مدیر کل استاندارد استان اردبیل گفت: صادرکنندگان جهت تسهیل در صادرات کالا‌ها برای دریافت گواهی نامه ثبت کالای صادراتی در استان اردبیل اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، هاشم علایی، مدیر کل استاندارد استان اردبیل در نشست هم اندیشی بررسی شیوه نامه ارزیابی انطباق کالا‌های صادراتی گفت: صادرکنندگان می‌توانند جهت تسهیل در صادرات کالا‌های مشمول استاندارد اجباری و جلوگیری از کنترل‌های غیر ضروری و کاهش هزینه‌های نظارت اقدام به اخذ گواهی نامه ثبت کالای صادراتی از این اداره کل نمایند.

او افزود: صادرکنندگانی که موفق به اخذ گواهی نامه صادرکننده برتر از دفتر ارزیابی کیفیت کالا‌های صادراتی و وارداتی یا ادارات کل استانی گردند، می‌توانند با ارائه اصل گواهی نامه به ادارات کل استاندارد استان نسبت به دریافت گواهی نامه انطباق صادراتی اقدام نمایند.

مدیر کل استاندارد استان اردبیل یادآور شد صادرکنندگان نمونه و ممتاز نیز برای صادرات محصولاتی که بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت ایران مورد تایید می‌باشند نیازی به اخذ گواهی انطباق ندارند.

علایی بیان کرد: برابر بند ۱۵ و ۱۹ ماده ۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، کنترل کیفیت کالا‌های صادراتی مشمول استاندارد اجباری به‌منظور فراهم نمودن امکان رقابت با کالا‌های مشابه خارجی و حفظ بازار‌های بین‌المللی و ساماندهی ساختار نظام مدیریت کیفیت واردات و صادرات کشور با هدف رفع موانع فنی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه بر عهده سازمان ملی استاندارد می‌باشد.

او با اشاره به اینکه شیوه نامه ارزیابی انطباق کالا‌های صادراتی برای همه کالا‌های صادراتی مشمول رعایت مقررات استاندارد اجباری کاربرد دارد، تصریح کرد: کلیه واحد‌های تولیدی که محصولات و خدمات آن‌ها مشمول استاندارد اجباری است، در زمان صادرات نیز ملزم به رعایت مقررات استاندارد اجباری می‌باشند.

مدیرکل استاندارد از واحد‌های تولیدی که در امر صادرات فعال می‌باشند و تاکنون موفق به دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد نشده اند درخواست کرد به منظور تسهیل در روند صادرات محصول خود و جلوگیری از اتلاف وقت اقدام به دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد کنند.

علایی در پایان افزود: مسئولیت اجرای این شیوه نامه بر عهده دفتر ارزیابی کیفیت کالا‌های صادراتی و وارداتی، ادارات کل استاندارد استان‌ها و شرکت‌های بازرسی کالا تایید صلاحیت شده بوده و نظارت بر حسن اجرای آن بر عهده معاونت ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران می‌باشد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.