در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

درس‌های نانوشته‌ای که شاگرد شجریان از او آموخت/ ردپای خسرو آواز ایران در سرشاخه‌های موسیقی کشور

اشکان کمانگری شاگرد محمدرضا شجریان درباره هنر و اخلاقیات این خواننده سنتی سخن گفت.

 


به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اشکان کمانگری یکی از شاگردان محمدرضا شجریان است. او در کارگاه‌های آواز استاد شجریان حضور داشته و محضرش را درک کرده است. کمانگری درباره استاد آواز ایران که به تازگی درگذشته است، به خبرنگار ما گفت: استاد شجریان آواز را از جایی آغاز کرد که دیگران به آنجا ختم کرده بودند.

کمانگری درباره دوره شاگردی نزد این استاد آواز بیان کرد: در آن دوره‌ای که از نزدیک خدمت استاد می‌رسیدم، بسیار از وی آموختم. وقتی از نزدیک صدای شجریان را شنیدم، سوال‌ها کردم و پاسخ‌های کاملی گرفتم. در آن کلاس‌ها متوجه شدم خدمت چه کسی شاگردی می‌کنم. اینکه بزرگان هنر می‌گویند یاد گرفتن هنر فقط درس و کتاب نیست، حقیقت دارد. یکسری درس‌های نانوشته هست که باید از استاد یاد گرفت.

این شاگرد محمدرضا شجریان در ادامه اظهار کرد: گاهی در کلاس آموزش آواز، دوستی سوال می‌کرد و استاد شجریان پاسخی می‌داد که در ذهن یک هنرجو اتفاق و جریانی تازه رقم می‌زد. با ارائه تجربیات و بیان معنویت سر کلاس درس، می‌فهمیدیم پشت این آثار بی نظیری که از استاد خلق شده چه معرفت و شناختی نهفته است. آنجا فهمیدیم چه سیر معنوی داشته که در آواز این دیار اینگونه سایه گسترانده است. مطالبی را شرح می‌داد که ورای آواز و موسیقی بود. البته موسیقی شرق این ویژگی را دارد؛ در مشرق زمین نمی‌توان موسیقی را فقط به خط نت نوشت و به حال، حس و معنویت توجه نکرد.


بیشتر بخوانید: نگاهی گذرا بر زندگی مرحوم محمدرضا شجریان + فیلم


کمانگری افزود: استاد شجریان، ضمن حفظ ریشه‌ها و اصالت‌های موسیقی ایرانی، آثاری را خلق کرد که هر کدام برای نسلی سرآمد شد. وقتی سراغ سرشاخه‌های موسیقی کشور در دهه‌های اخیر می‌رویم، رد پای شجریان را آنجا می‌بینیم. آثاری وجود دارد که وی آن‌ها را نخوانده، اما به آهنگساز و خواننده توصیه‌هایی کرده و رد پای خود را در آن اثر به خوبی قرار داده است. در پروژه‌هایی حضور داشتند و با یک توصیه مسیر آن پروژه را در جهت مثبت تغییر می‌دادند.

وی در پایان ضمن تسلیت به فزرند مرحوم شجریان و خانواده وی گفت: آنچه در موفقیت همایون شجریان، کار‌ها و حضورش در عرصه هنر می‌بینیم غیر از توان بالا در ارائه آواز از مرام و منشی است که از پدر بزرگوارش دارد. بزرگترین سرمایه همایون معنویاتی است که از پدر به ارث برده است. همایون بار‌ها در موقعیت‌های مختلف به این موضوع اشاره کرده است. در سه سال اخیر به دلیل محدودیت‌های درمانی استاد، امکان دیدن وی را نداشتیم و از نزدیکان جویای احوال استاد بودیم.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را
تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید
آخرین اخبار