کشت طلای سرخ در دامنه‌های زاگرس

سرپرست مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: زعفران در شهر‌های ایذه، باغملک، اندیکا و سطح کوچکی از شوشتر در فضای باز کشت و کار می‌شود.

محمد حسنی نسب سرپرست مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: زعفران در شهر‌های ایذه، باغملک، اندیکا و سطح کوچکی از شوشتر در فضای باز کشت و کار می‌شود و باتوجه به ظرفیت مناسب مناطق حاشیه زاگرس، پیش بینی افزایش سطح زیر کشت زعفران تا ۵۰ هکتار را داریم.

او افزود: میزان زعفران تولیدی از سطوح بارور حدود ۲۴ کیلوگرم است که با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه (زمستان ملایم و تابستان گرم و خشک) میانگین عملکرد استان خوزستان در حال حاضر ۳.۵ کیلوگرم در هکتار است، اما کیفیت بسیار مطلوبی دارد و کشت زعفران جهت توسعه در استان معمولا از شهریورماه آغاز و تا ۱۵ آبان ادامه و زمان برداشت زعفران آبی از ۱۵ آبان به مدت یک ماه و در کشت‌های دیم از ۱۵ آذر آغاز می‌شود.

حسنی نسب اظهار داشت: هر ساله دوره‌های آموزشی کاشت داشت و برداشت زعفران طی ۲ مرحله در شهر‌های مستعد کشت برگزار و آموزش‌های فنی لازم به بهره برداران ارائه می‌شود چراکه محصول زعفران نیازمند بافت خاک لومی شنی، اراضی با شیب کم و بدون شیب با ماده آلی پایین و آب فراهم و در دسترس و عمده تولید آن در بازار داخلی است.

سرپرست مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد:کشت زعفران نخستین بار در ایذه انجام شد و این شهرستان بیشترین میزان کشت محصول را در خوزستان  به خود اختصاص داد است.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.