مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: چهار میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام در یکسال گذشته علیه بیماری های دامی واکسیناسیون و یک میلیون و ۳۶۰ هزار پایش و مراقبت بیماری در استان انجام شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، دکتر مهدی حسینی مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دامپزشکی اظهار داشت: از یکهزار و ۷۰۹ عامل بیماری‌زا در انسان ۸۳۲ مورد بین انسان و دام مشترک است که برای ریشه کنی و کنترل این بیماری‌ها در جمعیت انسانی باید برنامه ریشه‌کنی در جمعیت دامی انجام شود.

او گفت: سازمان دامپزشکی کشور متولی تولید غذای سالم و تامین امنیت غذایی مردم است به همین سبب برای ریشه کنی بیماری‌ها در جمعیت دامی نیازمند همکاری بیش از پیش مردم هستیم.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: امنیت غذایی از نظر کمی و کیفی از سوی سازمان دامپزشکی مورد بررسی قرار می گیرد که در همین راستا سالانه بیش از ۵۹ هزار مورد آزمایش کنترل کیفی و به طور متوسط چهار هزار مورد بازدید از سوی کارکنان این اداره کل در استان انجام می‌شود.

او بیان کرد: پایش و مراقبت مهمتر از واکسیناسیون است و بخش خصوصی نیز در این زمینه مشارکت خوبی دارد و در همین راستا تفاهمنامه ای با سایر ارگان ها مانند محیط زیست امضا شده است.

حسینی ادامه داد: : از نگاه دولت بسیاری از امور باید به بخش خصوصی واگذار شود و برخی از واکسن ها مانند تب برفکی به بخش خصوصی واگذار شده و دولت نقش نظارتی دارد.

او  گفت: تاکنون هیچ موردی از بیماری تب برفکی در سیستان و بلوچستان مشاهده نشده و تنها استانی هستیم که در تشخیص تب کنگو به روش مولکولی روی کنه های ناقل کار می کنیم و در بحث آزمایشات مولکولی برای آنفلوآنزای فوق حاد طیور نیز به منظور ارتقای نتایج کیفی آزمایشات پاسخگویی شفاف و دقیق به متقاضیان صادرات و واردات فرآورده های خام دامی و نهاده های دام و طیور انجام می شود و این آزمایشگاه ها کمک بزرگی است.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: آزمایشگاه تشخیص تب برفکی نیز در استان راه اندازی و جزو پنج استان در حال فعالیت در این زمینه هستیم.

او با اشاره به شیوع بیماری کرونا گفت: با وجودی که انتقال بیماری کرونا یا مرس (از خانواده کرونا) از شتر به انسان هنوز ثابت نشده و کشندگی آن ۳۰ درصد است، از سال ۹۴ آزمایشگاه راه اندازی و بر روی تمامی شترهای وارداتی تست کرونا انجام می شود و موارد مثبت قرنطینه و تست ها مجدد صورت می گیرد تا زمانیکه منفی شود.

حسینی اظهار داشت: چهار هزار مورد بازدید از مراکز عرضه صورت گرفته که ۲۵۰ مورد به مراجع قضایی معرفی و ۲ هزارو ۳۰۰ تن فرآورده نیز ضبط که ۱۷۰ تن از این محموله ها معدوم شده است.

او خاطرنشان کرد: بیماری نیوکاسل نیز با هدف جلوگیری از انتقال ویروس به واحدهای صنعتی به صورت رایگان در استان اجرا می شود.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: مردم باید از مراکز مجاز، دام مورد نیاز را تهیه کنند زیرا در کشتارگاه تمام موازین شرعی رعایت می شود و عمده دامی که خارج از کشتارگاه ذبح می شود، مطابق موازین شرعی نیست.

او  افزود: طرح ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ با هدف تقویت نظارت بر اعمال سامانه های بهداشتی در کشتارگاه ها و مراکز بسته بندی فرآورده های خوراکی طیور، کنترل بهداشتی بر فرآیند استحصال فرآورده های خوراکی طیور در کشتارگاه های صنعتی و ارتقای کیفیت بهداشتی و تضمین سلامت محصولات استحصالی نهایی مرغ در دستور کار قرار دارد.

حسینی بیان کرد: سایت پرورش میگوی گواتر در جنوب استان فعال است و امسال هیچگونه بیماری لک سفید میگو مشاهده نشده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار