ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: محتوی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با عنوان لزوم تربیت حرفهای و مهارت آموزی منابع انسانی به چاپ رسیده است.
او افزود: مطابق نظریه سرمایه انسانی، آموزش نیروی انسانی به عنوان یکی از باارزشترین ذخایر اقتصادی کشورها شناخته شده است و آموزش نیروی انسانی نوعی سرمایهگذاری و عامل کلیدی در توسعه همه جانبه کشور به حساب میآید که با برنامهریزی صحیح، بازده اقتصادی فراوانی به دنبال دارد.
صالحی عمران تصریح کرد: تمامی آموزشهای عالی مهارتی از مهمترین عوامل کلیدی در تأمین نیروی ماهر به منظور اشتغال و توسعه اقتصادی بوده که در کنار آن هدایت تحصیلی دانشآموزان به سمت و سوی تربیت حرفهای و مهارتآموزی در راستای توسعه اقتصادی تخصصی و ماهر پیش خواهد رفت.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با بیان اینکه کسب شایستگیهای عام حرفهای، مهارتی و هنری زمینهساز کار مولد است، تاکید کرد: موضوع مهارت و تربیت حرفهای تنها بند موجود در بیانیه ارزشهاست که در رابطه با هدایت تحصیلی دانشآموزان به سمت و سوی تربیت حرفهای و مهارتآموزی گسترش پیدا کرده است.
صالحی عمران ادامه داد: تقویت بنیان خانواده و کمک به افزایش سطح تواناییها و مهارتهای خانواده در ایفای نقش تربیتی متناسب با اقتضائات جامعه اسلامی یکی دیگر از اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شناخته شده است.
او گفت: طبق آمارهای مطرح شده، از بین ۲۳ هدف عملیاتی تعریفشده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تنها ۳ هدف صراحتاً به موضوع تربیت حرفهای و مهارتآموزی پرداخته شده است که در هدف عملیاتی ۵ به موضوع عدالت آموزشی و تأمین و بسط عدالت در برخورداری از فرصتهای تعلیم و تربیت با کیفیت مناسب اشاره میشود.
صالحی عمران درباره اشتغال دانش آموزان در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: در هدف عملیاتی ۶ به تنظیم و اجرای برنامه جامع کارآفرینی و مهارتآموزی برای تمام دورههای تحصیلی به ویژه دانشآموزان دوره متوسطه بهعنوان راهکاری برای تنوعبخشی به محیطهای یادگیری در فرآیند تعلیم و تربیت رسمی عمومی اشاره شده است که در آن به اشتغال دانشجویان اهمیتی خاص داده میشود.
او با بیان اینکه به موضوع «اقتصاد آموزش» در مباحث مطرحشده در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش تاکید شده، ادامه داد: یکی از مهمترین مباحثی که در سالهای اخیر برنامه ریزان و سیاستگذاران آموزشی کشورهای جهان به آن توجه کرده اند موضوع «اقتصاد آموزش» است که به موضوعات اقتصادی مرتبط با آموزش یعنی تقاضا برای آموزش، تأمین مالی و فراهم کردن آموزش و کارآیی مقایسهای برنامهها و سیاستهای متفاوت آموزشی پرداخته است.
صالحی عمران اظهار کرد: بحث اقتصاد آموزشی در سالهای اخیر مورد تاکید جدی قرار گرفته و با سرعت بیشتری رشد پیدا کرده است. باید بدانیم که مهارتهای شغلی از مهمترین عوامل پیشبرد اهداف اقتصادی جامعه هستند، اما بهنظر میرسد که مبانی و پایههای آن در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش بهعنوان مبنای آموزش عمومی جدی گرفته نشده است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره به هدایت تحصیلی دانش آموزان اظهار کرد: هدایت تحصیلی دانشآموزان به عنوان یک مسئله جدی و اساسی در هنرستانهای فنی و حرفهای و دورههای کار و دانش شناخته شده است که در برنامه توسعه ششم آمار ۵۰ درصدی برای آن در نظر گرفته شده، اما این آمار در حال حاضر حدود ۳۶ درصد بوده و همین عامل نشانه وجود ضعفهایی در سند یا بخش هدایت تحصیلی دانشآموزان خواهد بود.
او گفت: بی توجهی به هدایت تحصیلی باعث هجوم گسترده دانشآموزان به رشتههای علوم تجربی مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و... میشود و طی چند سال گذشته همین عامل بهعنوان یکی از مؤثرترین راهها در تقویت و کمک به مافیای کنکور تلقی شده است که فشارهای روانی و آسیبهای اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/