تاب بابامنیر که بیانگر تغییر و تحولات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی روستایی در قدیم و شهری در زمان حال به همین نام است و روانه بازار نشر شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، کتاب بابا منیر را به تازگی  قاسم طاهری (سیاوش ) به زیور طبع آراسته شده انتشار یافته با رویکردی جامعه شناسانه به بررسی تحولات منطقه پرداخته است. 

بابا منیر هم اکنون مرکز شهری منطقه ماهور میلاتی در شهرستان نورآباد ممسنی است. 

طاهری مولف کتاب، گفت: کتاب بابا منیر خلاصه‌ای از مطالب جمع‌آوری شده در سال‌های متمادی است که گوشه‌هایی از آن به‌عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد با شیوه نوین ارائه شده است. 

این پژوهشگر، بیان کرد: در این کتاب تلاش شده با نگاه تک‌ نگاری همراه با دید جامعه‌شناسی تغییرات در حوزه‌های مختلف به‌ ویژه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از جمله  آداب و رسوم قومی، خانواده، ازدواج ،کار ،قشر بندی اجتماعی وطبقات اجتماعی،  چگونگی ساخت مسکن، شیوه معیشت و دیگر مواردی که هویت یک روستا را تشکیل می دهد را  مورد پژوهش قرار داده است.

او، تصریح کرد: تغییرات این حوزه‌ها در سه دوره متفاوت و گوناگون با روش کیفی و استفاده از شیوه‌های پژوهشی علمی و تحقیقاتی از جمله مشارکت مستقیم، مصاحبه، کتابخانه‌ای و میدانی، عکاسی و تصویربرداری انجام گرفته وبه رشته تحریر درآمده است. 

طاهری، درباره هدف از جمع‌آوری مطالب این کتاب، ادامه داد: کتاب های بسیاری است که دغدغه نگارش را به ‌ویژه در حوزه زادگاهم بابامنیر داشته و دارم که این دغدغه به‌ دلیل کمال‌طلبی و آرمان‌گرایی مرا از انجام این‌کار واداشته است تا اینکه فرصتی مانند ارائه کتاب در قالب پایان‌نامه ایجاد شد و این فرصت را با توجه به حساسیت خود و کنترل و نظارت مراحل پژوهش غنیمت شمردم و نسبت به چاپ آن اقدام کردم.  

بابا منیر شیخ عارفی بود که بیش از ۷۰۰ سال قبل به دیار ماهور آمده و در کوه بزان دو کیلومتری بابامنیر در محلی موسوم به چله گاه اقامت و به اعتکاف و ریاضت پرداخته  که در داخل قطعه سنگ منفرد و بزرگی که درون آن به ارتفاع یک متر حفاری شده و جای سکونت یک نفر را دارد زندگی می‌کرده است.

این مکان  به بَرد بابامنیر مشهور بوده و هم اکنون نیز موجود است. 

 بنای مدون و گنبدی شکلی که شیخ منیرالدین را درآن دفن کرده اند وبه شکل مخروطی و پلکانی مدرج و دندانه است را به دوره صفویه مربوط دانسته‌اند.

ارتفاع گنبد به ۱۵متر می رسد که بنای آن از مصالح سنگ و گچ ساخته شده و از نظر پلان شباهت زیادی به چهار طاق‌های ساسانی دارد.

انتهای پیام/ت

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار