محمدعلی صفا یکی از شهدای دفاع مقدس که توانست بیش از ۱۵۰ تانک بعثی را منهدم کرده و ارتش صدام را عقب براند.

وقتی پرچم پایگاه کماندویی انگلستان به احترام شهید ایرانی نیمه افراشته شدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، دوران هشت سال دفاع مقدس، گنجینه‌ای ارزشمند از وجود پر برکت انسان‌های پاکباز و یادآور حماسه های ماندگار مردان پاک و بی‌ادعایی است که با لبیک گفتن به فرمان امام راحل(ره) برای سربلندی، استقلال و حفظ تمامیت ارضی کشور، رهسپار جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شدند و بهترین سال‌های عمر خویش را صرف دفاع از آرمان‌های والای نظام مقدس اسلامی کرده و در این راه جان شیرین خود را فدای امنیت و آسایش مردم کردند.


نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با گسترش نا آرامی­‌ها در مناطق مرزی، از نخستین روز آغاز جنگ با آمادگی کامل برای رویارویی با یگان‌های دریایی دشمن، آماده شد. در اولین گام با تشکیل قرارگاه عملیاتی در بوشهر با نام (نیروی رزمی ۴۲۱) در سی‌ام شهریور ۱۳۵۹ یعنی یک روز قبل از آغاز حمله‌ی همه­ جانبه‌ی رژیم بعث عراق، کلیه‌ی یگان‌های دریایی در کنترل عملیاتی این قرارگاه قرار گرفت و اصل مهم «وحدت فرماندهی» با «انسجام»، «هماهنگی» و «هم‌افزایی» در اجرای عملیات­‌های دریایی، حاصل شد.


بیشتر بخوانید


یکی از مأموریت‌های اصلی نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس، همانا باز نگه­داشتن خطوط مواصلاتی دریایی خودی و بستن خطوط مواصلاتی دریایی دشمن بود و در شصت و هشتمین روز دفاع مقدس بطور کامل محقق شد. به دیگر سخن نیروی دریایی ارتش؛ تکلیف جنگ دریایی با دشمن متجاوز را در ماه‌های نخست دفاع مقدس یکسره کرد.

در صفحات تاریخ پر از حماسه ملت ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس، به شهدایی برمی‌خوریم که شجاعت، دلاوری، ایمان و اخلاص آنان هر انسان آزاده‌ای را به تفکر و کٌرنش وا می‌دارد لازم و ضروری است که یاد و خاطره تمامی شهدای هشت سال دفاع مقدس به‌ویژه ۴۸ هزار شهید گلگون‌کفن ارتش جمهوری اسلامی ایران، که رشادت‌ها و حماسه‌های فراوانی به منصه ظهور رسانده‌اند را گرامی بداریم.

شهید صفا را بانام «شکارچی تانک» می‌شناسند

شهید «محمدعلی صفا» از جمله شهدای برجسته‌ی نیروی دریایی ارتش است که خدمات بی‌نظیری را برای برقراری امنیت و آرامش در مرز‌های آبی کشور در دوران دفاع مقدس به انجام رساند. شهید «محمدعلی صفا» در سال ۱۳۲۸ در شهرستان بجنورد استان خراسان شمالی متولد شد.

یوسف صفا برادر شهید محمدعلی صفا در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، گفت: او پس از گذراندن دوره ابتدایی در دبستان ابن سینا و دوره متوسطه را در دبیرستان همت  در همان سال­های جوانی علاقه، توانمندی و مهارت زیادی در رشته‌های مختلف ورزشی رزمی از جمله کاراته و کونگ‌فو داشت و از روحیه قوی برخوردار بود، او معتقد بود که همه کسانی که ایرانی هستند؛ باید به کشور خود خدمت و از آن دفاع کنند. محمدعلی بر پایه همین توانمندی و اعتقادات در دی ماه ۱۳۴۳ وارد ارتش شد.

برادر شهید می گوید: ارتش برای تشکیل یک یگان کماندویی دریایی در حال جذب نیروی ورزیده و قوی از بین کارکنان ارتش بود؛ لذا از افراد قوی ارتش دعوت به عمل آمد تا در آزمون ورودی پایگاه کماندویی نیروی دریایی شرکت کنند و با توجه به این که محمدعلی از فیزیک بدنی قوی برخوردار بود و علاقه زیادی به فعالیت­‌های سخت و رزمی داشت؛ در آن آزمون شرکت کرد.

حدود ۲۵۰ نفر از یگان‌های ارتش در دوره انتخابی شرکت کردند و دوره‌­های سخت و فشرده کماندویی در ایران که مربیان این افراد از فرماندهان پایگاه رویال مارین انگلستان بودند پس از ۱۸ ماه به اتمام رسید و محمدعلی به عنوان نفر برتر در انجام عملیات­های ویژه انتخاب و به همراه ۸ نفر دیگر برای ادامه دوره‌های آموزشی تخصصی کماندویی به پایگاه کماندویی رویال مارین انگلستان (پایگاه موش­های صحرا) اعزام شد.

او یک سال دوره کماندویی را در انگلستان گذراند و توانست علاوه بر دوره‌های تخصصی تارزان کورس، پریدن از ارتفاع‌های بلند آبشار و کوه و دوره‌های رزمی، مدرک تخصصی S.P.S شکار تانک را از آن پایگاه دریافت کند.

وقتی پرچم پایگاه کماندویی انگلستان به احترام شهید ایرانی نیمه افراشته شد

وقتی پرچم پایگاه کماندویی انگلستان به احترام شهید ایرانی نیمه افراشته شد

وقتی پرچم پایگاه کماندویی انگلستان به احترام شهید ایرانی نیمه افراشته شد

از آن جایی که شهید صفا توانسته بود دوره‌های یاد شده را با موفقیت در انگلستان به پایان برساند و عنوان کماندویی برتر را از آن خود کند، برای آموزش دوره‌های تخصصی انهدام ناو‌های جنگی به پایگاه کماندویی جان. اف. کندی آمریکا فرستاده شد و پس از گذراندن آموزش دوره‌های مختلف در آمریکا برای نخستین بار در ایران توانست مدرک تخصصی کماندوی ویژه با عنوان انهدام ناو‌های جنگی را دریافت کند که به دلیل شجاعت زیادی که او در عملیات‌های آموزشی از خودش نشان داده بود برای دوره‌های کماندویی زندگی در شرایط سخت به نام Long Hope (امید طولانی) در جنگل‌های آمازون برزیل نیز انتخاب شد.

شهید صفا پس از اتمام دوره‌های مختلف تخصصی کماندویی در قدم اول در پایگاه تکاوران نیروی دریایی ارتش در بوشهر به عنوان مربی و استاد، به تعلیم و تربیت کماندو‌های دریایی پرداخت و در روز‌های اول پیروزی انقلاب که کشور شرایط خاصی داشت و افراد ضدانقلاب در گوشه و کنار، آشوبگری می‌کردند؛ محمدعلی نیز همگام با مردم انقلابی به دفاع از انقلاب پرداخت. محمدعلی در هنگام درگیری با نیرو‌های ضدانقلاب از ناحیه شکم به شدت مجروح شد.

همزمان با آغاز جنگ تحمیلی با توجه به این که محمدعلی دو سال استراحت پزشکی داشت، اما خود را برای نبرد با دشمن متجاوز آماده کرد. او بر این باور بود که باید از علم، دانش و تخصص‌اش که با هزینه طریق بیت‌المال در چند کشور مختلف کسب کرده و در شرایطی که برای کشور پیش آمده، باید برای دفاع و خدمت به کشور و آموزش نیرو‌های ارتش استفاده کند.

 خرمشهر گورستان تانک های دشمن بعثی

در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ ارتش رژیم بعث عراق که با چند لشکر زرهی، تانک­های مجهز و با تمام تجهیزات، به خرمشهر حمله کرد و خیال فتح سه روزه خوزستان را در سرداشت، محمدعلی به همراه سایر کماندو‌ها و تکاوران پایگاه دریایی بوشهر با رشادت و جانفشانی و در حالی که نفرات آن‌ها از نظر تعداد اندک و، ولی از لحاظ روحیه، دلاوری، غیرت و مردانگی بسیار بالا بود؛ توانستند ده‌ها دستگاه از تانک‌های افسانه‌ای که در اختیار لشکر‌های رژیم بعثی عراق قرار داشت را منهدم کنند و ارتش رژیم بعثی عراق را به عقب رانده و دفاع ۳۴ روزه خرمشهر را با همکاری و همراهی نیرو‌های سپاه پاسداران، دانشجویان دانشگاه افسری ارتش، نیرو‌های مردمی را رقم بزنند. به دلیل خسارت سنگینی که کماندو‌ها و تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به تانک‌های مجهز و پیشرفته دشمن وارد کرده بودند؛ بعد از اشغال خرمشهر، صدام متجاوز، خرمشهر را «گورستان تانک» خود نامید.

وقتی پرچم پایگاه کماندویی انگلستان به احترام شهید ایرانی نیمه افراشته شد

وقتی پرچم پایگاه کماندویی انگلستان به احترام شهید ایرانی نیمه افراشته شد

شهیدی که کشور انگلستان به افتخارش تندیس ساخت

سرانجام پس از مقاومت بسیار سرسختانه تکاوران نیروی دریایی ارتش و پس از انهدام ده‌ها تانک و تار و مار کردن لشکر‌های مجهز صدام، محمدعلی صفا در ۱۲ مهر ۱۳۵۹ بر اثر انفجار خمپاره و اصابت ترکش به درجه رفیع شهادت نائل آمد. اعتقادات قوی شهید صفا و دیگر رزمندگان اسلام موجب شد تا آن‌ها بتوانند در برابر امکانات بی‌شمار دشمن تا بن دندان مسلح، مقاومت و دفاع ۳۴ روزه ماندگاری را در تاریخ این سرزمین به ثبت برسانند.

بعد از شهادتش پايگاه كماندويي رويال مارين انگلستان تنديسي از وي ساخت و پايگاهي به نام پايگاه شكارچي تانك محمد علي صفا در انگلستان بنا شده است.

پس از اعلام خبر شهادت شهید محمدعلی صفا نامه تسلیتی از طرف پایگاه کماندویی رویال مارین انگلستان برای خانواده صفا ارسال شد که در آن نامه اعلام کرده بودند به خاطر شهادت محمدعلی صفا مدت سه روز پرچم این پایگاه نیمه برافراشته بوده است.

وقتی پرچم پایگاه کماندویی انگلستان به احترام شهید ایرانی نیمه افراشته شد

شهید صفا یک فرزند دختر و یک فرزند پسردارد که هر دو پزشک هستند. دختر شهید صفا در حال حاضر فوق تخصص زنان و زایمان در تهران است که او بر روی تابلویی در مطب خود نوشته است از بیماران بی‌بضات پول حق‌الزحمه جراحی دریافت نمی‌شود.

سارا صفا در یک مصاحبه دلیل این اقدام خود را این‌گونه تعریف کرده بود که خون پدرم در رگ‌های من است و نمی‌توانم از بیماران بی‌بضاعت پول دریافت کنم.

همچنین فرزند پسر شهید صفا به نام علی صفا داروساز است و در تهران زندگی می‌کند.

پس از اعلام خبر شهادت محمدعلی صفا تمام مردم بجنورد و شهر‌های اطراف در غم از دست دادن آن شهید عزاداری کردند و عده زیادی از شهر‌های اطراف، گرگان و مازندران برای تشییع جنازه محمدعلی به بجنورد آمدند.

گفتنی است در تهران و بوشهر نیز خیابان‌هایی به نام شهید «صفا» نام گذاری شد.

مروت و جوانمردی، سرشت پاک، شجاعت، حقیقت در گفتار، کردار نیک، داشتن انفاق و تعاون و مشورت در کار‌ها و دارا بودن مراتب ایثار یعنی شهادت، در سرشت و ذات شهیدمحمد علی صفا به وضوح به چشم می‌خورد.

وقتی پرچم پایگاه کماندویی انگلستان به احترام شهید ایرانی نیمه افراشته شد

خراسان شمالی ۷۷۵ شهید ارتشی در دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرد.

استان ۸۶۷ هزار نفری خراسان شمالی دو هزار و ۷۷۲ شهید تقدیم نظام اسلامی کرده که این استان در دوران هشت ساله دفاع مقدس ۳۵ هزار رزمنده در جبهه‌های نبرد داشته است.

انتهای پیام/ ر

نویسنده گزارش: فاطمه رستمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۴ آبان ۱۴۰۱
خداوند روحش این ابر مرد تمام عیار تاریخ و دختر عزیزش را شاد ویادش گرامی باد کهنه سرباز جنگ سروان کولیوند
Iran (Islamic Republic of)
عادله خوبسیرت
۰۱:۰۴ ۱۲ تير ۱۴۰۱
خدایا دراین سالها سوختم پس گو فرجی ای معبودا فرزندم را هم‌ به دیدار پدرش بردی مریم خودت بی پدر بزرگ‌شدی گیسو هم بی مادر چه سرنوشت تلخی ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
داریوش
۱۸:۰۷ ۲۴ مهر ۱۴۰۰
سلام و درود بر شیر مرد گمنام ارتش و گله از اینکه چرا در کوچه پس کوچه های زمین و زمان و گمنامی مانده اند کسی که بخاطر شجاعتش دنیا تمام قد سر تعظیم فرود اورد ورادمردان عالم او را ستودنند .
کجایند مردان بی ادعا زیادنند افراد پر ادعا
نازکان را عشق ورزیدن نیاید جان من شیر مردان بلا کش پا در این غوغا نهند .