به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه دیدار با حجتالاسلام والمسلمین مصطفی رستمی نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاهها با اشاره به اینکه اجرای سند تحول بنیادین ماموریت اصلی وزارت آموزش و پرورش است، اظهار کرد: برای تحقق این سند نیازمند معلمان با کیفیت در جمهوری اسلامی هستیم.
او ادامه داد: آموزش و پرورش با طراحی دانشگاه فرهنگیان زمینه را برای تربیت نیروها فراهم کرده است. این دانشگاه ماموریت دارد افراد را برای ایفای نقش معلمی آماده کند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه وجه تمایز دانشگاه فرهنگیان نسبت به سایر دانشگاهها ماموریت گرا بودن آن است، گفت: در این دانشگاه ماموریت اصلی یعنی تربیت معلم مشخص است.
حاجیمیرزایی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است تغییری در روند مصاحبه دانشجومعلمان حاصل شود یا خیر، اظهار کرد: دانشجومعلمان بعد از پذیرش در دانشگاه برای تحصیل دو مرحله را پشت سر میگذراند. اولین مراحله گزینش است و دیگری مصاحبه علمی و سنجش صلاحیتهای معلمی است که در این مرحله توجه به نقش معلمی، توانایی برای اداره کلاس و ملاحظات سلامت روانی مورد توجه است.
او ادامه داد: ترکیب تیم مصاحبه گر ترکیب متنوعی است و افرادی در حوزه روانشناسی و دانش تخصصی این کار را انجام میدهند. با این وجود برای آنکه کار کیفیت لازم را دارد یا خیر در این جلسه به بررسی پرداختیم و گفتگوهایی انجام شد.
وزیر آموزش و پرورش درباره توجه به گواهی صلاحیت حرفهای برای فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان گفت: یکی از پیشنهاداتی که به شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز ارائه میدهیم همین موضوع بوده ضمن آنکه صلاحیت حرفهای در سند تحول مورد توجه قرار گرفته است؛ چراکه معلم فقط دانش نیست و باید صلاحیتهای معلمی داشته باشد. ممکن است کسی در دانش فیزیک و شیمی توانمندباشد، اما این موضوع دال بر مهارت معلمی نیست. معلمی مهارتهای خاص خودش را میخواهد و باید به لحاظ تواناییهای روانی از سلامت کامل برخوردار باشد.
حاجی میرزایی در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از دانشگاههای دیگر برای ورود به حرفه معلمی مورد توجه قرار گرفته است یا خیر، اظهار کرد: یکی از روشهایی که در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان هم آورده شده است گذراندن دورههای یکساله در دانشگاه فرهنگیان بعد از فارغ التحصیلی در دانشگاههای دیگر است. در کل باید به این موضوع توجه داشته باشیم که نیاز ما به نیروی انسانی بالاست و باید از ظرفیتهای موجود بهره بگیریم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه حتی با وجود تعطیلی مدارس آموزش مجازی تعطیل نمیشود، تصریح کرد: آموزش مجازی در هر شرایطی فعال است و خدمت خانوادهها، معلمان و دانش آموزان میگویم که همه همت را به کار گرفته ایم که کار بدون دغدغه باشد. ظرفیت ارزشمندی به نام شاد داریم که هیچ پیام رسانی توانایی آن را تاکنون نداشته است.
او افزود: آموزش مجازی را در شرایط کنونی دنبال میکنیم البته که ترجیح ما آموزش حضوری است. در شرایطی که دسترسی به فضای مجازی نباشد آموزشها بدون کم و کاست از طریق تلویزیون قابل دسترسی است.
حاجی میرزایی درباره شرایط آموزش پیش دبستانی بیان کرد: امسال به دلیل آنکه ثبت نام پیش دبستانیها میزان محدودی نسبت به قبل داشت، ارزیابیهایی در این مورد داشتیم و با توجه به توصیهای بودن این دوره امکانی فراهم شد که همه دانش آموزان پیش دبستانی با توجه اهمیت این دوره خللی در کارشان نباشد و کار را از طریق آموزش مجازی دنبال کنند.
وزیر آموزش و پرورش درباره استخدام معلمان عیر رسمی بعد از سال ۹۲ گفت که هیچ قانونی برای استخدام این گروه از معلمان وجود ندارد و تعهد استخدامی هم نسبت به آنها وجود ندارد.
در ادامه حجتالاسلام والمسلمین رستمی هم اظهار کرد: در موضوعات مختلفی تجربیات مربوط به حوزه دانشگاه فرهنگیان را مورد توجه قرار دادیم و حساسیت در مورد گزینش، توجه به فعالیتهای فرهنگی بعد از فارغ التحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین پیشنهاداتی در مورد اعتلای دانشگاه فرهنگیان داشتیم که وزیر آموزش و پرورش با آغوش باز از آن استقبال کردند.
انتهای پیام/