به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با بیان اینکه برخی معتقدند باید به عمق وجود و درونیات فرد نفوذ کرد و از این طریق آنگونه که میخواهیم او را تربیت کنیم، افزود: امروز روانشناسی بسیار گسترده و متکثر الاضلاع شده و در زمینههای مختلف کاربرد دارد.
او روانشناسی صنعتی، معماری شهری، زیست اجتماعی و تحصیلی را از انواع حیطههای روانشناسی دانست و گفت: امروز روانشناسان هسته مرکزی رفتارها در جامعه جهانی را به دست گرفته اند.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی علم روانشناسی و جامعه شناسی را به عنوان ابزاری برای شناخت و در نتیجه مدیریت و کنترل رفتارهای بشر معرفی کرد و اظهار داشت: دو نوع نگرش مهم نسبت به انسان وجود دارد که یک نگاه مبتنی بر درونیات است و نگاه دوم مبتنی بر محیط پیرامونی است که البته نگرشهای دیگری هم وجود دارد.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تمدن را عینیت بخشی به یک نگرش بنیادین دانست و ابراز داشت: متأسفانه بعد از استاد شهید مطهری واژه جهان بینی در کشور به محاق رفت.
اعتقاد و باور به خداوند باید در زندگی ما ورود کند و در زیست ما تأثیر بگذارد و این جهان بینی میتواند منجر به تمدن اسلامی شود و در برابر تمدن جامعه شناسانه و روانشناسانه قرار دارد.
تفاوت نگاه اسلام و جامعه شناسی به اجتماع/ راهکار اجرای دین در جامعه
او با بیان اینکه نگاه ما به روانشناسی نباید سطحی باشد، تصریح کرد: البته نباید پذیرش تمام عیار در برابر روانشناسی داشته باشیم و باید بدانیم که دین اسلام یک نگاه بلند دامنه اجتماعی دارد. منطق نگاه جامعه شناسی به انسان و دین در برش اجتماعی به انسان، یکی نیست، در جامعه شناسی بر اساس تفکر و فلسفه اجتماعی میخواهند انسان را مدیریت کنند و تمام هدف بر این بنیاد قرار میگیرد و در منطق دینی، اجتماع یک دستمایه برای مدیریت دینی جامعه میشود و از نگاه اجتماعی به عنوان یک ظرفیت برای مدیریت دینی استفاده میشود.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی هدف از ارسال رسل را اقامه دین در جامعه و اجرای دین در همه جوانب دانست و گفت: قرآن یک کتاب آسمانی است که برای اجرا بر روی زمین آمده است و برای اجرا شدن دین در جامعه، ابتدا باید دین را ترجمه کنیم و این ترجمه به معنای تبدیل کردن دین به یک سری مدلهای قابل اجرا در جامعه است.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ترجمه حکمی و قانونی را دو نوع از ترجمه دین در جامعه برشمرد و اظهار داشت: باید بدانیم که کدام موارد دین در حیطه حکم شرعی و رساله عملیه قرار میگیرند و کدام یک باید تبدیل به قانون شوند، همچنین باید بسیار مراقب باشیم که تشخیص صحیح بدهیم تا تصمیم اشتباه ما سبب ایجاد مشکل در جامعه و اجرای دین در جامعه نشود.
او موضوع حجاب را به عنوان یک مثال در اجرای دین در جامعه عنوان کرد و ابراز داشت: برای اینکه بدانیم که حجاب باید در مقوله حکمی باشد یا تبدیل به قانون شود و ا اینکه کدام بعد حجاب در حکم است و کدام بعد آن باید در قانون باشد، یک منطق وجود دارد و علمی میخواهد که نام آن را «مناهج الامتثال» نهاده ام و این یک میدان علمی وسیع میخواهد که متأسفانه امروز کاملاً در حاشیه قرار گرفته است و توجهی به آن نمیشود.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی ترجمه ارزش به خدمت را نوع سوم از ترجمه دین در جامعه دانست و گفت: «و شاورهم فی الامر» یک قسمت از دین است که با ایجاد مراکز مشاوره بدون تبدیل آن به حکم یا قانون، میتوان جامه عمل به آن پوشاند و آن را در قالب یک خدمت در جامعه اجرا کرد.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه گاهی یک ارزش به محصول و کالا ترجمه میشود، افزود: این نوع از ترجمه هم منطق و روش خود را میطلبد که باید دقت زیادی در آن صورت گیرد. مثلاً یک ترازو میتواند با منطق و ارزش بسط سلامت در جامعه تولید شود.
او عادت وارههای اجتماعی را عامل توانا برای بسط ارزشها در جامعه معرفی کرد و اظهار داشت: حج و نماز جماعت آیینهای اجتماعی هستند که دین اسلام حدود و نحوه اجرای آنها را تعیین کرده است، اما مراسم جشن تکلیف و سفره حضرت ابوالفضل (ع) و چاووشی عادت وارههای اجتماعی با رویکرد دینی هستند که خود ما حدود و نحوه اجرای آنها را توافق کرده ایم و اینها یک نوع از ترجمه دین در جامعه با ضریب اثر بسیار بالا هستند.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی با اشاره به لزوم ابداع عادت وارههای با موضوع مسائل روز کشور، تصریح کرد: متأسفانه بر روی عادت وارههای مورد نیاز برای ترویج دین در جامعه که متناسب با جامعه امروز کشور و جهان هستند، کار نکرده ایم و در این زمینه غفلت صورت گرفته است. مثلاً امروز باید عادت وارههایی برای مبارزه با اعتیاد بسازیم و اسیر رسانه و فیلم نشویم و خودمان را از ابزار زدگی نجات دهیم.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: اینکه رسانه و فیلم ابزار قوی برای ترویج افکار و مدیریت جامعه هستند، شکی نیست، اما اگر آمریکا فقط از این ابزار استفاده میکند برای این است که آنها تبار و فرهنگ ضعیفی دارند، اما ما در گذشته با عادت وارهها زندگی میکردیم و امروز خودمان را فقط محدود به ابزارهایی مانند انیمیشن و فیلم کرده ایم و از عادت وارهها فاصله گرفته ایم و نقطه قوت خود را نادیده گرفته ایم.
انتهای پیام/م