مریم کاظم زاده گفت:با شرط وارد اتاق جنگ شدم که نه سوالی کنم و نه عکسی بگیرم. قرار بود تمام تصمیمات در این اتاق گرفته شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کمتر کسی است مطالعاتی در مورد جنگ تحمیلی داشته باشد و نام مریم کاظم زاده را نشنیده باشد. بانویی که در بحبوحه خون و آتش همچون دیگر برادرانش در میدان جنگ حاضر بود و سعی می‌کرد با امکانات اندکی که دارد این برهه درخشان تاریخ معاصر کشورش را با دوربین عکاسی اش برای نسل‌های بعد و همه کسانی که آن رشادت‌ها و دفاع مقدس را ندیدند ثبت و ماندگار کند.

خبرگزاری ما این افتخار را دارد تعدادی از عکس‌های منتشر نشده این بانوی هنرمند و البته جهادگر را که خود از خانواده رسانه هست منتشر کرده و خاطرات پیرامون آن‌ها را از زبان او بیان کند.

*با شرط وارد اتاق جنگ شدم

اول مهر ٥٩ بود. با شرط وارد اتاق جنگ شدم که نه سوالی کنم و نه عکسی بگیرم. قرار بود تمام تصمیمات در این اتاق گرفته شود. قبول کردم. در باز شد و همراه مرتضی رضایی فرمانده سپاه و اصغر وصالی وارد سالن مقر سپاه پاسداران کرمانشاه شدیم.

از شب قبل با هم از تهران حرکت کرده بودیم و تنها توقف کوتاهی در همدان داشتیم. صبح به کرمانشاه رسیدیم. بیشتر مسیر را فرمانده سپاه رانندگی کرد. من و اصغر وصالی عقب نشسته بودیم. همراه دیگری هم از تهران با ما بود که نامشان خاطرم نیست. در طول مسیر از وضعیت پیش آمده جدید در کشور و پیشروی عراق از مرز‌ها حرف می‌زدیم. من بیشتر گوش می‌دادم. قسمتی از مسیر جایمان را عوض کردیم و اصغر تا کرمانشاه پشت ماشین نشست. من کنارش چشم به جاده داشتم و هر از گاهی هم چرت می‌زدم.

روایت اولین عکاس جنگیِ زن از اول مهر ۵۹/با شرط وارد اتاق جنگ شدم

با ماشین وارد مقر سپاه شدیم. اصغر کوله ام را در اتاقى گذاشت. کیف دوربین کماکان همراهم بود. به سمت سالن رفتیم. سالن نسبتا بزرگی بود. دور تا دور سالن صندلی‌های پایه آهنی با روکش چرم مصنوعی قهوه‌ای چیده بودند. تمام صندلی‌ها را افراد نظامی ارتشی و سپاهی اشغال کرده بودند، به جز دو سه صندلی نزدیک در که خالی بود. همان جا نشستم.
روی دیوار روبرو نقشه بزرگ ایران بود. با پونز‌های قرمز، زرد، سبز و آبی. پونز‌های قرمز پیشروی عراقی‌ها را نشان می‌داد. فهمیدنش سخت نبود. احتمالا پونز‌های سبز و آبی هم موقعیت ارتش و سپاه را در مناطق مرزی روشن می‌کرد.

روایت اولین عکاس جنگیِ زن از اول مهر ۵۹/با شرط وارد اتاق جنگ شدم

به یک ساعت نرسید که تصمیم گرفتم به جای نشستن در اتاق جنگ و نگاه‌های سنگین ارتشی‌ها و سپاهی ها، به شهر بروم و خبری بگیرم. یادداشتی به دست اصغر وصالی دادم و از سپاه بیرون آمدم. روز گذشته هواپیما‌های عراقی چند نقطه شهر را بمباران کرده بودند. مجروح‌های بمباران در بیمارستان طالقانی بستری بودند. این اطلاعات را از نیرو‌های مسلح سپاه گرفتم و با تاکسی به بیمارستان طالقانی رفتم.

اول مهر ماه ٥٩ در بیمارستان طالقانی کرمانشاه با مجروح هاى بمباران مصاحبه کردم. وقتی به مقر سپاه برگشتم متوجه شدم اصغر وصالی با تعدادی از نیرو‌های مردمی و سپاه همدان و اراک به سر پل ذهاب رفته.

اصغر وصالی برایم پیغام گذاشته بود.
قرار بود تا عصر بچه‌ها از تهران به کرمانشاه برسند و قبل از تاریکی هوا خودمان را به سر پل ذهاب برسانیم. همان چند ساعت انتظار هم سخت بود. تصور این که جنگ شروع شده و من باید بنشینم و منتظر بمانم اذیت کننده بود. با خودم فکر می‌کردم اگر بچه‌ها نرسند چطور خودم را به سرپل ذهاب برسانم؟ تنهایی در مقر سپاه حس خوشایندی نداشتم. عجیب احساس غربت کردم.


بیشتر بخوانید


ساعت ٤ بعد از ظهر رضا مرادی، علی تیموری، عباس داورزنی، مجید جهانبین، حسن بیات، عباس مقدم، شمس الله رحیمی و چند نفر دیگر با دو ماشین خودشان را به سپاه کرمانشاه رساندند. خوشحالیم از دیدنشان قابل توصیف نبود. بعد از این که بچه‌ها کمی استراحت کردند حرکت کردیم.

روایت اولین عکاس جنگیِ زن از اول مهر ۵۹/با شرط وارد اتاق جنگ شدم

و ماشین داشتیم. یک پیکان زرد و یک آهو استیشن آبی. سوار پیکان زرد شدم. مثل همیشه جلو نشستم. شمس الله رحیمی رانندگی می‌کرد. عقب ماشین رضا مرادی و عباس داورزنی و علی تیموری بودند. بچه‌ها خوب می‌دانستند که باید قبل از غروب از جاده کرند به سرپل رد شویم.
جاده اسلام آباد کرمانشاه پرتردد بود. کنار جاده مردم مسلحی را دیدیم که یک جا جمع شده بودند. انواع تفنگ‌ها همراهشان بود.

شمس الله رحیمی کنار زد و رفت بین جمعیتی که بیشتر مسلح بودند تا خبر بگیرد. متوجه شدیم که صبح عراقی‌ها وارد سرپل ذهاب شدند، اما همان نیروهایى که صبح در مقر سپاه دیده بودم، عراقی‌ها را از شهر بیرون کردند.

راه افتادیم. نگران اصغر وصالی شدم. درگیرى نیرو‌ها برایمان قطعی شده بود. بچه‌ها با هم حرف می‌زدند. هر کدام نظر می‌دادند. حس می‌کردم جاده طولانی شده. پیچ‌ها سرعت ماشین را می‌گرفتند. شاید اگر هر زمان دیگری بود، دیدن کوه‌ها و تپه‌ها با درخت‌های بلوط که سرگذشت تاریخ قرن‌ها را به خود دیده اند، می‌توانست من را از نگرانى در بیاورد. اما فکر آنچه که امروز صبح در سرپل ذهاب گذشته از ذهنم بیرون نمی‌رفت.

با دیدن تابلوی «۵ کیلومتر تا کرند» نفس تازه‌ای کشیدم. جاده پر رفت و آمد بود. به میدان ابتدایی شهر که رسیدیم، نه جای ایستادن بود و نه ما وقت ایستادن داشتیم. از بین ماشین‌ها گذشتیم و به جاده ریجاب رسیدیم. از کرمانشاه به ما گفته بودند که جاده ریجاب امن نیست. بار‌ها خبر بسته شدن جاده توسط افراد مسلح را داده بودند.

روایت اولین عکاس جنگیِ زن از اول مهر ۵۹/با شرط وارد اتاق جنگ شدم

ماشین‌های رهگذر را می‌زدند و بعضا افرادی را که مقاومت می‌کردند می‌کشتند. ناامنی جاده کرند تا سرپل ذهاب تازگی نداشت. بعد از درگیری‌های کردستان، امنیت بعضی شهر‌های مرزی و جاده‌های منطقه غرب نسبی شده بود. باید بیشتر مراقب می‌بودیم. صدای کشیدن گلنگدن را پشت سرم شنیدم.

متوجه شدم بچه‌ها اسلحه‌ها را از ضامن خارج کردند. هوا رو به تاریکی می‌رفت. دیگر بچه‌ها صحبت نمی‌کردند. تنها لب‌های من برای آیه الکرسی تکان می‌خورد. هنوز جنس جنگ را نمی‌شناختیم. انگار به سمت نادانسته هایمان می‌رفتیم.

جاده کرند تا سرپل ذهاب، پیچ‌ها تند بودند و کوه‌ها به هم چسبیده و بلند. طرف دیگر جاده، دره عمیقی بود. وقتی از پل ریجاب گذشتیم، دوباره تفنگ‌ها روی ضامن برگشتند. به جاده پاتاق که رسیدیم دو طرفمان دشت بود. دشتی آرام که در آن ماه از سال با علف‌های زرد پوشیده شده بود.
بعد از گذشتن از کوه کل داوود به سرپل ذهاب رسیدیم. با وجودی که دیگر شب شده بود، شهر شلوغ بود. مردم گروه گروه منتظر بودند تا با وسیله‌ای از شهر خارج شوند. همه جا تاریک بود و هیچ کس آرامش نداشت. پیدا کردن مقر سپاه سرپل ذهاب کار سختی نبود. مقر سپاه ساختمان دو طبقه‌ای بود که در ابتدای شهر قرار داشت.
وقتی از ماشین پیاده شدیم، صدای توپخانه از دور و صدای جیرجیرک‌ها از نزدیک شنیده می‌شد.
میان پاسدارهایى که روبروی مقر جمع شده بودند اصغر وصالی را دیدیم. لباس‌های صبحش خاکی شده بود. دورش جوان و پیر با لباس کردی و لباس کرم و سبز سپاه جمع شده بودند. در مورد کمبود اسلحه حرف می‌زدند. اصغر وصالی تا ما را دید گفت "دیر اومدین! " سلام علیک و احوالپرسی اش طولانی نبود. تا چشمش به عباس داورزنی افتاد گفت: "تو دیگه چرا اومدی؟ مگه خوب شدی؟ " عباس داورزنی چشم‌های رنگ روشنش را انداخت پایین و گفت فعلا خوبم. عباس داورزنی در عملیات پاوه از ناحیه شکم زخمی شده بود و زخمش عفونت کرده بود. تا شهادت اصغر وصالی با تن زخمى همراهش بود و تنهایش نگذاشت. بعد از شهادت او بود که قبول کرد در بیمارستان بسترى شود.
حلقه دور اصغر بازتر شد. مرد میانسالی که شلوار کردی مشکی به تن داشت با صدای بلند و لهجه کردى گفت: "کاک اصغر فردا صبح همین جا؟ " اصغر وصالی هم گفت: "برو حاجی، اما فکری برای کمبود اسلحه بکن. "
اصغر به پیکان زرد تکیه زد. تک تک بچه‌ها را نگاه کرد. همه مان منتظر بودیم برایمان تعریف کند. "صبح که ما رسیدیم، عراقی‌ها با تانک اومده بودن توى شهر. از قصر شیرین تا اینجا یه نفس! هیچ کس نبود جلوشون رو بگیره. " نگاهی به من کرد و ادامه داد: "مردم خیلی ترسیده بودن. فرار می‌کردن. بچه‌ها جیغ میکشیدن. محشری بود. داشتن میرفتن مدرسه! فکرش رو بکن! "

پرسیدم "از مردم هم کسی کشته شده؟ " گفت "نمی دونم. با گلوله توپ میزدن تو شهر. حتما زخمی داشتیم. سر پلی‌ها می‌گفتن چند تا خونه خراب شده. "
پسر جوانی نزدیکمان شد و گفت: "اصغر اقا، حاجی میگه نون و ماست تو خونه منتظرتونه. " اصغر وصالی گفت "برو به حاجی بگو بچه‌ها رسیدن. الان میایم. " بعد رو کرد به بچه ها. رضا مرادی گفت "امشب همه اشو برامون تعریف می‌کنید، مگه نه؟ " عادتشان بود. هر شب دور هم جمع می‌شدند و با هم از نقطه قوت و ضعف هایشان حرف می‌زدند. برایشان حکم نماز واجب را داشت. اصغر وصالی با لحن آرامى گفت: "امروز انگار خودمان نبودیم... بعضی قضایا قال نیست. نمیشه تعریف کرد. "

هنوز هم نمیدانم آن روز بچه هاى همدان و اراک که تعدادشان به صدنفر هم نمی‌رسید، چطور لشگر زرهى عراق را تنها با اسلحه‌های دستشان عقب راندند. صداى اصغر وصالی توى گوشم است "اگر شیرودی نبود نمی‌تونستیم از شهر بیرونشون کنیم"
از همان روز به بعد در تمام طول هشت سال جنگ، عراقی‌ها نتوانستند از سرپل ذهاب بگذرند. تا عملیات مرصاد که از سرپل ذهاب گذشتند و وارد اسلام آباد شدند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.