جلسه ۲۵۸ کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا شمس اردکانی دبیر کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در  جلسه ۲۵۸ کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از نامه اخیر برخی انجمن‌های علمی پزشکی کشور در رابطه با طب سنتی، گفت: نگاه جامعه‌ پزشکی نوین نسبت به طب سنتی باید اصلاح شود و به جای اینکه این دو طب در مقابل هم باشند، می‌توانند در بسیاری از بیماری‌های مزمن در کنار هم، مشکلات مردم را حل کنند.

شمس اردکانی  افزود: ضروری است، وزارت علوم برخی از مراکز تحقیقاتی دانشگاهی خود را ترغیب کند که به بررسی و احصاء جامع و کامل مؤلفه‌های نوین تمدن اسلامی بپردازند، تا بتوانیم ظرف چند ماه آینده یک سمینار بین المللی در این زمینه برگزار کنیم.

دبیر کمیته فرهنگ و تمدن به برگزاری همایش بین المللی «قطب الدین شیرازی» و اقدامات انجام شده در این خصوص، اشاره کرد و گفت: باید یک دبیرخانه دائمی، برای بزرگداشت مفاخر فرهنگی و تمدنی اسلام و ایران تشکیل شود.

او به صدمین سال کودتای ۱۲۹۹ و تأثیرات مهم این واقعه در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و مذهبی اشاره کرد و بر ضرورت انجام کار تحقیقاتی در خصوص این کودتا تأکید کرد.

شمس اردکانی گفت: برخی رشته‌های دانشگاهی که زیربنای علوم انسانی دارند، به شدت در حوزه پزشکی مورد نیاز هستند.

بقای هر تمدن نیازمند شناخت مؤلفه‌های اصلی آن تمدن است

در ادامه غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان اینکه برای بقای هر تمدنی باید مؤلفه‌های اصلی آن تمدن را شناخت، اظهار کرد: اولین مؤلفه و زیر نظام تمدن ساز جدید، نظام پیشروانه علم، فناوری و نوآوری است که پیشرفت جوامع مرهون وجود این نظام است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم افزود: مؤلفه دوم نظام اقتصادی تمدن‌ساز است که مبتنی بر دو پایه علم و فناوری و نوآوری و تقاضا است.

او ادامه داد: مؤلفه سوم نظام سیاسی و حکمرانی پیشرو است که بر دو زیرنظام قبلی اتکاء دارد و مؤلفه چهارم شالوده زیست بوم فرهنگی و اخلاقی است که در همه این سه زیر نظام نفوذ کرده است.

استاد دانشگاه تربیت مدرس با تأکید بر این نکته که هیچ جامعه‌ای، با یک اخلاق منحط نمی‌تواند تمدن‌ساز باشد، تصریح کرد: منشأ اخلاق دین است و حکم اخلاقی را لزوماً از دین باید درآورد و نظام علمی نمی‌تواند حکم‌های اخلاقی را پدید آورد.

او  بیان کرد: اگر این چهار مؤلفه در تمدنی برقرار باشد، آن تمدن پیشرو است بنابراین برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی، ابتدا باید همه این مؤلفه‌ها را از تمدن اسلامی – ایرانی بعنوان یک تجربه و میراث تمدن پیشرو اسلامی احصاء کنیم.

احیای فرهنگ و تمدن اسلام و ایران با استناد به فناوری‌های روز

علی وطنی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و مجری ملی پروژه بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در ساختمان، ضمن تأکید بر اهمیت این پروژه اعلام کرد: باید در جهت احیای فرهنگ و تمدن اسلام و ایران با استناد به فناوری‌های روز تلاش داشته باشیم.

او تصریح کرد: اجرای دقیق و متناسب این پروژه ملی باعث بهینه‌سازی مصرف انرژی در تهران می‌شود، بنابراین لازم است به عنوان یک عزم ملی تلاش بسیاری برای پیشرفت این برنامه انجام شود.

یکی از مؤلفه‌های مهم در تمدن نوین اسلامی، مرجعیت علمی است

علی ایرانمنش استاد دانشگاه تربیت مدرس در ادامه طی سخنانی گفت: یکی از مؤلفه‌های مهم در تمدن نوین اسلامی بحث مرجعیت علمی است و باید در این بخش از توانمندی‌هایی که در کشور داریم به نحو مطلوبی استفاده کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: شورای عالی ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار