مهر کرونا بر چک‌های برگشتی خراسان رضوی

مبلغ چک‌های برگشتی خراسان رضوی بعد از شیوع کرونا در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بر اساس داده‌های بانک مرکزی درباره چک‌های مبادله‌ای مبلغ چک‌های برگشتی خراسان رضوی بعد از شیوع کرونا در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۵ درصد افزایش داشته و متوسط مبلغ چک‌های برگشتی در مردادماه به ۲۰ میلیون تومان رسید.

سال‌هاست که چک به‌عنوان یک وجه مدت‌دار مالی در معاملات تجاری استفاده می‌شود و در چند دهه اخیر یکی از مهم‌ترین ابزار‌های خریدوفروش در کشور بوده که باعث می‌شد چرخه دادوستد در اقتصاد ساده‌تر و مطلوب‌تر شود.
 

بیشتر بخوانید

اگرچه در دو سال گذشته با تصویب قانون چک شاهد کاهش تعداد چک‌های برگشتی در کشور و به‌تبع آن در خراسان رضوی بوده‌ایم، اما با شیوع ویروس کرونا در اسفند سال گذشته کسب‌وکار‌ها در خراسان رضوی به شدت با بحران مواجه شد.
 
فعالیت‌های اقتصادی که وابستگی کاملی به سبد زائر دارد، از حوزه‌های خدماتی مانند هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز تفریحی و تفرجگاه‌ها گرفته تا اصناف تولیدی مانند پوشاک و صنایع‌دستی و سوغات به دلیل کاهش ورود زائر و مسافر به استان از یک‌سو و تعطیلی بازار به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی دیگر با بحران روبه رو شده اند. بحرانی که نمود آن در وضعیت چک‌های برگشتی استان در پنج ماه اول امسال کاملاً آشکار است.

بیشتر بخوانید

 

افزایش ۶۶ درصدی تعداد چک‌های برگشتی در خراسان رضوی


بر اساس داده‌های پنج ماهه بانک مرکزی در همین سال درباره وضعیت چک‌های مبادله‌ای، تعداد چک‌های برگشتی خراسان رضوی در این مدت به ۳۸۵ هزار و ۴۰۰ فقره رسیده درحالی‌که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته ۲۳۱ هزار و ۳۰۰ فقره بوده است.
 
یعنی تعداد چک‌های برگشتی پنج ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۶ درصد افزایش یافته است.

 

افزایش ۱۰۵ درصدی مبلغ چک‌های برگشتی

 
علاوه بر این مبلغ کل چک‌های برگشتی پنج ماه اول امسال ۵ هزار و ۹۰۲ میلیارد تومان بوده درحالی‌که مبلغ کل چک‌های برگشتی در مدت مشابه سال گذشته ۲ هزار و ۸۶۷ میلیارد تومان بوده است؛ یعنی مبلغ کل چک‌های برگشتی خراسان رضوی در پنج ماه اول امسال و بعد از شیوع ویروس کرونا و بحران جدی در کسب‌وکار استان ۱۰۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

چک‌های برگشتی خراسان رضوی

 

افزایش ۴ درصدی سهم چک‌های برگشتی

 
اما شاید برخی تصور کنند به همان میزان هم تعداد چک‌های صادرشده و معاملات چکی افزایش یافته است، اما اگر سهم چک‌های برگشتی در کل تعداد چک‌های برگشتی را بررسی کنیم خواهیم دید که سهم تعداد چک‌های برگشتی استان در پنج ماه اول سال گذشته نسبت به‌کل تعداد چک‌های صادرشده در آن مدت ۶/۸ درصد بوده که این سهم در پنج ماه اول امسال به ۶/۱۲ درصد رسیده است.
 
یعنی سهم چک‌های برگشتی در کل چک‌های صادرشده در پنج ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد افزایش یافته است.

علاوه بر این سهم مبلغ چک‌های برگشتی در پنج ماه اول سال گذشته نسبت به مبلغ کل چک‌های صادرشده در آن دوره ۱۱ درصد بود که در پنج ماه اول امسال این سهم به ۵/۱۳ درصد رسید و بیانگر افزایش ۵/۲ درصدی سهم مبلغ چک‌های برگشتی در پنج ماه اول امسال از کل چک‌های صادرشده در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

از سوی دیگر بر اساس داده‌های بانک مرکزی درباره چک‌های مبادله‌ای متوسط مبلغ چک‌های برگشتی در پنج ماه امسال به ۱۵ میلیون و ۸۵۷ هزار تومان رسید درحالی‌که متوسط مبلغ چک‌های برگشتی در پنج ماه مشابه سال گذشته ۱۲ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان بود، یعنی متوسط مبلغ چک‌های برگشتی در پنج ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی داشته است.
 
سیر افزایش متوسط مبلغ چک‌های برگشتی خراسان رضوی در پنج ماه از ۹ میلیون در فروردین‌ماه به بیش از ۲۰ میلیون تومان در مردادماه امسال رسیده است، درحالی‌که در مدت مشابه سال گذشته متوسط مبلغ چک‌های برگشتی استان در فروردین ماه ۹ میلیون تومان بوده و در مردادماه به ۱۳ میلیون تومان رسیده است.
 
یعنی نه‌تنها شیب افزایش متوسط مبلغ چک‌های برگشتی در پنج ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بسیار شدیدتر بوده است، بلکه متوسط مبلغ چک‌های برگشتی خراسان رضوی در مردادماه امسال نسبت به مردادماه سال گذشته افزایش بیش از ۷ میلیون و ۵۶ درصدی داشته است.
منبع: خراسان
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار