داشتن مسکن متناسب، حق هر فرد و خانواده ایرانی است چرا که خانواده‌هایی هستند که از اساسی‌ترین حقوق اولیه برای یک زندگی معمولی، محروم هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، سقف آرزوهایشان هم مانند سقف خانه‎ کوتاه است، خانه‎ ای کاهگلی با در و دیواری ویران که درد‌های پدر و مادر سارا را به جان می‌خرند؛ محرومیت در ۱۱۴ کیلومتری جنوب شرق تبریز، زندگی را برای این خانواده که یک فرزند با معلولیت ذهنی دارند، سخت‌تر کرده است.

سارای ۱۵ ساله، اولین فرزند خانواده و دارای معلولیت شدید ذهنی و جسمی است، بیکاری پدر، فقر و نداری هم مشکلات این خانواده‌ی چهار نفره را دو چندان کرده است؛ به روستای زرین سفلی در بخش مرکزی هشترود که می‌رسیم، به خانه‎ای برمی‌خوریم که گویا اثری باقی مانده از جنگ است.

سقف خانه در حال فرو ریختن است، با در نظر گرفتن کرامت انسانی، این سازه‌ کاهگلی برای زندگی هیچ انسانی، شایسته نیست؛ نانی برای خوردن و لباسی برای پوشیدن ندارند، پدر خانواده که قبلا کارگر فصلی بوده و الان بیکار است، برای چیدن گردو در یکی از روستا‌های اطراف رفته، تا شاید نانی برای خوردن به خانه بیاورد، اما به جای دستمزد، به او گردو داده‌اند.

غم نان و غم جان، پدر را شرمنده‌ی دو دختر و همسرش کرده است، آن‌ها نگرانند تا با آغاز بارش‌ها سقف خانه روی سرشان خراب شود، هر لحظه احتمال فرو ریختن سقف و دیوار‌های کاهگلی وجود دارد. دارو‌های سارا کمیاب هستند و چند هفته‎ای می‎شود که دارو‌ها را تهیه نکرده‌اند و سارا در حیاط بی‌قراری می‌کند.

افخم رحیم‌زاده، مادر خانواده است و با نشان دادن وضعیت اسفناک جایی که هیچ یک از استاندارد‌های لازم برای خانه نامیدن را ندارد، از مشکلاتش می‌گوید و از مسئولان و خیران، تقاضای کمک عاجل دارد.

او می‌گوید؛ سقف خانه در حال فرو ریختن است و نقطه‎ای تاریک و فرو ریخته را نشانمان می‎‌دهد که به عنوان حمام استفاده شده و با اجاق گرم می‎شود، اما گرم کردن حمام در سرمای بی‌رحم منطقه، غیرممکن است. حق پرستاری بهزیستی شامل حال مادر سارا نمی‌شود در حالیکه معلولیت او شدید بوده و مادرش می‌گوید: تمامی کارهایش حتی استفاده از سرویس بهداشتی را هم به کمک من انجام می‌دهد، در حالیکه این بچه این همه مشکل دارد، چرا حق پرستاری شامل حال من نمی‌شود؟

شیوع کرونا باعث شده است تا نتوانند سارا را پیش دکتر ببرند و مادر تقاضا دارد تا برای تهیه‎ دارو‌ها کمکشان کنند، این خانواده که حدود ۱۵ سال است، تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، از مسئولان این اداره در شهرستان هشترود قدردانی می‌کنند، اما ساخت خانه و تکمیل آن نیاز به همت خیران و مسئولان استان دارد.

به گفته‎ خانم رحیم‌زاده، گازرسانی به خانه‎ این خانواده، به حدود پنج الی ۱۰ میلیون تومان هزینه نیاز دارد که آن‌ها از تهیه‌ آن عاجز هستند و سفیدکاری ساختمان هم از عهده‎ این خانواده‌ نیازمند، ساخته نیست.

درد معلولیت فرزند یا خانه خرابی؟

تکمیل خانه‌ها نیازمند همت خیران است

اداره‌ بهزیستی شهرستان هشترود، اقدام به ساخت خانه برای این خانواده کرده، اما تکمیل آن نیاز به کمک خیران دارد.

رئیس اداره‌ی بهزیستی شهرستان هشترود در این خصوص با تشریح آخرین اقدامات انجام شده برای کمک به این خانواده‌‎ نیازمند، اظهار کرد: این خانواده دارای یک فرزند معلول بوده و بسیار نیازمند کمک هستند، پدر خانواده بیکار بوده و منبع درآمدی ندارد.

مهدی کریمی اضافه کرد: مهم‌ترین مشکل آن‌ها، نبود مسکن مناسب بوده و واقعا هر لحظه امکان فرو ریختن سقف خانه وجود دارد، به کمک خیران اقدامات اولیه برای احداث مسکن مناسب انجام شده و دیوار چینی خانه در حال انجام است.

او ادامه داد: تکمیل این خانه نیاز به همت و مشارکت جدی خیران و تامین اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیون تومان دارد، تمامی تلاش‌ها برای تکمیل احداث این خانه تا فرا رسیدن فصل زمستان است.

کریمی در خاتمه گفت: این خانواده نیاز‌های دیگری هم دارند که اگر خیران در تکمیل ساخت خانه مشارکت کنند، سایر مشکلاتشان را ما حل می‎‌کنیم.

بر اساس این گزارش؛ خیران جهت کمک به این خانواده می‌توانند با بهزیستی هشترود تماس بگیرند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.