به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، استان فارس با توجه به برخورداری از پتانسیل مهم کشاورزی، گردشگری و صنایع معدنی در سال ۱۳۸۸ به شبکه سراسری راه آهن جمهوری اسلامی ایران پیوست و کارکرد خود را بر جابه جایی بار و مسافر بنا نهاد.
با اتصال استان فارس به شبکه سراسری افق جدیدی در صنعت حمل و نقل ریلی استان گشوده شده است.
مدیرکل راه آهن استان فارس در زمینه توفیقهای حاصل شده این اداره کل در هفت سال گذشته گفت: راه آهن فارس در حوزه جابه جایی مسافر از ۲۱ هزار نفر مسافر در سال ۱۳۸۹، اکنون بیش از ۵۰۰ هزار مسافر در سال جابه جا میکند و در حوزه بار با تعامل خوبی که با صنایع سیمان، خودرو، پتروشیمی و معادن خاک نسوز انجام شده، محصولات این صنایع به صورت مستمر در حال انتقال است.
مهرداد انصاری بیان کرد: ایستگاه راه آهن شیراز دارای پتانسیل مناسب جذب بار در بندرهای جنوب کشور است و میتواند به عنوان یک نقطه اتصال در زمینه جذب بارهای ترانزیتی با حمل و نقل ترکیبی نقش آفرینی کند.
او ادامه داد: خطوط ریلی موجود در استان فارس قابلیت اتصال به بندرهای جنوب و برخی صنایع عمده را دارد که در این زمینه تلاشهای زیادی برای اتصال خطوط فرعی ریلی به انبار نفت شهید تندگویان، فولاد کوار و ایجاد بارانداز مارال صفاشهر انجام شده است.
مدیرکل راه آهن فارس گفت: انتظار است با احداث طرحهای توسعه محور ریلی استان از جمله شیراز-گلگهر، شیراز-بوشهر- عسلویه، اقلید- یزد، شیراز- اهواز، شیراز- بندرعباس و شیراز- یاسوج، راه آهن فارس تبدیل به چهارراه ریلی جنوب کشور شود.
انصاری افزود: بر این مبنا سهم استان فارس با توجه به احداث خطوط ریلی محورهای جدید چشمگیر خواهد بود به طوری که برآورد میشود با احداث محور شیراز-گلگهر، شیراز -بوشهر - عسلویه و شیراز- اهواز و اتصال کارخانههای فولاد، سیمان و پتروشیمی و اتصال به بندرهای جنوب، محصولات با خطوط ریلی حمل شود.
مدیرکل راه آهن استان فارس همچنین در مورد سایت و ایستگاههای این اداره کل گفت: تعداد ۲۳ ایستگاه راه آهن در محور فارس وجود دارد که از این تعداد ۱۳ ایستگاه باز و ۱۰ ایستگاه بسته است.
انصاری افزود: ایستگاههای باز شامل شیراز، مرودشت، سیوند، سعادت شهر، قادرآباد، صفاشهر، خان خوره، اقلید، آباده، شورجستان، امین آباد، شهرضا و مهیار است.
او ادامه داد: همچنین ایستگاههای بسته شامل پاسارگاد، مرغاب، دیدگان، شهید آباد، خرم بید، بید بیدک، صغاد، ایزدخواست، وشاره و اسدآباد است.
مدیرکل راه آهن استان فارس گفت: ایستگاههای مسافری شامل شیراز، مرودشت، سعادت شهر، صفاشهر، اقلید، آباده و شهرضا و ایستگاههای باری شامل شیراز، مرودشت، سیوند، سعادت شهر، قادرآباد، صفاشهر، خان خوره، اقلید، آباده شورجستان، امین آباد، شهرضا و مهیار است.
انصاری به خدمات راه آهن فارس در حوزه بار و مسافر به مشتریان اشاره کرد و افزود: حمل و نقل بار از وظایف اصلی راه آهن میباشد که خدمات قابل ارائه به صورت سیستم ردیابی واگنها جهت رصد بار، ایجاد قطار برنامهای به منظور سیر منظم و به موقع محمولات باری، قابلیت حمل هر نوع محموله عمده مواد کشاورزی، معدنی، نفتی، مواد صنعتی، کانتینر، مواد غذایی و کالاهای خطرناک، فراهم کردن امکانات تخلیه و بارگیری و تخصیص فضا جهت دپوی محصولات برای بارگیری حمل محصولات ترافیکی با تسهیلات ویژه، احداث خطوط فرعی با مشارکت راهآهن در صورت تضمین حمل بار است.
او ادامه داد: همچنین جابجایی مسافر از مهمترین وظایف راه آهن فارس است که در راه آهن این استان واگنهای با کیفیت بالا به منظور حمله مسافر و خودرو واگن انبار توشه در نظر گرفته شده است.
مدیرکل راه آهن استان فارس گفت: مهمترین پروژههای سال ۱۳۹۲ راه آهن استان، احداث سوله جرثقیل آباده، تکمیل پل فتح آباد، تکمیل پل دهبید، اجرای سینی دوار و احداث انبار سوخت است.
انصاری بیان کرد: این ادارهکل همچنین در سال ۱۳۹۳ نسبت به اتمام پروژه سر در ورودی ایستگاه شیراز، تکمیل خوابگاه شیراز، احداث رمپ تخلیه مواد معدنی در ایستگاه شیراز و ساخت و نصب تابلوهای داخل سالن مسافری ایستگاه شیراز اقدام کرده است.
او ادامه داد: در سال ۱۳۹۴ نیز خط آبگیری واگن مسافربری در ایستگاه شیراز و تسطیح جادههای دسترسی به طول خط ۲۰۰ کیلومتر و جک بالابر جهت کنترل و بازرسی خودروهای مسافرین توسط پلیس قبل از بارگیری به واگن حمل خودرو و ساختمان پست بازدید شیراز و سوله انبارها در شیراز احداث شده است.
انصاری اضافه کرد: اداره کل راه آهن استان فارس همچنین در سال ۱۳۹۵ نسبت به خرید نصب و راه اندازی سیستم نظارت تصویری و ایجاد و راه اندازی سیستمهای اعلان و اطفاء حریق اقدام کرده است.
مدیرکل راه اهن فارس گفت: مهمترین اقدامات صورت گرفته توسط این اداره کل در سال ۱۳۹۶ نیز میتوان به تعمیرات اساسی و زیباسازی محوطه ساختمان ایستگاهها احداث دیوار حریم اشاره کرد.
انصاری افزود: این اداره کل در سال ۱۳۹۷ نیز ترمیم و نگهداری فضای سبز و احداث بلوار ورودی ایستگاه شیراز، احداث رمپ تخلیه خودرو، راه اندازی سایت رادیویی مرودشت، تکمیل دیوار حریم مرودشت، ترمیم و نگهداری فضای سبز و حذف تقریباً ۲ هزار متر مربع چمن را انجام داده است.
او ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ نیز توسط اداره کل راه آهن استان فارس خط فرعی دپوشن خرم بید، خط فرعی خاک نسوز آباده، احداث و مقاوم سازی نمای خشک ایستگاه شیراز، مرمت و بهسازی کابل فیبر نوری، سبک سازی ترانشه کیلومتر ۱۰۵۳، بهینه سازی سیستم سوخت رسانی آباده و برق کشی محوطه دپوشن ایستگاه خرمبید را انجام داده است.
انصاری اضافه کرد: مهمترین اقدامات اداره کل راه آهن استان فارس در سال ۱۳۹۹ تملک زمین و کلنگزنی ایستگاه مسافری مرودشت و افتتاح ایستگاه گار باری و احداث خط فرعی خاک نسوز ایستگاه آباده است.
مدیرکل راه آهن فارس گفت: با نگاهی اجمالی به عملکرد راهآهن فارس در حوزه جابهجایی بار میتوان گفت سالهای ۸۸ تا ۹۲ را بهعنوان شکلگیری و رفع نواقص راه آهن فارس بوده است.
انصاری افزود: همچنین سالهای ۹۲ تا ۹۴ فاز مطالعاتی جذب بارهای ریل پسند که در آیندهای نه چندان دور به چهارراه ریلی کشور تبدیل میشد بیشتر بود و عدم شناخت کافی از خطوط ریلی و پتانسیلهای موجود در راه آهن فارس باعث شده بود که در ابتدای کار به صورت مقطعی این بارها حمل شود.
او ادامه داد: مطالعه اولیه و بازاریابیهای موثر جهت جذب بارهای پتروشیمی شیراز، انبار نفت شهید تندگویان، فولاد کوار، معادن خاک نسوز آباده، ایجاد بارانداز مارال صفاشهر، معادن خاک نسوز استقلال آباده و سیلوی گندم و ... انجام شده و با توجه به هزینههای بالای حمل ترکیبی تلاشهای زیادی برای اتصال صنایع و معادن به خطوط ریلی با احداث خطوط فرعی صنعتی انجام شده است.
او اضافه کرد: در مواردی نیز با رایزنیهای انجام شده بخشی از بارهای این صنایع از طریق خطوط ریلی فارس حمل میشد، اما با توجه به رسالت راهآهن در جابهجایی بار و مسافر و نگاهی به برنامههای توسعه چند ساله کشور در حمل بار با قطار انتظارات از راهآهن فارس بیشتر از این است.
مدیرکل راه آهن فارس گفت: مسئولین راه آهن فارس با رایزنی و پیگیریهای مداوم در تلاش هستند که با احداث طرحهای توسعه نظیر دهکده لجستیک به اهداف استانی و ... دست یابند.
انصاری افزود: عمده بارهای جذب شده توسط اداره کل راه آهن فارس شامل گندم (سیوند به زاهدان و تهران)، کود اوره (مرودشت به بندرعباس)، رزین (شیراز به تاجیکستان)، جوش شیرین (تاجیکستان به شیراز)، خودرو سایپا (تهران به شیراز) و ایران خودرو (شیراز به تهران) بوده است.
وی ادامه داد: اداره کل راه آهن فارس در سال ۸۸ به مقصد تهران فعالیت خود را آغاز کرد که در سال ۹۷ به مقاصد تهران، اصفهان و مشهد در هفته در حال ارایه خدمات به مسافران است.
مدیرکل راه آهن فارس گفت: اتصال خطوط فرعی و آنتنی به محور ریلی به منظور بارگیری از معادن خاک نسوز آباده و پتروشیمی شیراز با هدف تردد کمتر کامیون به منظور حمل بار در جاده، حمل بار کود مایع پتروشیمی شیراز برای اولین بار در سطح شبکه راه آهن فارس، احداث ایستگاه گار باری جهت تخلیه سنگ آهن به عنوان مواد اولیه فولاد کوار، برنامه ریزی به منظور راه اندازی قطارهای حومهای و برنامه ریزی احداث دهکده لجستیک در منطقه ویژه اقتصادی از جمله پیشرفتهای حاصل شده است.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/