رئیس مرکز تحقیقات پنبه کشور مطرح کرد؛

معرفی ۴ رقم پنبه داخلی در کشور

رئیس مرکز تحقیقات پنبه کشور گفت: هم اکنون ۹۵ درصد پنبه کاران برای تولیدات خود از رقم‌های داخلی پنبه استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، قربانعلی روشن رئیس مرکز تحقیقات پنبه کشور درجریان بازدید خبرنگاران از مرکز تحقیقات پنبه در کاشمر گفت:در سال‌های پیشین، ۴ رقم پنبه داخلی با نام‌های تجاری کاشمر، خورشید، خرداد و ورامین  به همت محققان کشور اصلاح و معرفی شده است، وهم اکنون ۹۵ درصد پنبه کاران برای تولیدات خود از رقم‌های داخلی استفاده می‌کنند.

او با بیان اینکه میانگین تولید محصول بذور داخلی از بسیاری از کشور‌ها بالاتر است، افزود: به طور کلی می‌توان گفت این محصولات کیفیت مناسبی دارند.

رئیس مرکز تحقیقات پنبه کشورادامه داد:با توجه به عملکرد مناسب تولید پنبه، ایران جایگاه هشتم را در میانگین عملکرد در واحد سطح در دنیا داراست.

قربانعلی روشن با بیان اینکه دولت از تعیین نرخ متناسب برای خرید پنبه حمایت نکرده است بیان کرد:هر کیلوگرم پنبه وارداتی ۱.۶ دلار ارزش دارد که با دلار ۲۵ هزار تومانی ۴۲ هزار تومان قیمت پیدا می‌کند، اما نرخ هر کیلوگرم وش پنبه ۹ هزار تومان توسط دلالان خریداری می‌شود.

بیشتربخوانید


او با بیان اینکه مصرف بذر پنبه در کشور ما چند برابر کشوری مانند هند است تصریح کرد: برای رفع مشکل مصرف زیاد پنبه در کشور، به مدت سه سال تحقیقات انجام شده است که به زودی از نتایج آن رونمایی خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات پنبه کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کشور‌ها حاضر به ارائه ژرم پلاس پنبه که تکنولوژی منحصر به فردی در تحقیقات علمی به حساب می‌آید، نیستند تاکید‌کرد:به همین دلیل ما خود دست به کار شدیم و توانستیم طول دوره رقم خورشید پنبه را به ۱۲۰ روز و تعداد آب دهی آن را در مزارع به سه دوره کاهش دهیم.

در ادامه مجتبی صمیمی یکی از فعالان بخش خصوصی گفت: از سوی دیگر محصولات ایرانی ناخالصی زیاد دارد که باعث کاهش کیفیت محصول نهایی می‌شود.

او با بیان اینکه پنبه داخلی بسته بندی مناسبی ندارد، افزود: در بسته بندی این محصول از فلزات استفاده می‌شود که در عملیات تولید اختلال ایجاد می‌کند همچنین پنبه داخلی یک دست نیست به طوری که بار هر کامیون با کامیون دیگر متفاوت است که این امر هزینه‌های کارخانه‌ها را بیشتر می‌کند ضمن اینکه محصول کارخانه الیاف یکسان و یک شکل نخواهد داشت.

انتهای پیام//م. د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.