کارشناس دارویی نظارت بر فرآورده های طبیعی سنتی و مکمل های دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت:در طی ۷ ماه نخست سال ۱۵۵ بازرسی از عطاری های استان همدان بازدید انجام شد.

 نگار مهری, كارشناس دارویی اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مكمل معاونت غذا و دارو همدان در گفت و گو با خبرنگار گروه  استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدانگفت:از ۱۵۵ مورد بازرسیدر هفت ماهه نخست امسال ۱۲ عطاری متخلف اخطاریه دریافت کردند و به مراجع قضایی معرفی شدند.

او درادامه افزود: در بازرسی های انجام شده : ۱۱ هزار و ۲۰۸ عدد داروی گیاهی قاچاق هم کشف و ضبط شد.

مهری با اشاره به اینکه ارزش ریالی این دارو ها بیش از ۱۱ میلیون تومان برآورد شده است افزود:فروش کپسول های دست ساز و یا قاچاق ترک اعتیاد در عطاری ها غیر قانونی است.

کارشناس دارویی نظارت بر فرآورده های طبیعی سنتی مکمل های دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت:داروهای ترک اعتیاد در برخی عطاری های استان همدان به صورت فروش غیر قانونی ماهواره ای ویا اینترنتی باعث فریب افرادی شده است که به دنبال رهایی از بیماری اعتیاد هستند که مصرف خودسرانه این دارو ها بدون مشورت پزشک منجر به بروز مشکلات و عوارض جدی خواهد شد.

مهری در ادامه با اشاره به اینکه داروهای گیاهی برای ترک اعتیاد به صورت غیر قانونی و غیر استاندارد عرضه می شود ۲ دسته هستند گفت: کپسول های ترک اعتیاد گیاهی که اکثرا دست ساز و تقلبی هستند و هیچ گونه نظارتی بر محتوای آن ها نیست و قرص ها و کپسول های گیاهی که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند و معرف به دراگون و یا دتای هندی  از داروهای غیرقانونی ترک اعتیاد هستند.

او در ادامه یادآور شد:مصرف قرص های ترک اعتیاد گیاهی غیر مجاز و تقلبی منجر به عوارض جدی از جمله بیماری های قلبی و عروقی و عوارض های بر روی سیستم اعصاب مرکزی و همچنین عوارض جبران ناپذیری بر کلیه و کبددارند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.