رئیس دادگستری شوش:

قوه قضائیه به دنبال حفظ و تحکیم کرامت جایگاه زن است

جعفری چگنی تحکیم کرامت جایگاه زن را از اهداف قوه قضائیه عنوان کرد و گفت: بیشتر اعضای شورای حل اختلاف شوش بانوان هستند.

صادق جعفری چگنی رئیس دادگستری شوش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: قوه قضائیه و بخصوص دادگستری این شهرستان به دنبال حفظ و تحکیم کرامت جایگاه زن در جامعه است و در این زمینه کار‌های زیادی از طریق دفتر حمایت از زنان و کودکان دادگستری انجام شده است.

او افزود: امروز در شورای حل اختلاف شهرستان بیشتر اعضای شورا را بانوان تشکیل می‌دهند و از زحمات تک تک این بانوان تشکر و تقدیر کنم که این جایگاه ویژه آن‌ها را نزد قوه قضائیه نشان می‌دهد.

جعفری چگنی بیان داشت: دادگستری شوش با توجه به اقدامات و اصلاحات اساسی ریاست قوه قضائیه با صدور شیوه نامه‌ها و پایان نامه‌ها به ویژه شورا‌های حل اختلاف و دستور‌های تشکیل سازمان‌های مردم نهاد در افزایش مشارکت‌های مردمی در توسعه قضایی و دسترسی آسان مردم در احقاق حقوق تحولات خوبی صورت داده که رضایتمندی مردم از دستگاه قضایی را ارتقا داده است.

رئیس دادگستری شوش با بیان اینکه برای اجرای قانون و دستورات شورا به منظور پیشگیری و حل و فصل جرائم و ترویج صلح و سازش، یک شعبه ویژه شورای حل اختلاف تشکیل داده ایم، ادامه داد: اعضای این شعبه را بزرگان و معتمدین، سادات و روحانیت تشکیل که یکی از کارمندان با تجربه دبیری این شعبه را بر عهده دارد.

او اظهار کرد: در این شعبه هیچگونه هزینه دادرسی اخذ نمی‌شود و طرفین درگیری به هنگام مراجعه به این شعبه هزینه دادرسی پرداخت نمی‌کنند و به صورت فوق العاده وتحت نظر ریس دادگستری در دادگستری رسیدگی‌ها صورت و دعاوی حل و فصل می‌شوند، چراکه هدف دادگستری مشارکت مردم در اجرای عدالت است که با تشکیل نهاد‌های مردمی می‌توان این هدف را اجرایی کرد.

جعفری چگنی با اشاره به اینکه با تشکیل شعبه ویژه هدف پیشگیری و حل و فصل که اولویت کاری این شعبه رسیدگی به قتل‌ها بود که از سال ۹۷ تا به امروز بیش از ۱۴ پرونده قتل و نزدیک به ۲۰۰ پرونده نزاع جمعی را حل و فصل کردیم، گفت: برای حل و فصل و خاتمه به درگیری‌ها، هفته‌ای ۲ یا ۳ جلسه را با حضور ریس دادگستری و دادستان، معتمدین و بزرگان تشکیل وبا دعوت از طرفین درگیری جلسات برگزار میگردد

او اظهار داشت: مردم شوش دارای فرهنگ غنی در خصوص ایثار و گذشت و سنت حسنه صلح و سازش هستند که لازم است فرهنگ ایثار و گذشت مردم شریف به جهانیان معرفی شود و این کار با ثبت معنوی فصل و خون بس معرفی گردد، همچنین درخصوص "فصل و خون بس" ساله‌های زیادی است که ازدواج اجباری منسوخ و زن به عنوان خون بها هیچ جایگاهی ندارد و بعد از انقلاب اسلامی این رسم منسوخ و در این مدت که تعداد زیادی پرونده قتل حل و فصل شد، هیچگونه ازدواج اجباری به عنوان خون بها صورت نگرفته است.

او تصریح کرد: هدف از ثبت معنوی آیین فصل و خون، معرفی فرهنگ و تمدن غنی مردم شوش و منسوخ شدن زن به عنوان خون بها و بالا رفتن سطح آگاهی مردم این شهرستان است.

صادق جعفری چگنی در پایان بگفت: از کمیسیون بانوان، خبرنگاران، فعالان اجتماعی، فرهیختگان و بزرگان و ریش سفیدان و همه همشهریان می‌خواهم که ما را در ثبت ملی این دو آیین اجتماعی با ریشه مذهبی و اجتماعی بنام مردم بافرهنگ شوش که با ایثار و گذشت مسائل و آسیب‌های اجتماعی را از گذشته تاکنون حل و جزئی از زندگی اجتماعی آن‌ها شده، کمک کنند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.