با ترفندی که در این خبر آمده است می‌توانید شخصی که در حال جاسوسی در تلفن شما است را زیر نظر داشته باشید.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت آمریکایی اپل توانست برای اولین بار به سمت کشف عملیات جاسوسی روی کاربران آیفون خود حرکت کند. اکنون کاربران می‌توانند بدانند که آیا آن‌ها یک قربانی عملیات جاسوسی هستند یا خیر. آیا کسی در حال شنود آن‌ها است و به آنچه آن‌ها می‌گویند گوش می‌دهد؟ یا آنچه را که اتفاق می‌افتد توسط دوربین‌های آن‌های تلفن همراه ضبط می‌شود یا خیر؟

در سراسر جهان از برنامه‌های مشکوک به دزدی که برخی از کاربران با بارگیری آن‌ها روی تلفن‌های همراه خود درگیر می‌شوند، این ترس ایجاد می‌شود که کسی آن ها را نظارت می‌کند.  سپس بعضی از آن‌ها با نصب این برنامه‌ها  قربانی جاسوسی و عملیات استراق سمع می‌شوند که این امر باعث می‌شود دوربین‌های تلفن‌هایشان به کار بیفتد و ببیند و بشنوند که آن‌ها چه کاری انجام می‌دهند.

گزارشی که توسط روزنامه انگلیسی "The Sun" منتشر شد و توسط "Al Arabiya Net" مشاهده شد، نشان داد که در آخرین به روزرسانی ارائه شده توسط "اپل" برای تلفن‌های "iPhone" نقطه هشدار جدید اضافه شده است تا هر زمان میکروفون یا دوربین فعال می‌شود، به کاربر هشدار دهند.

بر اساس این گزارش، این بدان معنی است که اگر هر برنامه‌ای تصویر و صدای شما را به صورت پنهانی ضبط کند، بلافاصله از آن آگاه خواهید شد. این بخشی از به روزرسانی جدید آیفون است، همانطور که در نسخه جدید سیستم عامل جدید به نام iOS ۱۴، یک نقطه سبز در گوشه سمت راست بالای صفحه هنگام فعال شدن دوربین‌ها دیده می‌شود.

اگر میکروفون فعال باشد، رنگ این نقطه نارنجی خواهد بود. با کشیدن انگشت به مرکز کنترل خود، بسته به اطلاعات موجود در سیستم عامل به روز شده و می‌توانید جزئیات برنامه مورد استفاده از میکروفون را مشاهده کنید.

 جاسوسی
این روزنامه انگلیسی در گزارش خود ادعا می‌کند که "در صورت سوءظن به وجود چیزی، کاربر باید مجوز‌های برنامه را در تنظیمات بررسی کند، زیرا کاربر می‌تواند دسترسی به برخی از برنامه‌ها را به میکروفون یا دوربین منع کند و هر برنامه‌ای که به آن مشکوک شود یا باعث نگرانی او شود، قابل حذف است. شرکت آمریکایی اپل گفت که "حفظ حریم خصوصی یکی از حقوق اساسی بشر است و ذات هر کاری است که ما انجام می‌دهیم. "

این شرکت اذعان داشت: به همین دلیل است که با سیستم عامل iOS ۱۴، کنترل بیشتری از سوی کاربر بر روی داده‌هایی که به اشتراک می‌گذارند وجود داشته  و شفافیت بیشتر درباره نحوه استفاده از آن‌ها داده می‌شود؛ همچنین در ادامه عنوان شده است: "هنگامی که برنامه‌ای از میکروفون یا دوربین استفاده می‌کند، یک نشانگر در بالای صفحه شما ظاهر می‌شود. در مرکز کنترل، می‌توانید ببینید که آیا برنامه‌ای اخیراً از آن‌ها استفاده کرده است. "

و اپل می‌گوید که این تغییر تنها تغییری در حریم خصوصی نیست که به سیستم iOS ۱۴ اضافه شده است، به عنوان مثال، اکنون می‌توان به جای اشتراک دقیق مشخصات خود، موقعیت تقریبی را با یک برنامه به اشتراک گذاشت و این بدان معنی است که برای مثال برنامه می‌تواند بدون اینکه بداند دقیقاً کجا زندگی می‌کنید فروشگاه‌های اطراف شما را نشان دهد.

نگرانی‌ها در مورد حریم خصوصی و اینکه آیا برخی از برنامه‌ها قدرت کار با دوربین یا میکروفون یا مشاهده محتوای تلفن را دارند، برای کاربران تلفن‌های همراه در سراسر جهان وجود دارد، در حالی که بسیاری از کاربران ادعا می‌کنند که برنامه "فیسبوک" تبلیغات مربوط به آنچه را که آن‌ها با صدای بلند صحبت می‌کنند را نشان می‌دهد؛ که سوءظن گسترده‌ای در مورد حریم خصوصی را ایجاد می‌کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ا.ب
۲۰:۱۹ ۲۱ مهر ۱۳۹۹
خیلی ابلهانه است که خودمان هزینه کنیم تا با این ابزار مثلا مدرن خیلی راحت از ما جاسوسی کنند . متا سفم برای کسانی که با خرید از این کمپانی ها ، انها را هر لحظه ثروتمند می کنند . و خیلی راحت اطلاعاتمان در اختیار آنها قرار می گیرد . دیگر حریم معنا ندارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۲۱ مهر ۱۳۹۹
حیف از پول که کسی بدهد برای سیب گاززده!
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۳۳ ۲۱ مهر ۱۳۹۹
داخل گوگل پلی برای اندروید هم نرم افزاری با این قابلیت اومده
اسمش camicviewer هست و کیف کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۱ مهر ۱۳۹۹
کی تو ایران میتونه ایفون 30 ملیونی بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۱ مهر ۱۳۹۹
آره ، تازه خود شرکت سازنده میتونه به این نفوذ کنه
Iran (Islamic Republic of)
sina
۰۹:۳۴ ۲۱ مهر ۱۳۹۹
این ترفند نیست قابلیت جدیده!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۹
حالا کسی اپل و iosنداشته باشه باید چیکار کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۹
از لحاظ منطقی جای سوال داره. این قابلیت یه چیز نرم افزاریه، پس یه نرم افزار مخرب یا یه هکر میتونه اون رو هک کنه.