مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار:

جمعیت سالمندان کشور تا سال ۱۴۳۰ به ۲۶ درصد می رسد

محزون گفت: طبق پیش بینی‌های مرکز آمار، در سال ۱۴۳۰ حدود ۲۶ درصد جمعیت کشور، سالمندان بالای ۶٠سال خواهند بود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محزون مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار در گفت وگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص سیاست های جمعیتی کشور گفت: تا سال ١۴٠٠  ، جمعیت سالمند کشور ما از مرز  ١٠درصد  عبور می کند .

او ادامه داد: با روندی که در حال حاضر طی می شود، سال ١۴٢٠ حدود ۱۹ درصد و سال ١۴٣٠ ، حدود ۲۶ درصد از جمعیت کشور،  سالمندان بالای ۶٠سال خواهند بود.  ٢۶درصد از جمعیت کشور  یعنی از هر ۴نفر یک نفر سالمند خواهد بود.

مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار تصریح کرد: علت این امر جایگزین نشدن نسل به نسل جمعیت  است و کاهش شدیدی که در آمار باروری در سال‌های اخیر داشته ایم این پیش بینی را تایید می‌کند.

این مقام مسئول  ادامه داد: همه آمار‌های ما این موضوع را تایید می‌کند که نرخ باروری و متوسط نرخ فرزند آوری در خانواده‌ها کمتر از سطح جانشینی جمعیت است.

او ادامه داد: در سالی که گذشت برای چهارمین سال متوالی کاهش موالید شدیدی را داشتیم که خارج از تمام پیش بینی های جمعیت شناختی بود.

این مقام مسئول گفت: سال ٩۴ آخرین سالی بود که بیشترین افزایش موالید را در اثر موج جمعیتی دهه شصت که به سن ازدواج و فرزند آوری رسیده بود، داشتیم و بعد از آن روند کاهشی شروع شد.

مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار تصریح کرد: در طول سه سال متوالی  ٣٣٠هزار موالید در کشور ما کاهش پیدا کرد. اولین تاثیر آن این است که نسل بعدی ما جایگزین نشده است. هر دونفر (زن و شوهر) کمتر از دو فرزند جایگزین خود کرده‌اند که این موضوع سرعت افزایش سالمندی را به دنبال داشته است.

محزون ادامه داد: هر زوج باید دو نفر جایگزین خود کند که نرخ سربه‌سر شود تا رشد جمعیت منفی نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار