رییس اداره دامپزشکی شهرستان دلفان گفت: ۱۰۸ هزار راس دام‌سبک در راستای اجرای طرح واکسیناسیون علیه تب برفکی در این شهرستان ایمن‌سازی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازلرستان، علی کریم پور ،رییس اداره دامپزشکی شهرستان دلفان اظهار داشت: طرح واکسیناسیون علیه تب برفکی با هزینه دولتی و به صورت رایگان در این شهرستان اجرا شد.

او افزود:در سال گذشته  طرح واکسیناسیون علیه تب برفکی در ۴۴۴ روستای شهرستان دلفان که از کانون‌های این بیماری بود، اجرا شد.

رئیس دامپزشکی دلفان بیان کرد: ایمن‌سازی دام‌های سبک با واکسیناسیون دام‌ها سالیانه با هزینه دولت در همه مناطق این شهرستان علیه تب برفکی انجام می شود.

کریم پور مهمترین اقدام برای جلوگیری از شیوع بیماری را واکسیناسیون به موقع و منظم با استفاده از واکسن موثر عنوان و تاکید کرد: از نظر سیاست سازمان دامپزشکی کشور واکسیناسیون تب‌برفکی باید در طول سال سه بار انجام شود چرا که ایمنی ناشی از واکسیناسیون بعد از چهار ماه کم می‌شود به حدی که در صورت ورود ویروس می‌تواند بیماری ایجاد کند.

او ادامه داد: تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کریم پور یادآور شد: کاهش شیر در دام‌ها کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

رییس اداره دامپزشکی دلفان گفت: واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام‌ها داشته و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام‌ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.