تفسیر اجمالی آیه ۱۹۳ سوره بقره و تفسیر امام باقر (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَیَکُونَ الدِّینُ لِلَّهِ ۖ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلَا عُدْوَانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِینَ

و با کفار جهاد کنید تا فتنه و فساد از روی زمین برطرف شود و دین خدا حاکم باشد و بس، و اگر (از فتنه) دست کشیدند (با آن‌ها عدالت کنید که) تجاوز جز بر ستمکاران روا نیست.

فایل صوتی تلاوت آیه ۱۹۳ سوره بقره

تفسیر آیه ۱۹۳ سوره بقره

امام باقر (ع) می‌فرمایند: هنوز زمان تأویل این آیه نیامده است رسول‌خدا (ص) به جهت نیاز خود و اصحابش [برای قدرت‌گرفتن اسلام]به مشرکان رخصت داد. اگر زمان تأویل آیه بیاید، این مهلت و رخصت از بین می‌رود و [کافران]کشته خواهندشد تا توحید خدا برقرار شود و شرک از میان برود. تأویل این آیه نیامد مگر پس از اینکه رسول‌خدا (ص) بر آن‌ها به‌خاطر نیاز خود و یارانش آسان گرفت [یا برای رفع نیاز خود و یارانشان به ایشان اجازه داد]. چراکه اگر تفسیرش چنین می‌آمد از ایشان پذیرفته‌نمی‌شد و کشته‌می‌شدند تا جایی که خدا را یکتا شمارند و شرکی وجود نداشته باشد.


بیشتر بخوانید


هدف اسلام از جنگ، کشور گشایی و کسب غنائم یا انتقام گیری نیست، بلکه غرض از جنگ و جهاد در اسلام، برچیده شدن بساط شرک و کفر است. فتنه به معنای شرک، کفر، آزمایش و شکنجه آمده است. در این آیه می‌فرماید:اگر مشرکان دست از فتنه و قتال برداشتند، دیگر با آن‌ها دشمنی و جنگ نخواهد شد. زیرا برخورد نظامی تنها با ستمکاران و متجاوزان است.

تعبیر به عدوان، به خاطر رفتار آنهاست وگرنه اسلام اهل عدوان نیست. مثل اینکه می‌گوییم:جواب بدی، بدی است. با اینکه جواب بدی با بدی، عدالت است، لکن به خاطر عمل او، نامش را بدی می‌گذاریم.

پیام‌های آیه ۱۹۳ سوره بقره

۱-هدف از جنگ در اسلام، برچیدن شرک و فتنه و استقرار دین و قانون خداست. «حَتّی لا تَکُونَ فِتْنَهٌ»

۲-پاکسازی، قبل از بازسازی است. ابتدا فتنه برداشته شود تا بعد دین الهی مستقر گردد. اوّل کفر به طاغوت، بعد ایمان به خدا. «حَتّی لا تَکُونَ فِتْنَهٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ لِلّهِ»

۳-راه برگشت و توبه بر هیچ کس و در هیچ شرایطی بسته نیست. حتّی دشمن سرسخت نیز اگر تغییر مسیر دهد، خداوند او را مورد عفو قرار می‌دهد. «فَإِنِ انْتَهَوْا فَلا عُدْوانَ»

۴-در آیه‌ی قبل بخشش خداوند نسبت به گناه کفّار مطرح شده است؛ «فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ» در این آیه به مردم سفارش می‌کند که در صورت دست برداشتن دشمن از جنگ، شما هم از جنگ صرف نظر کنید. «فَلا عُدْوانَ»

انتهای پیام/

برچسب ها: تفسیر قرآن ، قرآن ، جنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.