از بی آبی در بخش غیزانیه اهواز که بگذریم، به شوره زدن خانه‌ها در روستای صفیر می‌رسیم، اتفاقی که خانه ها را نازیبا کرده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، پوسیدگی انشعابات شبکه آب روستای صفیره از توابع شهرستان اهواز و شکستگی این انشعابات از چندین نقطه موجب نشت، جمع شدن آب، آبگرفتگی و ورود آب به خانه‌های روستاییان شده است، این در حالی است که چند خانوار در انتهای روستا از نعمت آب بی بهره مانده و تنها پساب ناشی از شکستگی انشعابات به خانه هایشان رسیده است.

خانه‌های برخی روستاییان صفیره که اکنون حدود یک سال با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، شوره زده و در حال خراب شدن است؛ شبکه آب روستای صفیره از سال ۱۳۷۶ احداث شده و اکنون نیاز به تعویض دارد.

شهید نواصری رئیس شورای اسلامی روستای صفیره در این خصوص گفت: از اواخر سال ۹۸ قرار بود همزمان با حل مشکل آب غیزانیه و اتصال به شبکه اصلی آب از شیبان، مشکل شبکه آب روستای صفیره نیز حل شود، اما این کار صورت نگرفت .

شبکه آب روستای صفیره که حدود ۲۰ سال گذشته احداث شده، فرسودگی و شکستگی‌های بسیاری دارد که موجب نشت آب در روستا و آبگرفتگی در معابر و خانه‌های روستاییان شده است.

او تعداد خانه‌های در حال خراب شدن از این معضل را تا کنون ۱۰ باب اعلام کرد و افزود: این خانه‌ها شوره زده و در معرض خطر ریزش قرار دارند، همچنین گنداب و عوارض ناشی از شکستگی لوله‌ها موجب نفوذ آب آلوده در شبکه آب شده است.

نواصری در خصوص مراجعات برای حل این مشکل بیان کرد: چندین بار به آبفار خوزستان مراجعه کردیم که برای تعمیر شکستگی‌ها لوله‌ها را با تیوب می‌بستند، اما این راه حل درستی نیست و بلافاصله مشکل نشت آب مجدد بروز می‌کرد. مشکل روستا را با مسئولان استانی و شهرستان نیز مطرح کردیم که جواب درستی حاصل نشد، این لوله‌ها از ۶ جا شکستگی دارند و باید تعویض شوند، اما متاسفانه استانداری و آبفای خوزستان تاکنون اقدام موثری انجام نداده اند.

همچنین یکی از اهالی این روستا گفت: به علت شکستگی و فرسوده بودن شبکه آب روستای صفیره متاسفانه آب فاضلاب وارده شبکه شده است و موجب به خطر افتادن بهداشت و سلامتی اهالی شده است که با شروع فصل سرما، شیوع بیمار‌های ناشی از این وضعیت سلامتی مردم را تهدید می‌کند.

یکی دیگر از اهالی این روستا اظهار داشت: به علت فرسوده بودن شبکه داخلی و شکستگی مکرر انشعابات در روستای صفیره، شاهد جمع شدن آب در پشت منازل و نفوذ به داخل خانه‌ها هستیم که با آمدن فصل بارندگی موجب ترس اهالی از نشست خانه‌های خود به سبب جمع شدن آب در جلوی درب و پشت منازل شده است.

رسول ساکی بخشدار غیزانیه گفت: مشکل انشعابات فرسوده روستای صفیره که حدود ۲ الی ۳ کیلومتر است، پیگیری شده و لوله‌ها برای تعویض این انشعابات نیز خریداری شده، اما هنوز نصب نشده اند، البته تاخیر در نصب این لوله‌ها از سوی پیمانکار پروژه است و به دلیل اینکه پیمانکار پروژه، پروژه‌های دیگری در روستا‌های بخش مرکزی اهواز دارد و به دلیل بی آب بودن برخی روستاها، تعویض انشعاب در اولویت بعدی قرار گرفت؛ قرار بود هفته گذشته تعویض لوله‌ها را آغاز کند، اما قول هفته آینده را به ما داد.

او با بیان اینکه با شکستگی لوله‌ها آب هدر می‌رود و چند خانه در آخر روستا نیز آب ندارند که با تعویض انشعابات شبکه این مشکلات رفع می‌شود، افزود: شبکه داخلی بیشتر روستا‌های بخش غیزانیه فرسوده هستند و با رسیدن آب به روستا‌ها و فشار آمدن به لوله‌ها باعث شکستگی این لوله‌ها شده است

روستای صفیره یکی از روستا‌های بخش غیزانیه در ۳۰ کیلومتری شرق اهواز است که بخش عمده تاسیسات شرکت‌های بزرگ نفتی را در خود جای داده است. این روستا از یک سو با آلودگی‌های ناشی از مدفن پسماند‌های اهواز روبه روست و از سوی دیگر با آلودگی‌های نفتی دست و پنجه نرم می‌کند و اکنون ساکنان این منطقه معضل پوسیدگی انشعابات آب و آبگرفتگی و شوره زدن خانه‌ها را دارند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.