با اجرای طرح‌های هادی،روستا‌های استان همدان دوباره پر از جمعیتی امیدوار به زندگی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، در این گزارش قرار است به بررسی مسائل و مشکلات پیش روی روستا‌ها در حوزه ساخت و ساز مساکن روستایی و عملکرد بهینه در این زمینه بپردازیم.

واقعیت این است که طرح‌های هادی روستایی مهمترین قسمت برنامه ریزی برای توسعه و پیشرفت یک روستا، بخصوص توسعه پایدار در حوزه روستایی است، برنامه ریزی برای توسعه در هر کشور باید از حوزه روستایی آن کشور شروع شود،چرا که روستا‌ها و عملکرد بهینه آن‌ها در بسیاری جهات، به خصوص تولید ناخالص ملی بسیار دارای اهمیت هستند.

با طرح هادی برنامه ریزی برای توسعه روستاها هدفمند می‌شود. اگر اجرای طرح هادی در حوزه روستایی با برنامه ریزی درست و اصولی انجام شود پیشرفت روستا‌ها سریع‌تر بوده و رسیدن به اهداف پیش بینی شده در طرح‌های هادی قابل دسترس می‌شود. یکی از مهمترین طرح‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران «طرح هادی روستایی» به منظور ساماندهی روستا‌ها است.

طرح هادی جانی تازه به روستا‌ها بخشید/ استان همدان پیشتاز در توسعه و پیشرفت روستا

طرح هادی نمونه‌ای کوچک از طرح جامع شهری است که مدتی است در روستا‌ها به اجرا درآمده است، در این طرح ساماندهی و اصلاح بافت‌های فرسوده روستایی و نحوه استفاده از زمین‌های روستایی برای عملکرد‌های مختلف از قبیل تجاری، تاسیساتی، مسکونی، تولیدی و کشاورزی و نیازمندی‌های عمومی روستا‌ها مشخص می‌شود و از ساختار اولیه خود که غیرقابل سکونت رسمی بوده خارج می‌شود و ایجاد محیطی مناسب برای زیست و ارتقاء سطح کیفی زندگی برای یک روستایی را ایجاد می‌کند.

با توجه به مسائلی، چون زلزله خیز بودن اکثر مناطق ایران و وجود بلایای طبیعی بسیار، فرسوده و ناکارآمد بودن اکثر بافت‌های روستایی ایران، استفاده نکردن بهینه از مصالح جدید ساخت و ساز در ساختمان‌های اخیر روستا‌ها و قدیمی بودن ساختمان‌های موجود اکثر روستا‌ها مقوله ساخت و ساز در این حوزه اهمیت دوچندان پیدا می‌کند. برای ارتقای جایگاه و نقش روستا‌ها در تولید و بهره وری در ایران اهمیت اجرای درست طرح هادی بیشتر مشخص می‌شود.

با توجه به اهمیت این موضوع در یک روز پاییزی به روستای بیتروان شهرستان اسد آباد رفتم تا از نزدیک روند اجرای طرح‌های هادی را مشاهده و با مردم این روستا هم صحبت شوم.

طرح هادی جانی تازه به روستا‌ها بخشید/ استان همدان پیشتاز در توسعه و پیشرفت روستا
با یکی از مردم روستای بیتروان اسد آباد هم صحبت شدم که در خصوص اجرای طرح هادی اینگونه گفت: قبل ازاجرای این طرح در روستای ما مهاجرت به شهر خیلی زیاد بود، اما از هنگامی که در این روستا زیر سازی انجام وبا اعطای وام و تسهیلات حدود ۴۰ واحد مسکونی ساخته شد، جوانان این روستا به شهر مهاجرت نمی‌کنند و این طرحی است که مردم روستا به خوبی از آن استقبال کردند.

او در ادامه می‌گوید: اجرای طرح هادی برای روستای ما تاثیرات خوبی به همراه داشته مثلا ساخت کانال و جدول گذاری در این روستا موجب شده از آلودگی‌های محیط روستا جلوگیری شود.

طرح هادی جانی تازه به روستا‌ها بخشید/ استان همدان پیشتاز در توسعه و پیشرفت روستا

این آقای جوان روستا بیتروان با ابراز خوشحالی از اجرای این طرح می‌گوید: امیدوارم با اجرای این طرح از سوی بنیاد مسکن مهاجرت از روستا به شهر‌ها قطع شود، بخصوص در خصوص جوانان روستا چرا که با ماندن در محل زندگی خود باعث اشتغالزایی و رونق اقتصادی روستای خودشان می‌شوند.

به گفته اومردم این روستا چند سال بود که در لیست منتظران اجرای طرح هادی در روستایشان بودند تا جایی که با همکاری مردم روستا معابر و کوچه‌ها آماده و بهسازی شد همچنین با تسهیلات نیز واحد‌های مسکن خوبی ساخته شد.

در حال قدم زدن در روستا بودم که با یکی دیگر از اهالی این روستا برخورد کردم وبا او نیز در این خصوص گفت و گو کردم.

طرح هادی جانی تازه به روستا‌ها بخشید/ استان همدان پیشتاز در توسعه و پیشرفت روستا

آقای روستانشین  با گویش دلنشین محلی اش که معلوم بود یکی از مردم خونگرم روستای بیتروان است، گفت:  بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اجرای طرح بهسازی و مقاوم سازی به مردم روستا کمک بزرگی کرده است.


بیشتر بخوانید

 

 



او گفت: خانه‌های روستایی معمولا با وقوع کوچک‌ترین زلزله و یا سیل تخریب می‌شوند، اما با اجرای طرح هادی علاوه بر زیبا سازی روستا مردم از وقوع بلا‌های طبیعی در امان هستند.

آقای ساکن این روستا می‌گوید: بنیاد مسکن با اجرای طرح‌های بهسازی و عمران روستایی اقدامات قابل توجهی برای توسعه این روستا انجام داد.

طرح هادی جانی تازه به روستا‌ها بخشید/ استان همدان پیشتاز در توسعه و پیشرفت روستا

به گفته او بعد از اجرای طرح هادی، زیر سازی حدود ۴ هزارمتر مربع، ساخت ۵ دهنه پل و ۸۰۰ متر جدول گذاری اهالی بیتروان را خوشحال کرده واین موضوع باعث شده که تا کنون ۱۰ خانواده که به شهر مهاجرت کرده بودند برگردند حتی جوانانی که ازدواج می‌کنند دیگر فکر رفتن به شهر از سرشان بیرون رفته که این خود اشتغالزایی روستایی را بدنبال خواهد داشت.

شکستگی لوله‌های آب دغدغه مردم روستای بیتروان

با آقای دهیار روستای بیتروان هم در خصوص دغدغه‌های این روستا هم صحبت شدم. 
امیری با بیان اینکه روستای بیتروان شهرستان اسدآباد از جمله روستا‌هایی است که طرح هادی در آن اجرا شده است، گفت: علاوه بر اجرای خوب و استقبال مردم روستا از این طرح مشکلاتی از قبیل نیمه کاره بودن طرح هادی و فرسودگی لوله‌های آب دغدغه‌های است که این روز‌ها مردم روستا با آن موجه هستند.

طرح هادی جانی تازه به روستا‌ها بخشید/ استان همدان پیشتاز در توسعه و پیشرفت روستا

دهیار روستای بیتروان در خصوص اجرای طرح هادی بیان کرد: اکثر خانه‌های بیتروان در این طرح قرار گرفته اند وتنها چند محله باقی مانده که اجرای این طرح در این روستا به اتمام برسد که بنیاد مسکن در حال انجام آن است.

او گفت: شکستگی لوله‌های آب در اکثر روستا‌ها رخ می‌دهد، که در این روز‌ها روستای بیتروان هم این اتفاق افتاده که هنوز برای آن چاره اندیشی نشده است.

امیری ادامه داد: متاسفانه بیشتر لوله‌های آب این روستا فرسوده هستند و اکثریت شکسته می‌شوند که در حال حاضر دغدغه مردم روستا محسوب می‌شود.

دهیار روستای بیتروان افزود: در این خصوص به اداره آب فاضلاب گزارشی داده ایم، اما به علت عدم همکاری این اداره با بنیاد مسکن مشکل همچنان پابرجاست،  با فرارسیدن فصل پاییز و سرد شدن هوا این موضوع مردم روستا را دچار مشکل کرده است و باید هرچه سریعتر این معضل حل شود.

با توجه به اهمیت این موضوع با مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان به گفت و گو نشستم. 

طرح هادی جانی تازه به روستا‌ها بخشید/ استان همدان پیشتاز در توسعه و پیشرفت روستا

طرح هادی زمینه ساز تجدید حیات روستا است

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان در این خصوص با بیان اینکه طرح‌های هادی روستایی به عنوان یکی از فراگیرترین و موثرترین طرح‌های توسعه و عمران در روستا‌ها است که از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تهیه و اجرا می‌شود، گفت: این طرح‌ها نخستین بار در کشور با عنوان طرح‌های روانبخشی در روستا‌های استان همدان انجام شد.

حسن ظفری با اشاره به اینکه طرح هادی زمینه ساز تجدید حیات روستا است، افزود: طرح هادی روستایی از جمله طرح‌هایی است که به منظور فراهم سازی زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی تهیه و اجرا می‌شود.

او افزود: با توجه به اهمیت روستا در برنامه ریزی‌های توسعه ای، تاکنون طرح‌های متعددی از سوی بنیاد مسکن برای  تسریع روند توسعه یافتگی روستا اجرا شده تا به نوعی شدت نابرابری‌ها بین نقاط شهری و روستایی را کاهش دهد، که می‌توان گفت یکی از این طرح‌ها، طرح هادی است که علاوه بر ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها، نقش مهمی در افزایش میزان رضایت روستاییان از زندگی در روستا دارد.

طرح هادی جانی تازه به روستا‌ها بخشید/ استان همدان پیشتاز در توسعه و پیشرفت روستا

ظفری با بیان اینکه طرح هادی علاوه بر جنبه‌های کالبدی روستاها، به جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز توجه دارد، اظهار کرد: با توجه به ضرورت گسترش روستا‌ها برای رفاه حال روستاییان و جلوگیری از مهاجرت جوانان روستایی اهمیت اجرای این طرح هر روز بیشتر نمایان می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان بیان کرد: تهیه طرح‌های هادی روستایی، یکی از مسیر‌های مهم تحقق توسعه محلی است که با مشارکت جامعه محلی و بر مبنای ظرفیت‌سازی و توانمندسازی اجتماعات روستایی صورت می‌گیرد.

او ابراز داشت: با اجرای طرح‌های هادی روستایی و ساخت خانه‌های مقاوم، ایجاد پارک و فضای سبز، جدول گذاری و ایجاد کاربری‌های مورد نیاز موجب رونق نسبی و افزایش حس تعلق و آرامش خاطر در روستاییان شده است.

طرح هادی جانی تازه به روستا‌ها بخشید/ استان همدان پیشتاز در توسعه و پیشرفت روستا

ظفری حفظ اراضی کشاورزی و ماندگاری روستاییان در روستا‌ها و جلوگیری از مهاجرت بی رویه آن‌ها به شهر‌ها را یکی از اهداف بنیاد مسکن عنوان کرد و گفت: به همین منظور، بنیاد مسکن به دنبال ایجاد خدمات رفاهی و امکانات در روستا‌ها است تا ساکنان روستایی را به ماندن در روستاها، تشویق کند.

این مسئول اضافه کرد: اجرای این طرح می‌تواند ضمن اصلاح کالبد فضایی روستاها، بهبود تسهیلات عمومی و رفاهی، باعث افزایش سطح شاخص‌های اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و در نهایت موجب بهبود وضعیت زندگی روستاییان، مشارکت آنان و افزایش سطح توسعه اقتصادی در سکونتگاه‌های روستایی کشور از طریق افزایش اشتغال و درآمد، افزایش نرخ سرمایه گذاری و کاهش نرخ مهاجرت شود.


بیشتر بخوانید

 

 

 


 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان با بیان اینکه اجرای طرح هادی در روستاهای استان که بیش از ۹۳ درصد جمعیت روستایی استان را در خود جای داده اند آغاز شده است،گفت:مشارکت به عنوان یکی از مهمترین ارکان در پیشبرد این طرح در روستا‌ها است که در این زمینه بیشتر روستاییان مزایا و خدمات این طرح را به خوبی درک و استقبال خوب و مستمری در این زمینه داشتند.

ظفری در پایان با اشاره اینکه در استان همدان ، انقلابی در بحث مسکن روستایی رخ داده است،تصریح کرد: با شورای روستا‌ها و دهیاران روستا درصدد اجرای مرحله  ۲ و ۳ این طرح هستیم.

طرح هادی جانی تازه به روستا‌ها بخشید/ استان همدان پیشتاز در توسعه و پیشرفت روستا

مدیر کل بنیاد مسکن استان همدان بابیان اینکه از ابتدای اجرای طرح هادی در روستا‌های استان تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده، ابراز داشت: از آغاز امسال تاکنون نیز ۶۵ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه از ۳۸ هزار و ۹۶۲ روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور در ۱۹ هزار و ۹۷۶ روستا طرح هادی آغاز شده است، افزود: دراین خصوص ۵۱ درصد از کل روستا‌های کشور این طرح را آغاز کرده اند.

ظفری با بیان اینکه ۹۲۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان وجود دارد،گفت: در ۷۳۱ روستا طرح هادی آغاز شده است.

طرح هادی جانی تازه به روستا‌ها بخشید/ استان همدان پیشتاز در توسعه و پیشرفت روستا

او به رتبه نخست استان همدان درتهیه اول اجرای طرح هادی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: در اجرای طرح هادی در کشور هنوز رتبه‌ای مشخص نشده و ما تلاش می‌کنیم که با سرعت در روند اجرای این طرح پیشتاز کشور باشیم ودر این خصوص بتوانیم رتبه نخست کشوری را کسب کنیم.

و اما کلام آخر؛ امروزه طرح هادی روستایی، مهمترین ابزار مدیریت توسعه روستایی در کشور است و در این خصوص می‌توان گفت،طرح هادی از محلی‌ترین و موردی‌ترین طرح ها است که مستقیماً با روستا‌ها و اجتماع روستایی ارتباط دارد، بین اجرای طرح هادی روستایی و ارتقاء کیفیت عینی روستاییان در منطقه مورد مطالعه رابطه قوی و مثبتی برقرار است یعنی با بالا رفتن میزان موفقیت در فرآیند اجرای طرح هادی روستایی، کیفیت زندگی روستاییان نیز افزایش می‌یابد.

طرح هادی جانی تازه به روستا‌ها بخشید/ استان همدان پیشتاز در توسعه و پیشرفت روستا

البته در خصوص اجرای این طرح در استان همدان نتایج نشان می‌دهد که مشارکت و رضایت‌مندی روستاییان نسبت به طرح هادی در این استان خوب بوده است، علاوه بر این می‌توان نتایج حاصل از سه عامل ایجاد علاقه‌مندی به روستا، اثرات فیزیکی-کالبدی و ایجاد اشتغال‌های جانبی در روستا را به‌عنوان میزان تاثیر گذاری طرح‌های هادی دانست .



گزارش از زهرا جعفرپور ایروانی

انتهای پیام/ ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار