به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی است که شاهد گرانی لاستیک خودرو در بازار آزاد هستیم و این گرانی باعث مشکلات زیادی شده است. لاستیک پراید که زمانی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رفت، اکنون به بیش از یک میلیون تومان رسیده که فروشندگان علت این گرانی را نبود لاستیک در بازار می دانند.
از طرفی تولیدکنندگان تایر، ادعای تولید لاستیک را دارند و مدعی رفع نیاز لاستیک هستند. برخی نیز علت گرانی لاستیک را احتکار می دانند که چندی پیش خبری مبنی بر احتکار ۱۰۵ هزار حلقه لاستیک دولتی در جنوب تهران خبر ساز شد.
سرهنگ علی ولی پور گودرزی با اعلام خبر کشف بیش از ۱۰۵ هزار حلقه لاستیک دولتی در جنوب تهران اظهار کرد: در رصدهای اطلاعاتی مشخص شد که انبارداری در حوالی خیابان رجایی مقدار زیادی لاستیک به قیمت دولتی را احتکار کرده است که بررسی موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی قرار گرفت.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران با اشاره به اینکه در بررسیهای پلیسی مشخص شد که خبر صحت دارد، گفت: نتیجه تحقیقات انجام شده به مرجع قضائی منعکس و دستور دستگیری عامل یا عاملان احتکار و بازرسی از انباری اخذ شد و تیمی از کارآگاهان به نشانی اعلامی اعزام شدند.
وی تصریح کرد: در بازرسی از این انبار ۱۰۵ هزار و ۷۲۵ حلقه انواع لاستیک به قیمت دولتی احتکار شده مربوط به ۲۱ شرکت شخصیت حقوقی کشف و در نهایت با دستور قضائی تمام اموال توقیف و انبار پلمب شد.
حال خبر از فروش لاستیک های دولتی در فضای مجازی خبر ساز شده و بسیاری برای خرید لاستیک به قیمت دولتی به سامانه جامع تجارت مراجعه می کنند. بر اساس تصویب ستاد تنظیم بازار از ابتدای مرداد امسال لاستیک سواری باید در سامانه جامع تجارت، نظام مند ثبت شود.
این طور که مشخص است ثبت تولید لاستیک سواری در این سامانه، حوالهای نیست. لاستیک نیمه سنگین و لاستیک داخلی یا وارداتی که با ارز نیمایی تولید میشود، باید از طریق سامانه جامع تجارت توزیع شود. از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید و توزیع لاستیک باید شفاف شود و بر این اساس سامانه جامع تجارت را برای ثبت تولید انواع لاستیک ایجاد شده است. اما گویا این سامانه نیز مشکلاتی هم دارد.
یکی از خریداران لاستیک دولتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برای خرید لاستیک به نرخ آزاد توان کافی ندارم و از این رو مجبور به خرید لاستیک به نرخ دولتی هستم. چند روز است که سامانه ای برای خرید لاستیک به نرخ دولتی راه اندازی شده است.
او بیان کرد: برای خرید لاستیک به نرخ دولتی به سامانه جامعه تجارت مراجعه کردم اما هیچ وقت به ثبت نام در این سایت نشدم و هر بار ایرادی گرفت. با وجود اینکه خودرو دارم اعلام کرد که شما فاقد خودرو هستید، گویا این سایت تنها برای از سر باز کردن برخی گله ها راه اندازی شده است.
سید محمد میرعابدینی، دبیر انجمن واردکنندگان تایر در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص نحوه فروش خودرو در سامانه جامع تجارت به نرخ دولتی، بیان کرد: سال گذشته مقداری ارز دولتی (۴ هزار و ۲۰۰ تومانی) به تجار دادند تا لاستیک به نرخ دولتی وارد کنند. آنها نیز مکلف بودند این کالا را به نرخ دولتی به فروش برسانند.
او بیان کرد: از اردیبهشت امسال فروش و عرضه این دسته از لاستیکها با موانعی مواجه شد که بر این اساس افرادی که کالا را با نرخ دولتی وارد کرده اند، باید مابه تفاوت آن را پرداخت کنند که بر برخی از تجار معمولی این مابه تفاوت را پرداخت کردند. یعنی این لاستیک را با نرخ دولتی خریداری کردند، اما اکنون باید مابه تفاوت به نرخ نیمایی را پرداخت کنند.
دبیر انجمن واردکنندگان تایر تشریح کرد: این بین لابی بازیهای زیادی رخ داده که از همین روال گلهمند هستیم. برخی در این سامانه با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی لاستیک میفروشند و برخی با نرخ نیمایی میفروشند که همین روال باعث لابی بازی شده است. موافق ادامه فعالیت برخی از شرکتها در این سامانه نیستیم.
مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه قیمت تایر از سال گذشته تاکنون ۵۵ درصد افزایش قیمت داشته است، گفت: در حال حاضر تایر دولتی یا غیر دولتی نداریم و تایر هم اکنون با نرخ مصوب عرضه می شود. تمام فروشندگان باید بر اساس نرخ مصوب اقدام به فروش تایر کنند.
سخنگوی انجمن صنف تایر با بیان اینکه با موافقت سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان، قیمت مصوب انواع تایر تولید داخل کشور ۲۵ درصد دیگر افزایش یافته است که با محاسبه ۳۰ درصد دیگر افزایش علیالحسابی که همین یکماه پیش اعمال شده بود، قیمت لاستیک در بازار کشور بهطور رسمی تا ۵۵ درصد افزایش یافته است، تشریح کرد: تمام تولید کنندگان تایر دارای نمایندگی هستند و بر این اساس اقدام به فروش لاستیک با قیمت جدید می کنند.
تنها با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز به شدت در قیمت تایر تاثیر گذار است، گفت: تمام تایرهای سواری در کشور ساخت داخل هستند اما بر اساس نوسانات نرخ ارز قیمت گذاری می شوند چرا که مواد اولیه برای تامین این کالا از خارج وارد می شود و این واردات باعث نوسانات نرخ تایر می شود.
بیشتر بخوانید
او در خصوص مراکز فروش لاستیک در کشور، گفت: تولیدکنندگان بسیاری در کشور وجود دارد و هر کدام دارای تعداد زیادی نمایندگی هستند که افراد می توانند به سایت هر نمایندگی مراجعه و کالای مورد نظر را از آنجا خریداری کنند.
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر بیان کرد: عرضه لاستیکهای وارداتی و تولید داخل با ارز نیما نیز باید به طور کامل در سامانه جامع تجارت ثبت و از طریق شبکه مجاز با ثبت کامل اطلاعات خریدار، شماره پلاک، کارت پیمایش، میران پیمایش و ... صورت گیرد.
او با بیان اینکه برای فروش لاستیک به نرخ دولتی باید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با فروش اینترنتی تایر مخالفت کرده است،گفت: مسئولیت گرانفروشی تایر بر عهده نهادهای نظارتی است. بسیاری از ارگانهای دولتی نظارتی مانند سازمان حمایت و تعزیرات بودجه فراوانی دریافت میکنند و میبایست بر بازار نظارت کرده و با متخلفان برخورد کنند.
او با تاکید بر اینکه عرضه تایر با قیمت مصوب متوقف نشده است، گفت: مردم میتوانند برای خرید تایر به نمایندگیهای شرکتهای تولیدکننده تایر مراجعه کنند و در عین حال، مقداری از تایر تولیدی نیز به صورت آنلاین عرضه میشود.
تنها در پاسخ به این سؤال که قرار بود میزان عرضه تایر به صورت فروش اینترنتی افزایش یابد، این اتفاق نیفتاده است؟ گفت: سازمان حمایت با این مسئله موافق نبود و افزایش فروش آنلاین را تأیید نکرد. در حال حاضر فقط دو کارخانه تولیدکننده تایر، بخشی از محصولاتشان را به صورت آنلاین عرضه میکنند.
حمید محلهای معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت با بیان اینکه ۲۰۰۰ عمده فروش، تولید ۸ تولیدکننده لاستیک را توزیع میکنند، افزود: بر اساس تصویب ستاد تنظیم بازار از ابتدای مرداد امسال لاستیک سواری باید در سامانه جامع تجارت، نظاممند ثبت شود.
او گفت: ثبت تولید لاستیک سواری در این سامانه، حوالهای نیست. لاستیک نیمهسنگین و لاستیک داخلی یا وارداتی که با ارز نیمایی تولید میشود، باید از طریق سامانه جامع تجارت توزیع شود. از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید و توزیع لاستیک باید شفاف شود و بر این اساس سامانه جامع تجارت را برای ثبت تولید انواع لاستیک ایجاد کردیم.
معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت افزود: تولید لاستیک در مقایسه با سال گذشته بهبود یافته و ۵ ماه نخست امسال ۶۰۴ هزار لاستیک وانتی تولید شده است. البته آنچه که تا ۲۴ شهریور امسال در سامانه بهین یاب ثبت تولید شده ۶۹۹ هزار و ۹۸۸ از این نوع لاستیک بوده است.
او ادامه داد: اما در سامانه جامع تجارت تولید ۷۱ هزار حلقه لاستیک وانتی ثبت شده و هیچ لاستیکی از این سامانه توزیع نشده است. ثبت در سامانه باید روزانه انجام شود، زیرا در غیر این صورت، نظارت بر توزیع آن امکانپذیر نیست. مصرفکننده باید بداند لاستیک کجا وجود دارد که برای خرید به آنجا مراجعه کند. اگر برای ثبت لاستیکهای نیمهسنگین در سامانه جامع تجارت با مشکل روبهرو هستیم، میتوانیم آن را با تعامل تولیدکنندگان برطرف کنیم.
معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت علت اختلاف قیمت لاستیکهای دولتی با بازار آزاد را دقیق اجرا نشدن در سامانه جامع تجارت دانست و افزود: زمانی که در سامانه، لاستیکی وجود ندارد، مردم از کجا باید آن را تهیه کنند. با ثبت تولید لاستیک در سامانه جامع تجارت تا پایان مهر حاشیه و تفاوت قیمت لاستیک در بازار برطرف میشود.
طبق گفته مسئولان، مردم با مراجعه به سامانه جامع تجارت اطلاعات شخصی و خودروی خود را وارد کنند و پس از راستیآزمایی درباره وجود خودرو و فعالبودن آن، پیامک اهلیت سنجی برای آنها ارسال میشود. متقاضی بر این اساس درخواست خود را در سامانه ارائه میکند و سالی یک جفت لاستیک تحویل میگیرد.
انتهای پیام/
هی میندازین گردرن این واون ولی همتون بی کفایتین
تا الانم نتونستم یه جفت تایربا ارز دولتی بگیرم
خب دولت که تمام مشخصات من رو داره چرا مستقیم برای خود من ارسال نمیکنه تا من هزینه نقدی به حساب خودشون بریزم