در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

ابتلای کرونا در موج سوم، درون خانوادگی شده است

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت با تاکید بر رعایت اصل «شفا» مبنی بر شستشوی دست، فاصله گذاری اجتماعی و اجتناب از حضور در تجمعات و هشدار موج سوم کرونا از مردم خواست تماس‌های غیرضروری خود را به صفر برسانند و پیشگیری را پیش از ورود به مراکز درمانی آغاز و برای کشف واکسن کرونا فعلا صبر کنند.

معاون کل وزارت بهداشت در خصوص اعمال محدودیت‌ها به خصوص در کلانشهر تهران ضمن بیان این مسئله که در حال حاضر اختیار تصمیم‌گیری تماما به عهده استانداری‌هاست، گفت: استان تهران به منظور مقابله با این ویروس به صورت پایلوت برای الزامی کردن ماسک و ارائه ندادن خدمت به کسانی که ماسک ندارند، قدم برداشته است. این نکته را هم باید مدنظر قرار داد که در بعضی از کشور‌های موفق استفاده از ماسک در همه اماکن اجباری است، این اجبار برای کشور ما هنوز مصوب نشده و صرفا به فضا‌های داخلی از جمله ادارت و اماکن سربسته ختم می‌شود که باید نسبت به این مسئله هم بازنگری شود.

معاون کل وزارت بهداشت تشریح کرد: در موج اول و دوم کرونا، ابتلای درون جامعه‌ای داشتیم. افراد در جامعه مبتلا می‌شدند و تعداد ابتلا‌های خانوادگی کم بود، اما در موج سوم ابتلای درون خانوادگی داریم به این معنی که ویروس وارد هر خانه‌ای که می‌شود، مابقی اعضای خانواده را نیز مبتلا می‌کند. دانش آموزان هم ۱۸ درصد از کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که خوشبختانه آمار ابتلای دانش آموزان به کووید ۱۹ یک درصد و کمتر از آن نیز بوده است.

بخش اندکی از یک میلیارد یورو را دیروز دادند، گفتم پس بدهند/ اهل ضجه زدن در روز‌های سخت تحریم نیستم

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: من چندی پیش دل نوشته‌ای به سردار سلیمانی نوشتم و کسی از من پرسید، چرا برای رفتگان نوشتی؟ و گفتم «هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق/ثبت است بر جریده عالم دوام ما» چه کسی می‌گوید این سردار رفته است، نوای این سردار با تمام سلول‌های من عجین بوده و نوای «ما ملت امام حسینیم»  همواره در وجود من جاری است. من وزیر سیاسی نیستم و نه خودم را به چنین چیزهایی آلوده کردم، نه رسانه دارم، نه تیم دارم. کسی هستم که وقتی به وزارت بهداشت آمدم، معاونی را تغییر ندادم و با خودم لشکر نبردم.

وزیر بهداشت گفت: من اصلا عوضی وزیر شدم و اشتباه این راه را آمدم. این راه چیزهایی می‌خواست که من ندارم. این کسوت داشته‌های دیگری می‌خواست که من نداشتم. من اهل ویترین آرایی، تضرع و ننه من قریبا بازی نیستم و اهل این نیستم که وقتی کشورم در تنگنای اقتصادی و در روزهای سخت و اوج تحریم‌هاست، هر روز ضجه بزنم و خودم را به زمین بزنم و بگویم پول ندارم، ارز ندارم. اصلا اهل این حرف‌ها نیستم. من یاد گرفتم که آلوده فتنه‌های سیاسی نشوم. وقتی آلوده نشدم، تیم و رسانه ندارم. رسانه من همین مردمان پاکیزه و پاکدل و بچه بسیجی‌ها هستند.

نمکی ادامه داد: چند هجمه با باند کثیف و فرصت طلب و سوءاستفاده گر، به من وارد کردند و از این اصحاب خاص رسانه‌ای هیچکس از من دفاع نکرد، مگر کسانی که همدلی داشتند. اگر به به سردار سلیمانی نوشتم برای این بود که همزبانی و همدلی بهتر از او ندیدم و همچنین شکایتی نوشتم که او به خداوند برساند.

او افزود: دیروز رئیس بانک مرکزی محبتی کردند هر چند که می‌دانم ایشان در چه فشاری هستند اما قسمت اندکی از مبلغی که از صندوق توسعه ملی تخصیص یافته بود را آزاد کردند. من اگر چند ماه پیش التماس می‌کردم برای آن بود که بتوانیم برای پاییز سخت آماده شویم و باری را از دوش همکارانم بردارم و از خجالت آن‌ها در بیایم، ما صبوری کردیم تا خدایی نکرده این پول باعث تغییر در پایه پولی و دلار دچار نوسان نشود، دیروز به دکتر تقوی‌نژاد گفتم، این مقدار اندک را هم برگردانید.

نمکی گفت: ما گذشتیم تا مبادا درخواست من موجب تزلزل پایه‌های نظام و تغییر نرخ دلار نشود و اعلام کردیم که این رقم را نمی‌خواهیم. به هر حال باید توجه کرد که اگر از کرونا شکست بخوریم، پایه‌های نظام را دچار تزلزل خواهیم کرد که اصلا این اتفاق نخواهد افتاد. من گفتم نکند با این پول پایه پولی و معادلات اقتصادی دچار مشکل شود و برای همین اعلام کردم همین میزان را هم برگردانند. از این به بعد ما لب فرو می‌بندیم. همکاران من اگر حقوق نگیرند هم کار می کنند. ما برای فدا کردن جان آمده ایم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما پول نمی‌گیریم اما کار می‌کنیم، جانفشانی می‌کنیم و نخواهیم گذاشت در عرصه مقابله با کرونا از هیچ کشور اروپایی عقب بیفتیم، گفت: ما با همت و رشادت مدافعان سلامت، در کنار مردم بزرگ منش این مملکت کرونا را به لطف خدا شکست خواهیم داد و این وعده الهی است و بر آن تردید ندارم. به روح همه شهدا درود می فرستم و امیدواریم با همدلی و وفاق بتوانیم این راه پر فراز و نشیب را سر کنیم.

آخرین آمار کرونا در ایران؛ رکورد ابتلای روزانه شکسته شد

سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا در ایران، اظهار کرد: از دیروز تا امروز ۱۰ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، سه هزار و ۸۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۹۲۵ نفر از آن‌ها بستری شدند.

او افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۶۱ هزار و ۴۴ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۶ هزار و ۳۸۰ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: خوشبختانه تا کنون ۳۸۳ هزار و ۳۶۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. ۴۱۲۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

او ادامه داد: تا کنون چهار میلیون و ۴۳ هزار و ۱۳۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است

شهادت ۳۰۰ تن از مدافعان سلامت تاکنون/ ۱۵۰۰ تخت به بیمارستان‌های تهران اضافه می‌شود

علیرضا زالی فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران اظهار کرد: در مرحله اول بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان در زمینه حمایت از مدافعان سلامت وام به آنها پرداخت می شود و این کار در فازهای بعدی ادامه خواهد داشت.

او بیان کرد: یکی از گلایه های کادر درمان در بیمارستان ها و خانه های بهداشت و مراکز درمانی تاخیر در پرداخت مطالبات  است و هفته گذشته جلسه ای با حضور وزیر بهداشت، سازمان برنامه وبودجه و معاونت توسعه در خصوص پرداخت مطالبات انجام شده است. در روز گذشته مقداری منابع مالی در فاز اول تزریق شد اما این مقدار کافی نبود و ما نیازمند تزریق منابع بیشتری هستیم.

زالی گفت: در آینده ای نزدیک بالغ بر ۱۵۰۰ تخت به بیمارستان های تهران اضافه می شود و با کار جهادی می توانیم نیروی مورد نیاز را جذب کنیم.

فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران افزود: در حال حاضر بالغ بر ۳۰۰ نفر از مدافعان سلامت شهید شده اند و برای مقابله با بیماری کرونا ما نیازمند نیروی تازه نفس هستیم.

کرونا در تهران رکورد زد/ بدون محدودیت‌های کرونایی شرایط نگران کننده‌ای خواهیم داشت

علی رضا زالی فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران اظهار کرد:ما بسته  خود را  در زمینه اعمال محدودیت ها به ستاد ملی کرونا پیشنهاد داده  اما هنوز پاسخ روشنی از  اجرای این بسته پیشنهادی دریافت نکرده ایم.

او افزود: با توجه به شرایط قرمز  در تهران هرگونه تاخیر در اجرای بسته های پیشنهادی ما را در آینده دچار مشکلاتی خواهد کرد  و در صورت عدم اعمال محدودیت‌های جدی در استان تهران شرایط نگران کننده‌ای پیش رویمان خواهد بود. 

زالی بیان کرد:  اعمال محدودیت ها مخصوص افرادی است که شیوه نامه های بهداشتی را مانند زدن ماسک در مناطق پر جمعیت و فضاهای مسقف اجرا نمی کنند و قرار است این بسته پیشنهادی از هفته آینده در تهران اجرا شود.

او افزود: دیروز تلخ ترین روز از ابتدای شیوع بیماری کرونا  در تهران را شاهد بودیم و آمار فوتی های در روز گذشته از پیک های قبلی بیشتر بود و در ۲۴ ساعت گذشته تعداد  ۸۷۰  نفر در بخش های عادی و ۱۶۸  نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری شده‌اند و متاسفانه باید بگویم که در دو روز گذشته آمار بستری های جدید در تهران به عدد هزار رسیده است.

اعمال مجازات‌های مربوط به تخلفات اداری در روزهای کرونا تسریع می‌شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به مصوبات سی و سومین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و بخشنامه معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور و در راستای مفاد ماده (۱۲) قانون رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان و به منظور تسریع در فرایند بررسی و اعمال مجازات‌های مربوط به تخلفات اداری کارمندان در ایام شیوع بیماری کرونا، اعمال مجازات‌های بند‌هایی از این قانون را به روسای دانشگاه ها‌ی علوم پزشکی و سازمان‌های تابعه تفویض کرد.

متن این نامه به شرح زیر است:

رییس/ سرپرست محترم دانشگاه /دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ...

مدیرعامل محترم سازمان انتقال خون ایران

مدیرعامل محترم سازمان بیمه سلامت ایران

رییس محترم سازمان اورژانس کشور

رییس محترم انستیتو پاستور ایران

رییس محترم مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجائی

در اجرای جزء الف بند (۱) مصوبات سی و سومین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و بند (۲) بخشنامه به شماره ۲۹۰۸۲۳ مورخ ۰۵/۰۶/۱۳۹۹ معاون محترم رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور و در راستای مفاد ماده (۱۲) قانون رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان و به منظور تسریع در فرآیند بررسی و اعمال مجازات‌های مربوط به تخلفات اداری کارمندان در ایام شیوع بیماری کرونا، به این وسیله اعمال مجازات‌های بند‌های "الف" (اخطار کتبی بدون درج در پرونده استخدامی) و "ب" (توبیخ کتبی با درج در پرونده استخدامی) ماده ۹ قانون مذکور به جنابعالی تفویض می‌شود. لازم است با توجه به مفاد بند سوم بخشنامه فوق، گزارش اعمال مجازات‌های موضوع این بخشنامه را به صورت ماهانه به دفتر هماهنگی هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری این وزارت ارائه کنند.

سازمان جهانی بهداشت تست تشخیص کرونا در ۳۰ دقیقه را تایید کرد

سازمان بهداشت جهانی در خبری جدید اعلام کرد آزمایشی که می‌تواند کووید ۱۹ را در عرض چند دقیقه تشخیص دهد، ظرفیت تشخیص بیماران کرونایی در کشور‌های کم درآمد و متوسط را به طرز چشمگیری گسترش می‌دهد. قرار است تجهیزات این آزمایش در ۱۳۳ کشور کم توان توزیع شود.

این سازمان آزمایشی را تایید کرده است که با استفاده از آنتی ژن‌ها و پروتئین‌های ویروس، افراد مبتلا به کرونا را شناسایی می‌کند. قیمت این تست ۵ دلار اعلام شده است. این آزمایش‌ از دقت پایین تری برخوردار هست، اما نسبتا سریع‌تر از تست‌های PCR افراد ناقل کرونایی را شناسایی می‌کند.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت این برنامه را به عنوان خبر خوب در مبارزه با کووید ۱۹ ستود.

او ادامه داد: این آزمایش بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه نتیجه را مشخص می‌کند و بسیار ارزان‌تر از سایر آزمایش‌ها است. از این آزمایش‌ها می‌توان در مناطق کم توان و فقیر استفاده کرد تا جلوی گسترش بیشتر ویروس کرونا را گرفت.

آدهانوم گفت: اما برای تهیه تجهیزات این آزمایش و توزیع آن بین کشور‌های کم توان باید منابع مالی خوبی پیدا کرد که حدود ۶۰۰ میلیون دلار نیاز داریم.

ماجرای یک میلیارد یورویی که به دست وزارت بهداشت نرسید/ مدافعان سلامت با دست خالی به جنگ کرونا می‌روند

ماجرای پولی که نیامده به جیب وزارت بهداشت، برگشت خورد، یک میلیارد یورویی که در هفتم فروردین ماه حسن روحانی رئیس جمهور به دنبال هزینه‌های بالای کرونا در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب آن را طلب کرد، چرا که هزینه‌های کرونا به شدت بالاست و دولت نمی‌توانست از محل منابع بودجه‌ای کشور از پس این هزینه‌های سنگین کرونا برآید.

درخواست برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی و اختصاص آن به وزارت بهداشت و بیمه بیکاری به دست مقام معظم رهبری رسید و در ۱۸ فروردین ۹۹ پس از درخواست رئیس جمهور رهبر انقلاب با درخواست برداشت پول موافقت کردند و در نهایت اردیبهشت ماه خبر تخصیص یک میلیارد یورو کرونایی اعلام شد و محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در توئیتی از واریز نخستین بخش از معادل ریالی کمک یک میلیارد یورویی از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور از سوی بانک مرکزی به حساب خزانه خبر داد.

براین اساس، باید بانک مرکزی این یک میلیارد یورو کرونا را از محل حساب صندوق توسعه ملی با نرخ روز ارز نیمایی به ریال تبدیل می‌کرد و در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار می‌داد و اواخر اردیبهشت ماه اولین مرحله پرداخت شد.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت هم ۲۹ فروردین ۹۹ در رابطه به تخصیص پول به وزارت بهداشت خبر داد و گفت: با پیشنهاد دولت و موافقت مقام معظم رهبری رقمی افزون بر ۱۳۰ هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای مقابله و کنترل بیماری کرونا اختصاص یافت.

تنها راه کاهش آمار مبتلایان کرونا ایجاد محدودیت‌ است/ استانداران یک هفته مراکز تفریحی را تعطیل کنند

قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره خیز مجدد کرونا اظهار کرد: رفع محدودیت‌ها باعث افزایش مبتلایان کرونا می‌شود و اکنون وضعیت نگران کننده است و هر روز تعداد زیادی از هموطنانمان را از دست می‌دهیم.

او عنوان کرد: متاسفانه روزانه بیش از ۵۰۰ مورد بستری در بیمارستان‌های شهر تهران به دلیل کرونا داریم لذا بر اساس میزان ظرفیت باید بیماری را مدیریت کنیم.استانداران لطف کنند تا اواخر هفته در تفرجگاه‌ها و مراکز تفریحی محدودیت تردد ایجاد کنند تا زنجیره انتقال بیماری شکسته شود.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.