بر اساس قانون برای فروختن ملک مشاع که چندین مالک دارد باید مقررات مخصوص به خود را طی کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،ملک مشاع یا ملک مشترک به ملکی گفته می‌شود که بیش از یک مالک دارد و مطابق با قانون مالکیت در این املاک برای هریک از مالکان مشترک است یعنی هرمالک در تمام اجزاء ملک حق دخل و تصرف دارد.

درحالی که سهم هر یک ازشرکا هم در این قانون مشخص شده اما محدوده جغرافیایی متمایزی در این نوع املاک مشخص نشده و همین موضوع منجر به بروز تبعات حقوقی زیادی می‌شود. 

از جمله تبعات حقوقی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که هر یک از مالکان ملک مشاع درهر نقطه از ملک خود می‌تواند به نسبت سهم ،ادعای مالکیت کند.

اما برای فروش ملک مشاع باید توجه داشت که پلاک، زمین، مستغلات تصمیم و حکم قطعی مراجع صلاحیت دار اعم از اداره ثبت و طریق دادگاه صلاحیت دارد و باید گواهی مبنی برغیرقابل افراز بودن ملک صادر شود.

هریک از شرکا می‌توانند به تنهایی درخواست فروش ملک مشاع را داشته باشند و این ملک می‌تواند از طریق مزایده به فروش برسد و درمزایده کارشناس ارزش پایه‌ای برای ملک تعیین می‌کند و برنده مزایده کسی است که بالاترین پیشنهاد را بدهد.

 نبود شرکا یا شخص ثالث درجلسه مزایده مانع از انجام مزایده نخواهد بود و شخصی که درخواست فروش دارد خودش هم می‌تواند ملک را خریداری کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
الناز سیفی
۰۰:۴۳ ۰۶ مهر ۱۳۹۹
سلام اگه سندمشاع سه دانگ داشته باشیم باز هم وراث میتواتد از طریق دادگاه بفروشد ؟
Iran (Islamic Republic of)
علي
۲۲:۵۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
سلام ملكي سه مالك مشاعي داردوشخصي كه مدعي است مادرش دودانگ آن رامالك است أجاره داده به كسي وحال مستاجرتخليه كرده ووجه الرهانه رانمي دهدوآيامي شودازاين شخص كه مالك نبوده ومادرش دودانگ مالك بوده شكايت انتقال منافع غيرمطرح كرد؟ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۳۵ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
مرگ بردولت ورژیم امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
در ایران تنهایی جایی که بعضی اافراد قوانین رو خودشون به میل خودشون میذارن و حق کشی ها ...هیج کس در مقابل حق و یا تضیعع حق هیچ شخصی محق نیست ..حتی بالاترین مقام ..