رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: از آغاز اجرای برنامه سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان تاکنون سلامت ۱۵ هزار و ۴۳۱ نوآموز در کردستان سنجش شده است.

خلیل رنجبررئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،گفت:برنامه ارزشمند سنجش به عنوان فرصتی برای برنامه ریزی آموزشی، مداخله به هنگام، تشخیص وکمک به بهبود کیفیت آموزشی وکنترل عوامل مؤثر بر افت تحصیلی در دو مرحله مقدماتی (غربالگری) و تخصصی دراستان در حال اجرا است.

رنجبرافزود: از این تعداد نوآموز ارزیابی شده در پایگاه‌های سنجش، ۶۶۵ نفر مشکوک به مشکل بینایی، ۲۶۶ نفر مشکوک به مشکل شنوایی، ۴۳ نفر دارای مشکلات جسمی - حرکتی، ۲۲ نفرمشکوک به اختلال طیف اوتیسم و دو هزار و ۱۰۴ نوآموز نیز در مرحله اول آمادگی تحصیلی حدنصاب لازم را کسب نکرده و به مرحله تخصصی ارجاع شدند.

او با بیان اینکه از این تعداد ارجاعات هوش ۱۰۸۳ نفر نوآموز دیرآموز تشخیص داده شدند، افزود: ۶۱ نفر نوآموز نیز دراین مرحله آموزش پذیر شناسایی شده وبه مدارس با نیاز‌های ویژه جهت ادامه تحصیل معرفی شدند.

رنجبر خاطر نشان کرد: از ارجاعات شنوایی ۵۷ نفر نیاز به درمان پزشکی، ۱۱ نفر دارای شنوایی یک طرفه بودند و ۱۲ نفر نیز نیاز به سمعک ومعلم رابط داشته وجهت ادامه تحصیل به مدارس عادی معرفی شدند.

دبیر اجرایی ستاد سنجش استان با اشاره به اینکه از ارجاعات بینایی ۲۵۴ نفر نیاز به عینک و ۸۱ نفر تحت درمان آمبلیوپی تشخیص داده شدند، افزود: ۲۱ نفر نیاز به درمان دارویی - جراحی و ۴ نفر نیز نیاز به کتاب درشت خط ومعلم رابط در مدارس عادی داشته و ۲ نفرهم به مدارس با نیاز‌های ویژه جهت ادامه تحصیل معرفی شد.

او افزود: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۲۸ هزارنفر نوآموز با شرکت در برنامه سنجش ارزیابی وجایگاه صحیح آموزشی آنان تعیین شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: این برنامه برای بیست و ششمین سال متوالی در دو مرحله اولیه و تخصصی با هدف انجام مداخلات به هنگام برای تمام نوآموزان بدو ورود به دبستان استان از ۱۵ تیر با شروع نوبت دهی آغاز وتا پانزدهم آبان ادامه دارد.

او با تاکید براینکه والدین در مورد سنجش سلامت فرزندان خود نگرانی نداشته باشند ودر صورت امکان یک والد همراه نوآموز به پایگاه‌ها مراجعه کند، تأکید کرد: امسال معاینات عمومی پزشکی نوآموزان بدو ورود به مدرسه به دلیل پیشگیری از ابتلای نوآموزان به کرونا لغو شده ودر پایگاه‌ها فقط معاینات غربالگری (سنجش بینایی، شنوایی و آمادگی تحصیلی)، وضعیت حرکتی وسوابق واکسیناسیون نوآموزی بررسی می‌شود.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان اظهار کرد: بر اساس آمار‌های جهانی بین ۱۰ تا ۱۵درصد کودکان به نحوی دارای مشکلات جسمی، حسی یا رشدی هستند و تشخیص به موقع این کودکان نه تنها می‌تواند از بروز و تشدید معلولیت‌ها در آن‌ها جلوگیری نماید بلکه در رفع مشکلات آموزشی آنان نیز موثر است و تشخیص ندادن به موقع مشکلات، آسیب‌های جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.