اجرای طرح‌های مکانیکی آبخیزداری در کهگیلویه

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان کهگیلویه گفت: ۷ طرح مکانیکی آبخیزداری در شهرستان کهکیلویه در دست اجرا است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، هدایت اله آویزش رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان کهگیلویه با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری گفت: ۷ طرح مکانیکی آبخیزداری در شهرستان کهکیلویه در دست اجرا است و با توجه به فرسایش خاک و وقوع بلایای طبیعی، اجرای طرح‌های آبخیز داری یکی از مهمترین راه‌های تثبیت خاک و کاهش اثرات بلایای طبیعی است.

هدایت اله آویزش افزود: طرح‌های آبخیز داری به دو روش مکانیکی و بیولوژیک اجرا می‌شوند که روش بیولوژیک به صورت کپه کاری و بذرکاری انجام می‌شود و روش مکانیکی هم اجرای سد‌های سنگی ملاتی، خشکه چین و گابیون بندی است.

او بیان کرد: در سه سال گذشته بیش از ۲۷ هزار متر مکعب عملیات مکانیکی با اعتباری بالغ بر ۸۵ میلیارد ریال در حوزه آبخیزداری شهرستان کهگیلویه اجرا شده است.
 
آویزش گفت: از ابتدای امسال نیز ۸ هزار متر مکعب در قالب ۷ طرح مکانیکی در دست اجرا است که در این طرح‌ها بیش از ۳۰ سازه سد سنگی ملاتی اجرا می‌شود و ظرفیت ذخیره سالانه بیش از ۲ میلیون متر مکعب آب برای تقویت سفره‌های زیر را زمینی دارند.
 
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان کهگیلویه گفت: برای اجرای این طرح‌ها بیش از ۳۴ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

آویزش بیان کرد: تا پایان امسال ۱۰ هزار متر مکعب عملیات مکانیکی آبخیز داری به این حجم اضافه می‌شود که با اجرای این طرح‌ها تحولی عظیم در رونق کشاورزی مناطق مختلف شهرستان ایجاد می‌شود.

ویسعلی صیادیان خواه مسئول واحد آبخیز داری شهرستان کهگیلویه هم به مزایای اجرای این طرح‌ها اشاره کرد و گفت: جلوگیری از فرسایش خاک، جلوگیری از انتقال رسوبات به سد‌های مخزنی پایین دست، استفاده آبخیز نشینان از سد‌های موجود، ایجاد تفرجگاه و کاهش اثرات بلایای طبیعی از مهمترین مزایا و اهداف اجرای طرح‌های مکانیکی آبخیز داری است.
 
انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.