهره‌برداری آب قنات‌ها انجام می‌شود.

او افزود: سیاست پایگاه میراث جهانی قنات قصبه حمایت از همه آثار تاریخی شامل بنا‌ها و میراث‌های طبیعی ملموس و ناملموس واقع در حوزه عرصه و حرایم قنات قصبه است تا همه نقاطی که در حریم این اثر تاریخی واقع‌شده‌اند از مزایای ثبت جهانی قنات قصبه منتفع شوند.

مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد ادامه داد: این پروژه با همکاری شورای شهر و شهرداری کاخک و تحت نظارت پایگاه میراث جهانی قنات قصبه آغاز شده است.

 صنوبری بیان کرد: پس از اتمام عملیات مرمت با همکاری امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی و گناباد با کاربری موزه و برج رصد افلاکی با عنوان "برج موزه بام کاخک" افتتاح خواهد شد.

او تصریح کرد: اعتبار این عملیات مرمتی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ریاست جمهوری مربوط به اثر جهانی قنات قصبه گناباد تأمین‌شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گناباد درباره این اثر تاریخی تاکید کرد: این برج و حوض انبار مربوط به دوره قاجار بوده و در مرکز شهر ییلاقی کاخک بر فراز تپه‌ای بنام قلعه کاخک قرارگرفته است.
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.