معاون راه آهن شرکت توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گفت: فاز اول راه آهن چابهار-زاهدان حدفاصل زاهدان به خاش امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

عباس خطیبی معاون راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد آخرین وضعیت راه آهن چابهار-زاهدان گفت: این پروژه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقلی و استراتژیک کشور به شمار می رود که با سرعت با توان مهندسان ایرانی در حال اجرا است.

او با بیان اینکه ۱۵۰ کیلومتر از راه آهن چابهار به زاهدان در قالب فاز اول تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد، افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان امسال مسیر زاهدان به خاش در فاز اول به طول ۱۵۰ کیلومتر تکمیل می‌شود و آن را به بهره‌برداری می‌رسانیم.

خطیبی توضیح داد: ۲۰ کیلومتر از این ۱۵۰ کیلومتر ریل‌گذاری شده و مهندسان و سازندگان ایرانی در حال تکمیل این محور و انجام اقدامات زیرساختی و ساخت ساختمان ایستگاه شمتیق هستند.

معاون شرکت ساخت با بیان اینکه در فاز بعدی سعی داریم از مسیر چابهار به ایرانشهر هم اقدام به ریل گذاری و تکمیل زیرساخت‌ها کنیم توضیح داد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با همت مهندسان ایرانی به زودی مراحل ریل گذاری این مسیر را هم در دستور کار خود قرار می‌‌دهند.

خطیبی بیان کرد: هم اکنون پیشرفت کل این پروژه ۴۷ درصد و پیشرفت زیرسازی این پروژه هم به ۶۴ درصد رسیده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: یک هزار دستگاه ماشین آلات راهسازی و ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی در این پروژه در حال فعالیت هستند و کار با سرعت بسیار خوبی در حال اجرا است.

او همچنین درباره منابع مالی این پروژه هم گفت: سال گذشته با توجه به دستور دولت مبنی بر تکمیل راه آهن چابهار_ زاهدان تصمیم گرفته شد که از منابع صندوق توسعه ملی به مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو استفاده شود و هم اکنون هیچ مشکلی برای تامین منابع مالی این پروژه وجود ندارد.

خطیبی ادامه داد: تا امروز ۱۰۰ میلیون یورو برای تکمیل این پروژه تخصیص داده شده و متناسب با مبالغ ریالی در اختیار قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء قرار گرفته است.

به گفته معاون شرکت ساخت با تزریق به موقع منابع مالی سرعت اجرای پروژه توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا افزایش می‌یابد.

خطیبی اظهار کرد: میزان جابه‌جایی باری که برای این پروژه در نظر گرفته شده ۷.۷ میلیون تن بار است که به راحتی و سهولت در افق مدنظر به این میزان جابه‌جایی می‌رسیم.

معاون شرکت ساخت تاکید کرد: با توجه به توسعه بندر چابهار و جابه‌جایی ۸.۵ میلیون تن بار در این بندر بهترین و سریعترین ناوگانی که در حوزه حمل و نقل به بندر متصل می‌شود راه آهن است که بعد از افتتاح و بهره‌برداری به زودی به مرحله اجرایی می رسد.

او افزود: در افق ۱۴۰۴ در حوزه جابه‌جایی مسافر هم حدود یک میلیون نفر در نظر گرفته شده که امیدواریم به این هدف برسیم.

خطیبی در پایان تصریح کرد: سرعت جابه‌جایی مسافر در این پروژه ۱۶۰ کیلومتر است و سرعت جابه‌جایی بار هم ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۳ آبان ۱۳۹۹
ايستگاه راه آهن زاهدان و خاش بايد سي كيلومتر دورتر از شهر و بطرف داخل ايران باشه
آخرین اخبار