به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در برنامه چاپ اول، درباره تعطیلی یک هفته ای تهران به دلیل شیوع کرونا و وضعیت مدارس در این شرایط، اظهار کرد: جریان آموزش را در هیچ شرایطی تعطیل نمیکنیم و عدم حضور دانش آموزان در مدرسه به معنی تعطیلی جریان آموزش نیست.
حکیم زاده با اشاره به اینکه بسترهای متنوعی را در شرایط فعلی برای آموزش در نظر گرفته ایم، گفت: یکی از این بسترها آموزش تلویزیونی یا همان مدرسه تلویزیونی ایران است که از ۱۵ شهریور همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید برنامههای آموزشی خود را شروع کرده است. از اواخر مهر هم برنامههای آموزشی مدرسه تلویزیونی ایران برای پیش دبستانیها شروع خواهد شد.
او تاکید کرد: یکی دیگر از بسترهای آموزش در روزهای کرونایی شبکه شاد است. بستر سوم آموزش حضوری است. سعی کردیم که حق انتخاب و اختیار را به خانوادهها دهیم تا خودشان درباره حضور و یا عدم حضور فرزندشان در مدرسه تصمیم گیری کنند. اما شرایطی را فراهم کرده ایم که جریان آموزش هیچ دانش آموزی به دلیل در اختیار نداشتن گوشی، تبلت و یا دسترسی نداشتن به مدرسه متوقف نشود.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: تداوم جریان آموزش و تحت پوشش قرار دادن همه دانش آموزان در همه نقاط کشور برای ما اصل است. اما در شرایط فعلی تعطیلی تهران ترکیبی از تمام روشهایی را که گفتیم برای وقفه ایجاد نشدن در جریان آموزش پیگیری میکنیم.
حکیم زاده در ادامه بیان کرد: در مناطق روستایی و عشایری که دسترسی به اینترنت وجود ندارد و تعداد دانش آموزان نیز محدود است آموزش به صورت حضوری دنبال میشود، زیرا اگر دانش آموز در کلاس درس حاضر نشود نمیتواند از هیچ روش دیگری آموزش را دریافت کند. برای این دانش آموزان که در مناطق محروم و صفر مرزی زندگی میکنند بستههای آموزشی نیز در نظر گرفته ایم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه آموزش و پرورش با ستاد کرونا و وزارت بهداشت تمام هماهنگیهای لازم را انجام میدهد، اضافه کرد: در هفته جاری اعلام شد که اماکن آموزشی تعطیل باشد و به همین دلیل آموزش و پرورش، مدارس را در تهران و هر استان دیگری که به دلیل کرونا ابلاغیه تعطیلی مراکز آموزشی داشته باشد را تعطیل اعلام کرده است. اما حضور معلمان با دانش آموزان متفاوت است، زیرا حتی در این شرایط تمام ادارات و ارگانهایی که در حال خدمات دهی به مردم هستند، در حال فعالیت هستند.
حکیم زاده تاکید کرد: حتی مدارس غیر انتفاعی هم تحت هیچ شرایطی حق اجبار دانش آموز به حضور در مدرسه را ندارند. تمام دانش آموزان و معلمان باید در بستر شاد فعالیت و حضور داشته باشند. هیچ آموزشی جای آموزش حضوری را نمیگیرد به همین دلیل کشورهای دیگر که همانند ما با شیوع موج دوم و سوم کرونا رو به رو هستند آموزش را تعطیل نکرده اند. بر اساس بررسی که انجام داده ایم این کشورها به این نتیجه رسیدهاند که تعطیلی مدارس لطمه اساسی به دانش آموز وارد میکند.
معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: آموزش و پرورش باید حضور دانش آموزان در مدارس را داشته باشد تا به این وسیله علاوه بر آموزش، سواد سلامت در جامعه را ارتقا ببخشد تا دانش آموزان کم تحرک و منزوی نشوند و بیش از حد وقت خودشان را در فضای مجازی سپری نکنند. آموزش و پروش تلاش میکند در این شرایط استانداردهای آموزشی را کاهش ندهد. به معلمان هم اعلام کرده ایم که حق ندارند ساعت آموزش را کاهش دهند.
حکیم زاده در ادامه افزود: آموزش حضوری میتواند بهترین آموزش باشد و هیچ جایگزینی ندارد. در فصل تابستان برای معلمانی که با آموزش مجازی آشنا نبودند دورههایی را برگزار کردیم تا مهارتهای تدریس در فضای مجازی را فرا بگیرند. تدریس در فضای مجازی مختصات خودش را دارد و ادراک فضا «حضور در یک کلاس درس با ۲۰ دانش آموز» در آموزش مجازی به نسبت آموزش حضوری بسیار متفاوت است.
او درباره آموزشهای ضمن خدمت فرهنگیان اظهار کرد: در دورههای ضمن خدمت فرهنگیان یکی از دورههایی که گنجانده شده است کار در فضای مجازی است. البته شاید اگر ویروس کرونا شیوع پیدا نمیکرد هم به سمت آموزش این دورهها حرکت میکردیم، زیرا این دورهها جزو سرفصلهای وزارت آموزش و پرورش است.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: شیوع ویروس کرونا باعث شد که همگی به اجبار به فضای مجازی کوچ کنیم و در مدت زمان محدودی با این فضا آشنا شویم. در دوره ابتدایی تمام استانها برای معلمان دورههای آشنایی با آموزش مجازی را برگزار کرده اند.
حکیم زاده درباره سناریوهای آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات سال تحصیلی جاری، ادامه داد: پیش بینی شرایط در وضعیت فعلی ممکن نیست، اما با این وجود برگزاری امتحانات به صورت حضوری با توجه به اهمیت این آزمونها مخصوصا در پایههای آخر تحصیل، همانند سال قبل اولویت اول آموزش و پرورش است. امسال برنامه آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات این است که حتی در صورت ادامه شرایط فعلی با رعایت دستورالعملها آزمونهای مهم و سرنوشت ساز را به صورت حضوری برگزار کنیم. البته در فضای شاد هم آزمون سازی ایجاد شده است تا معلمان از این فضا برای برگزاری آزمونهای دورهای استفاده کنند.
او بیان کرد: در شرایط شیوع کرونا میتوانستیم با خانوادهها ارتباط بیشتری بگیریم و از ظرفیت آنها استفاده کنیم. اگر آنها را به اهمیت آموزش حضوری و روند کلی آموزش حضوری در دنیا آشنا میکردیم قطعا شرایط بهتری داشتیم. خانوادهها فرزندان خود را به پارک و مهمانی میبرند، اما برای حضور آنها در مدرسه نگران هستند. برنامه منظمی برای ارتباط با والدین را در نظر گرفته ایم. بسته تحولی خوانا «خواندن، نوشتن، آداب زندگی» برای اولین بار در مدارس منتخب توزیع میشود که خانوادهها را در این بسته به عنوان یکی از شرکا در نظر گرفته ایم.
معاون آموزش ابتدایی درباره علت شروع زود هنگام سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ توضیح داد: برای کلاس اولیها که آشنایی با آموزش و مدرسه نداشتند بهتر بود که از ۱۵ شهریور کلاسها شروع شود تا بعد از آشنا شدن با محیط مدرسه بتوانیم دانش آموزان را به سمت فضای مجازی و آموزشهای مجازی سوق دهیم. علت دوم شروع زود هنگام سال تحصیلی جبران عقب ماندگیهای تحصیلی بود تا در مواقع رو به رو شدن با تعطیلی مدارس خیلی درس دانش آموز عقب نیفتد.
انتهای پیام/