برنامه‌های یادروز حافظ از روز شنبه ۱۹ مهرماه با آیین گشایش مراسم بزرگداشت حافظ آغاز می‌شود و تا ۲۳ مهرماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حسن لی مدیر مرکز حافظ‌ شناسی در جمع خبرنگاران درباره برنامه‌های بیست و چهارمین یادروز حافظ، اظهار کرد: پیش از آغاز سخن، ارادت فروتنانه و سپاس بی‌پایانم را تقدیم می‌کنم به همه‌ پزشکان، پرستاران و همه‌ کسانی که این روز‌های تلخ کرونایی در سراسر جهان برای بهبود حال مردم گرفتار تلاش می‌کنند و از جان خود مایه می‎‌گذارند.

او ادامه داد: با توجه به شرایط پیش‌آمده در کشور مرکز حافظ‌ شناسی نیز مانند بسیاری دیگر از نهاد‌های فرهنگی ناگزیر فعالیت‌هایش را به بستر‌های مجازی منتقل کرده است، هم کلاس‌های روزانه حافظ‌ شناسی، هم نشست‌های ماهانه تخصصی و هم فعالیت‌های گوناگون پژوهشی را.

مدیر مرکز حافظ‌شناسی اضافه کرد: همچنین مرکز حافظ شناسی در این مدت با درک شرایط ویژه کشور، در کنار فعالیت‌های دیگری که داشته، برای تولید آثاری هنری در قالب‌های گوناگون از جمله موشن‌گرافی و انیمیشن اقدام کرده است.

او تصریح کرد: شعر حافظ، شعری است پر از امید و انرژی، همواره مخاطبان خود را به شکیبایی در برابر ناملایمات سفارش کرده و به گشایش گره‌ها امید و نوید داده است. به همین دلیل برای روز‌های سخت بسیاری از مردم ما نیز همچون پناه‌گاهی مطمئن بوده است. انگار حافظ همین امروز با ما و در میان ما زندگی می‌کند و شاهد این بلای فراگیر جهانی است که می‌گوید:

مزاج دهر تبه شد در این بلا حافظ*** کجاست فکر حکیمی و رای برهمنی

حسن لی افزود: بنابر این اگر شعر حافظ شعری همه‌زمانی و همه‌مکانی است، باید امروزه ما از راه‌های متناسب و با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید برای رساندن پیام‌های امیدبخش حافظ به مردم جهان معاصر اقدام کنیم.

مدیر مرکز حافظ‌شناسی با بیان اینکه ۲۰ مهر در تقویم ملی ما به نام حافظ مزین شده است، اظهار کرد: به همین مناسبت بسیاری از نهادها، موسسه‌ها، مراکز علمی و آموزشی در داخل و خارج ایران برنامه‌هایی را در پیوند با حافظ تدارک می‌بینند.

او گفت: برخی از آن مراکز با مرکز حافظ‌ شناسی هم در ارتباط هستند و بسیاری دیگر هم خودشان با ارادت به حافظ برنامه می‌سازند.

حسن لی ادامه داد: مرکز حافظ‌ شناسی از همه کسانی که در سراسر جهان برای شناخت حافظ و گسترش شعر و اندیشه او گام برمی‌دارند، سپاسگزار است و فعالیت‌های همگان را ارج می‌نهد و قدر می‌داند.

او با بیان اینکه برنامه‌های اصلی یادروز امسال در چند روز برگزار می‌شود، افزود: این برنامه ها، از روز شنبه ۱۹ مهرماه با آیین گشایش بیست و چهارمین مراسم یادروز حافظ آغاز می‌شود و تا ۲۳ مهرماه ادامه خواهد داشت.

مدیر مرکز حافظ‌ شناسی تصریح کرد: این برنامه‌ها با پشتیبانی و بسترسازی شرکت دانش‌بنیان ابر دراک و دانشگاه شیراز در سطح بین‌المللی منتشر می‌شود و امکان بهره‌گیری همگان را فراهم آورده است.

او با بیان اینکه هر سال به مناسبت یادروز حافظ مراسمی در شهر‌های مختلف کشور و نیز خارج از کشور برگزار می‌شود، اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراسم یادروز حافظ، برنامه‌های علمی و نشست‌های تخصصی آن در شیراز است که امسال در بستر‌های مجازی برگزار می‌شود و فرصت همراهی علاقه‌مندان در سراسر ایران و جهان با این نشست‌ها ایجاد شده است.

او تصریح کرد: مرکز حافظ‌شناسی هر سال موضوعی را برای برنامه‌های علمی یادروز حافظ اعلام می‌کند و از حافظ‌پژوهان و دوست‌داران حافظ می‌خواهد که در پیوند با آن موضوع به پژوهش بپردازند و حاصل بخشی از این پژوهش‌ها در مراسم علمی یادروز حافظ ارائه می‌شود.

حسن لی بیان کرد: در سال‌های گذشته موضوعاتی مانند نسخه‌های دیوان حافظ، شرح‌های نوشته شده بر دیوان حافظ، ترجمه‌های شعر حافظ به زبان‌های مختلف، حافظ و قرآن، زیبایی‌شناسی شعر حافظ، تاثیرپذیری‌ها و تاثیرگذاری‌های حافظ و مانند این‌ها موضوع علمی یادروز بوده و در کانون توجه حافظ‌پژوهان قرار داشته است.

او گفت: موضوع برنامه‌های علمی یادروز حافظ سال ۱۳۹۹ که از یک سال پیش اعلام کردیم، «بررسی، نقد و آسیب‌شناسی کارنامه حافظ‌پژوهی» است.

مدیر مرکز حافظ‌شناسی اضافه کرد: از همان سال ۱۳۹۸ کارشناسان ما در مرکز حافظ‌شناسی، گفتگو‌ها و رایزنی‌ها را با حافظ‌پژوهان آغاز کردند و در موضوعات مختلف مقاله و سخنرانی سفارش دادند؛ بنابراین آن‌چه در برنامه‌های امسال ارائه می‌شود دستاورد پژوهش‌هایی ا‌ست که استادان در این مدت انجام داده‌اند.

او تصریح کرد: سخنرانی‌های امسال به صورت کلی رویکردی آسیب‌شناسانه دارند. اما این برنامه‌ها برای مخاطبان گوناگون هم از تنوعی نسبی برخوردار است.

حسن لی با اشاره به برخی از این برنامه ها، گفت: بهاءالدین خرمشاهی «بعضی از مهم‌ترین مرجع‌های حافظ‌پژوهی» را معرفی خواهد کرد و میرجلال‌الدین کزازی در باره «دوگانه‌گرایی ایرانی در سروده‌های حافظ» سخن خواهد گفت و محمود فتوحی رودمعجنی از «حافظ در چهارسوی نظریه‌های ادبی» بحث خواهد کرد.

او بیان کرد: تحقیقات دانشگاهی بخشی از پژوهش‌های مربوط به حافظ را نمایندگی می‌کنند؛ در این زمینه، خانم سودابه نوذری، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری را که در باره حافظ تدوین شده با رویکردی انتقادی بررسی و آسیب‌شناسی می‌کنند و محسن معینی از رویکرد‌های کلی به شخصیت و شعر حافظ از سال ۱۳۰۰ تا امروز گزارشی تحلیلی ارائه خواهد داد.

مدیر مرکز حافظ‌شناسی با بیان اینکه بخشی از مطالب پیش‌بینی‌شده مربوط به ترجمه‌ها است، اظهار کرد: عبدالمحمود رضوانی در باره «مشکلات ترجمه آثار بزرگانی، چون حافظ» صحبت می‌کند و حجابی کرلانقیچ مترجم دیوان حافظ به زبان ترکی استانبولی، در باره ترجمه‌های استانبولی حافظ و حافظ‌شناسی در دوره جمهوری ترکیه و خانم مو هونگ یان از دانشگاه مطالعات خارجی پکن و رییس مرکز ایران‌شناسی این دانشگاه که از استادان و مترجمان شناخته شده چینی است، در باره ترجمه‌های حافظ در چین سخن خواهند گفت.

حسن لی بیان کرد: خانم مو هونگ یان مترجم آثار کلاسیک و معاصر ایران است و آثار متعددی از او (هم از ادبیات گذشته و هم از ادبیات معاصر) تاکنون منتشر شده است.

مدیر مرکز حافظ‌شناسی اضافه کرد: همچنین خانم روشنک اکرمی؛ حضور حافظ را در دفتر‌های شعر امرسون بررسی می‌کند و عدنان قره اسماعیل اغلو (از استادان نامدار زبان و ادبیات فارسی از کشور ترکیه)؛ جایگاه حافظ شیرازی را در فرهنگ و ادب آسیای صغیر بررسی خواهد کرد.

او تصریح کرد: عنوان سخنرانی مریم حسینی «گریز از هژمونی، از سنایی تا حافظ» است، که از همین نظر، جایگاه حافظ را نسبت به شاعران پیش از خود بررسی می‌کنند.

حسن لی با بیان اینکه می‌دانیم که مردم شیعه‌مذهب حافظ‌دوست، دریافت‌ها، برداشت‌ها و تأویل‌های گوناگونی از شعر حافظ داشته‌اند، اظهار کرد: با توجه به ایامی که در آن قرار داریم و نزدیکی به اربعین، غلامرضا کافی که از پژوهشگران ادبیات دینی است، بهره عاشوراییان از شعر حافظ را بررسی و نقد خواهد کرد.

او گفت: برنامه‌های یادروز امسال نیز مانند سال‌های گذشته با همراهی و همکاری اعضای ستاد یادروز حافظ برگزار می‌شود.

سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز اظهار کرد: ۱۹ مهرماه ساعت ۲۱ از صدا و سیمای مرکز فارس آغاز می‌شود و از ۲۰ مهرماه نشست‌های علمی به صورت فضای مجازی برگزار می‌شود.

او ادامه داد: به مناسبت یادروز حافظ بوسیله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۳۰ شهرستان برنامه‌های متنوعی تدارک دیده شده که از برگزاری نمایشگاه‌های حافظ تا نشست‌های ادبی، نشست‌های حافظ خوانی را شامل می‌شود.

 نشست‌های علمی بیست و چهارمین یادروز حافظ در روزهای ۲۰ تا ۲۳ مهرماه ساعت ۱۹ از لینک شرکت در برنامه‌ها به نشانی: http://derak.live/stream/hafezstudies و hafezstudiescenter@ قابل دریافت و دسترسی برای حافظ دوستان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.