افتتاح نخستین مرکز یکپارچه‌سازی سامانه‌های پیشرانش فضایی در کشور

پژوهشگاه فضایی ایران، مرکز یکپارچه‌سازی سامانه‌های پیشرانش فضایی را در نخستین روز از هفته جهانی فضا افتتاح کرد.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با نخستین روز از هفته جهانی فضای ۲۰۲۰، مرکز یکپارچه‌سازی سامانه‌های پیشرانش فضایی و آزمایشگاه ابوریحان بیرونی در پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی با حضور حسین صمیمی، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران و مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

حسین صمیمی، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، با اشاره به اینکه یکی از راهبرد‌های اصلی پژوهشگاه فضایی ایران، توسعه زیرساخت‌های فضایی کشور است، گفت: در دنیای امروز، توسعه فناوری‌ها نیاز به فراهم کردن توسعه و ارتقای زیرساخت آن دارد.

او افزود: سامانه‌های پیشرانش برای ماهواره‌های در حال توسعه و همچنین در بلوک‌های انتقال‌مداری در پژوهشگاه فضایی ایران توسعه قابل توجه‌ای داشته است.

صمیمی با بیان اینکه تجهیز مرکز یکپارچه‌سازی سامانه‌های پیشرانش فضایی یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های فضایی است، گفت: در واقع راهبرد ماموریت‌های فضایی کشور و فشار توسعه فناوری سامانه‌ها، اصلی‌ترین دلیل تجهیز این مرکز بوده است.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران ادامه داد: فراهم ساختن بستر مناسب و ایمن برای یکپارچه‌سازی و تست سامانه‌های فضایی که نیاز به تست‌های عملکردی و محیطی در شرایط خاص دارد، هدف اصلی این پروژه است.

 صمیمی در خصوص تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه ابوریحان گفت: در راستای نقشه راه توسعه فناوری سامانه‌های پیشرانش فضایی، پژوهشگاه فضایی ایران مدت زمانی است که توسعه تراستر‌های شیمیایی با سطح تراست محدود را در دستور کار قرار داده است.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران توضیح داد: به منظور توسعه این محصولات فناورانه در شرایط ایمن و با ملاحظات استاندارد‌های فضایی، تجهیزات و زیرساخت‌های ویژه‌ای برای انجام آزمون‌های مختلف مورد نیاز است.

او بیان کرد: آزمایشگاه تراستر‌های فضایی ابوریحان بیرونی در پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی، به عنوان نخستین آزمایشگاه حوزه پیشرانش فضایی کشور شناخته می‌شود که موفق به اخذ گواهینامه ۱۷۰۲۵ ISO/IEC شده است.

 صمیمی در پایان یادآوری کرد: با توجه به اهمیت اندازه‌گیری نیروی پیشران، فشار و همچنین دما در عملکرد تراستر‌های شیمیایی، دقت بالا در نحوه داده‌برداری و ثبت داده‌ها، بسیار حائز اهمیت است. از این رو، سکوی اندازه‌گیری نیروی پیشران در این آزمایشگاه، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار