امام رضا (ع) اطاعت از اهل بیت (ع) را راه رسیدن به رستگاری و در دوری از دروغ بیان کردند.

حجت الاسلام و المسلمین احمد بصیری پژوهشگر و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به جایگاه حقیقی اهل بیت و امام رضا (ع) در عالم هستی اشاره کرد و گفت: امامان معصوم (ع) با پوشیدن لباس مادی و خاکی آمدند تا نگاه ما را به زندگی دنیایی تغییر دهند و الگویی کامل برای هدایت انسان‌ها به سر منزل مقصود باشند.

وی در ادامه به حدیث سلسلة الذهب اشاره‌ای کرد و گفت: سوالی در اینجا مطرح است که چرا هنگامی که امام رضا (ع) به شهر نیشابور وارد شدند این کلام گوهربار از ایشان که هزاران نفر نیز شاهد آن هستند چه موضوع مهمی را می‌خواهد به ما بفهماند. باید نگاهی جامع به اصل این نوع نگرش داشته باشیم. خداوند یک سوم (ثلث) قرآن کریم را در سوره توحید در مقام ثواب مطرح می‌کند که وقتی حقیقت یک یک آیات این سوره مطرح می‌شود همگی یک معنا و مفهوم را به ما منتقل می‌کند و آن تحقق نظام هستی بر پایه توحید و یگانگی است.


بیشتر بخوانید


دو نگرشی که باعث تحول در زندگیمان می شود/امام رضا (ع) شرط ورود به سرزمین امن الهی

حجت الاسلام بصیری تصریح کرد: امام رضا (ع) در حدیث سلسلة الذهب می‌فرمایند «کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی؛ کلام لا إلهَ إلّا اللّهُ دژ و حصار من (خدا) است پس هر کس به دژ و حصار من داخل شود از عذاب من امنیت خواهد یافت»؛ یعنی در حقیقت نظام توحیدی دژ و قلعه‌ای مهم است که انسان در آن قرارمی‌گیرد و از آفات زمان در امان می‌ماند.

وی در ادامه گفت: در ادامه حدیث امام می‌فرمایند: «بِشُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها»، و این شروطی دارد و من (علی بن موسی الرّضا) یکی از آن شرط‌ها هستم. منتها مقبولیت و حقیقت این دژ تحقیق نمی‌پذیرد مگر با پذیرش ولایت امیرالمومنین (ع) و اولادشان؛ یعنی در حقیقت توحید تجلی در سایه پذیرش ولایت امیرالمومنین (ع) و فرزندان او است.

دو نگرشی که باعث تحول در زندگیمان می شود/امام رضا (ع) شرط ورود به سرزمین امن الهی

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: امام رضا (ع) با این چنین نگاه توحیدی دو نگرش خاصی از خود مطرح می‌کنند که در زندگی فردی و اجتماعی ما تاثیر گذاراست و می‌تواند مسیر زندگی ما را تغییر دهد.

ترک انواع دروغ عامل رستگاری

وی ادامه داد: اولین نگرش امام رئوف برای رسیدن به زندگی الهی دوری از دروغ در همه شئونات زندگی است. امام رضا (ع) روایتی از رسول خدا (ص) نقل می‌کنند که شخصی از خاتم النبیین (ص) رمز عاقبت بخیری در دنیا و آخرت را می‌پرسد و پیامبر (ص) در پاسخ به آن فرد می‌فرمایند: یک کار را هیچگاه در زندگی انجام نداده و آن دروغ است، زیرا دروغ پایه تمام مشکلات فردی و اجتماعی است.


بیشتر بخوانید


رضایت الهی در شادی اهل منزل

حجت الاسلام و المسلمین بصیری در ادامه به دومین نگرش علی بن موسی الرضا (ع) برای زندگی الهی اشاره کرد و گفت: نکته دومی که امام رضا (ع) به آن می‌پردازند در حوزه نظام خانواده است، ایشان می‌فرمایند: «اگر کسی خانواده خویش را شاد کند شک نداشته باشد که خدا را شاد کرده است»؛ یعنی شاد کردن زن و فرزند برابر با شاد کردن خداوند است و این موضوع اهمیت نظام خانواده را مطرح می‌کنند.

وی در پایان افزود: امروزه متاسفانه نظام خانواده دچار چالش و انحرافات جدی شده و با اجرایی کردن این نوع دستورات که نه کهنگی دارند و نه ایجاد واماندگی برای انسان می‌کنند؛ بلکه باعث ایجاد پویایی در زندگی می‌شود و می‌توان با پیاده کردن آن در زندگی فردی و اجتماعی به سر منزل مقصود رسید و خدا را با کمترین هزینه از خود راضی کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار