بیش از ۸۰ درصد دارو‌های درمان بیماری ام اس در کشور بومی سازی شده که بطور رایگان و یا با هزینه بسیار اندک در اختیار بیماران قرار می‌گیرند.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، شاید همه ما با شنیدن نام بیماری ام اس، وحشت زده شویم، بیماری که بیشتر نسل جوان را درگیر می‌کند و با ظهور علائمی مانند تاری دید، بی حسی اندام و انواع اختلال‌های عصبی آغاز می‌شود، اما با کشف دارو‌های جدید و تشخیص به موقع، این بیماری دیگر مانند دهه‌های قبل ناتوان کننده نیست و افراد مبتلا می‌توانند با مصرف انواع دارو‌ها همانند افراد سالم به زندگی عادی خود ادامه دهند.

بیش از هشتاد درصد دارو‌های درمان این بیماری در کشور بومی سازی شده اند و بطور رایگان و یا با هزینه بسیار اندک در مراکز دولتی در اختیار بیماران قرار می‌گیرند. بسته خدمت رسانی ویژه بیمارن ام اس هم با امکانات مختلف درمانی و توانبخشی، تا حد زیادی به روند بهبود بیماران ام اس کمک کرده است.
 

نقش فاکتورهای محیطی و ژنتیکی در ابتلا به ام اس

 
مسعود اعتمادی فر متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ گفت:  ام اس شایع ترین بیماری نسل جوان است، این بیماری با التهاب و تخریب بافت سفید بافت سیستم عصبی مرکزی مغز و نخاع شروع می شود. در این بیماری سیستم ایمنی درگیر و موجب فعال شدن لنفوسیت ها می شود.

او ادامه داد: در ایران پیک سنی بیمار‌ی ۲۷ الی ۳۰ سالگی است و در خانم‌ها شیوع بیشتری دارد، به طوری که شیوع ام اس در بانوان چهار برابر آقایان گزارش شده است.
 
این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه درباره دلایل ابتلا به این بیماری فاکتورهای محیطی و ژنتیکی مطرح هستند ادامه داد: از جمله فاکتورهای محیطی ابتلا به ام اس می توان به کمبود ویتامین دی، چاقی، سیگار، آلودگی هوا و ... اشاره کرد ، فاکتورهای ژنتیکی که به عنوان عامل بیماری مطرح باشد نداریم اما شواهدی وجود دارد که می توان به صورت یک فرضیه آنرا مطرح کرد، در مجموع فاکتورهای محیطی بیشتر از فاکتورهای ژنتیکی مطرح هستند.

او ادامه داد: به صورت قطعی نمی توان گفت گستردگی این بیماری در اصفهان بیشتر از سایر استان ها است هرچند آلودگی هوا و ذرات سمی را در اصفهان زیاد داریم ، اینها تنها دلیل ابتلا به بیماری ام اس است چراکه بیماری های خود ایمنی به یک یا دوعامل خاص بستگی ندارند.

 

ام اس، بیماری که مانند دهه های قبل ناتوان کننده نیست



بومی سازی داروهای بیماری ام اس در کشور

 
مسعود اعتمادی فر در رابطه با درمان بیماری ام اس گفت: هم اکنون حدود ۱۶ دارو برای درمان این بیماری تجویز می شود که این داروها تا حدود ۸۰  درصد حملات بیماری را کاهش می دهند و برخلاف دو دهه قبل که ام اس درمانی نداشت هم اکنون می توان بیماری را تا حد زیادی کنترل کرد و بسیاری از بیماران در مقایسه با سال های قبل به راحتی به فعالیت های روزانه می پردازند.

 فلوشیپ بیماری ام اس تاکید کرد: خوشبختانه به خاطر تحقیقات انجمن های ام اس در ایران بیماران رفاه نسبی را از لحاظ تهیه دارو، دریافت امکانات توانبخشی و بازتوانی و مراحل تشخیص بیماری دارند.

او بیان کرد: به جرات می توان گفت ام اس جز چند بیماری است که در کشور روی آن خیلی خوب کار شده، تشخیص بیمار خیلی دقیق و عالی انجام می شود و اکثر داروهای این بیماری در داخل کشور بومی سازی شده اند و سه داروی جدید که در سال ۲۰۲۰ در دنیا تولید شده به زودی در شرکت های معتبر داروسازی کشور تولید می شود.
 

 

ام اس، بیماری که مانند دهه های قبل ناتوان کننده نیست


بسته حمایتی ویژه بیماران ام اس

مظاهری رئیس اداره امور بیماری های معاونت درمان اصفهان گفت: ما بسته حمایتی ویژه بیماری های خاص داریم که به بیماران ام اس هم تعلق می گیرد ، خدمات این بسته به طور رایگان و یا با هزینه اندک به افراد مورد نظر ارائه می شود. البته ارائه این خدمات مشروط به این است که بیماران در مراکز دولتی دانشگاهی و با تعرفه دولتی از این خدمات استفاده کنند.

او ادامه داد: از مهم ترین خدمات ارائه شده می توان به دارو ، ام آر آی، ویزیت، مشاوره، خدمات توانبخشی مانند فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، خدامت بینایی سنجی و پلاسما فریزیس اشاره کرد، و البته از اواخر سال ۹۷خدمات دندان پزشکی هم به این بسته حمایتی اضافه شده است.

رئیس اداره امور بیماری های معاونت درمان اصفهان افزود: نکته مهم دیگر این است که داروهای مورد نیاز این بیماران داخل کشور تولید و اکثر آنها به طور رایگان در اختیار بیماران ام اس قرار می گیرد، هم اکنون در استان اصفهان با حدود ۲۲ داروخانه قرارداد داریم که دارو را به طور رایگان به بیماران ام اس می دهند.

مظاهری گفت: فقط سه الی چهار داروی این بیماری در کشور تولید نمی شود که این داروهای وارداتی هم حق بیمه آن به بیماران پرداخت می شود و برای دریافت دارو بیماران مشکل چندانی ندارند، البته در حال بومی سازی این داروها در داخل کشور هستیم.
 

ام اس، بیماری که مانند دهه های قبل ناتوان کننده نیست


 ۹ هزار بیمار مبتلا به ام اس در استان اصفهان

 
او تاکید کرد: با راه اندازی مرکز جامع ام اس در بیمارستان کاشانی تعداد تخت‌های بیماران از ۷ به ۲۱ تخت افزایش یافت و در این مرکز همه خدمات تحت پوشش بسته حمایتی به بیماران ام اس ارائه می شود.

رئیس اداره امور بیماری های معاونت درمان اصفهان بیان کرد: هم اکنون در استان اصفهان حدود ۹ هزار بیمار مبتلا به ام اس داریم که تحت درمان هستند. ازاین تعداد تقریبا دو سوم مبتلایان را خانم ها و بقیه را آقایان تشکیل می دهند .
 
 
ام اس، بیماری که مانند دهه های قبل ناتوان کننده نیست


بیماری که مانند دهه های قبل ناتوان کننده نیست

 
ادیبی فلوشیپ ام اس  گفت: بیماری ام اس خود را با یک نقص عصبی که بالغ بر ۲۴ ساعت ادامه می یابد نشان می دهد. از شایع ترین ضعف های عصبی که نشانه های این بیماری هستند می توان به ضعف اندام ها، بی حسی، دو بینی، تاری دید و احساس بی حسی اشاره کرد.

او با اشاره به اینکه تشخیص بیماری از روی شرح حال و ام آر آی مغز بیمار انجام می شود گفت:بیماری ام اس نسبت به دهه های گذشته دیگر ناتوان کننده نیستند و با روش های نوین درمان و انواع داروهای تزریقی و خوراکی متنوعی که در دسترس داریم می توان تا حد قابل قبولی بیماری را کنترل کرد.

متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: بر خلاف تصور عموم جامعه که ام اس را بیماری ناتوان کننده ای می دانند اگر در سال های اول تشخیص و به طور موثر درمان شود تداخلی با ازدواج، بارداری، شیردهی و کار کردن افراد ندارد.

گزارش از سولماز محمدی

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار