به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد وحیدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه پرسشگر با اشاره به اینکه موضوع تمدید کنکور نظام قدیم مطالبهای است که از سوی برخی افراد، مطرح شده استف اظهار کرد: سازمان سنجش اعلام کرده است کنکور را فقط برای نظام جدید طرح خواهد کرد. خواهش ما این است که وزارت علوم و سازمان سنجش، این موضوع را بازنگری کنند تا حق کسی ضایع نشود.
او ادامه داد: موضوع دوم مربوط به مصاحبهای است که وزیر آموزش و پرورش در خصوص افرادی که به صورت غیر رسمی در آموزش و پرورش فعالیت میکنند، داشته است که در این مورد باید بگوییم همه این نیروها در آموزش و پرورش بعد از سال ۹۲ توسط دولت به کار گرفته شدند یعنی دولت بعد از ۸ سال نباید بگوید که قید استخدام را بزنید.
وحیدی با بیان اینکه این افراد شامل معلمان حقالتدریس، نهضتی، برون سپار، پیش دبستانی و ... هستند، گفت: همیشه فرصتها برای جذب هماهنگ شده و درست است که جذب در آموزش و پرورش باید از طریق دانشگاه فرهنگیان صورت گیرد، اما دانشگاه فرهنگیان فقط به معنای حضور ۴ سال بعد از دیپلم نیست بلکه دانشگاه فرهنگیان ماده ۲۸ دارد که از افراد لیسانس جذب میشود و میتوان برای این افراد، امتیازی در این آزمون و در جذب ماده ۲۸ درنظر گرفته شود. این افراد بیش از ۱۰۰ هزار نفر هستند اگر کلاسهای درس را رها کنند، چه میشود؟
او با اشاره به توجه به عدالت در بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار کرد: پیششرط عدالت اجتماعی، عدالت آموزشی است. هیچ جای دنیا بدون عدالت آموزشی به عدالت نمیرسند و باید فرصت برابر یاددهی-یادگیری فراهم شود و استعداد به حد توان شکوفا شود و به سمت عدالت اجتماعی برویم.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه از نظریه عدالت آموزشی هنوز فاصله زیاد با نقطه مطلوب داریم، گفت: در پوشش تحصیلی شرایط خوب است، اما در شکاف آموزشی، پوشش خوبی نداریم حتی در فضا، ایجاد کارگاه، فناوری و ایجاد بستر اپلیکیشن شاد هم برابری نیست.
او تصریح کرد: در حال حاضر سه میلیون و ۵۰۰ هزار دانشآموز به اپلیکیشن «شاد» دسترسی ندارند. این افراد یا در محلی زندگی میکنند که اینترنت وجود ندارد یا تبلت و گوشی تلفن مورد نیاز را ندارند.
آموزش و پرورش را هزینهبر فرض کردیم
وحیدی با بیان اینکه مجموعه دولتها در ادوار مختلف پشتیبانی درستی از آموزش و پرورش نداشتند، گفت: سهم آموزش و پرورش در دنیا از تولید ناخالص ملی ۴/۶ درصد بوده در حالی که در کشور ما کمتر از ۲ درصد است. عددی که در ایران وجود داشته در ۳۰ سال گذشته به عدد دنیا بسیار نزدیک بوده است، اما افت کردیم و ریشهاش این است که آموزش و پرورش را همیشه هزینهبر فرض کردیم یعنی مجموعه دولتها هرجا که بودجه کم داشتند، از بودجه آموزش و پرورش کم کردند.
او به سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر سهم آموزش و پرورش پرورش از بودجه عمومی در کشور، کمتر از ۱۰ درصد یعنی حدود ۸/۹ درصد بوده و این در حالیست که در دنیا این عدد ۱۴ درصد است. البته در سال ۹۲، این عدد ۱۸ درصد بوده است یعنی این نگاه در آموزش و پرورش در دولت به وجود آمد که آموزش و پرورش را به سمت بخش خصوصی ببرد؛ به ۱۰۰ هزار نفر در آموزش و پرورش کمترین حقوق را پرداخت کنند.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در حال حاضر سهم غیردولتی در آموزش و پرورش ۱۸ درصد است و یک میلیون و ۸۵۰ هزار دانش آموز در بخش غیردولتی تحصیل میکنند بخشی از این نگاه، تفکری است و میگوییم آموزش و پرورش مولد نیست. گاهی نگاههای ما فاجعه را در بلندمدت محقق میکند.
او به موضوع عدالت جنسیتی اشاره و اظهار کرد: در خیلی از جوامع شعار عدم تبعیض داده میشود، اما اینگونه نیست؛ در کشورمان میبینیم که بعد از انقلاب فاصله دختران و پسران در آموزش کمرنگ شده است و برخی موارد عدم آموزش دختران به ازدواج زودهنگام و دوری از مدارس باز میگردد. در کنکور هم میبینیم در ورودی به دانشگاه سهم دختران بیشتر شده است، اما بازماندگی در مقاطع وجود دارد و در دختران بالاتر از پسران هست.
وحیدی افزود: وقتی تعداد کلاسهای چند پایه بالا رفت، مشکل ایجاد میشود؛ به عنوان مثال ۱۰ دانشآموز در پایههای متفاوت در کلاس هستند و یک معلم درس میدهد که در این حالت آموزش سخت است و حجم زیاد کتب وجود دارد؛ اگر برنامه ویژه نباشد و معلم خاص این مدارس آموزش نبینند، با مشکل مواجه میشویم.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: اگر مدارس دولتی را از ۱۰۰ درصد در نظر بگیریم، یعنی از ۱۱/۵ میلیون دانشآموز، ۹۳/۵ درصد دانش آموزان در مدارس دولتی که همان عادی است، تحصیلی میکنند، ۲/۴ درصد در مدارس نمونه دولتی، ۳/۲ درصد در مدارس شاهد و یک درصد هم در مدارس سمپاد تحصیل میکنند.
دسترسی دانش آموزان به شاد کم است
وحیدی به بازدید از ۸ مدرسه ابتدایی در منطقه ۱۲ تهران اشاره کرد و گفت: در این بازدیدها متوجه شدیم که دسترسی دانش آموزان به شاد کم است. برخی گوشی تلفن نداشتند و برخی دانش آموزان اتباع بودند. در روزهایی که کلاس دایر است، برخی روزها فقط ۳ نفر در کلاس حضور مییابند. باید بپذیریم این دسترسی به آموزش و پرورش کافی نیست. آیا وزارت ارتباطات سهمی ندارد؟ آیا وزارت صمت، سهمی ندارد؟ صدا و سیما یک فرصت ایجاد کرده است، اما چون دو سویه نیست، نمیتوانیم بگوییم که چه تعداد دانش آموز، پای تلویزیون مینشینند و فرصت برابر نیست.
او تصریح کرد: در نقشه جامع علمی کشور، معلم، استاد و پژوهشگر در کنار هم قرار دارند، اما فرد دارای مدرک دکتری در آموزش و پرورش نصف حقوق فرد دارای مدرک دکتری در آموزش عالی را میگیرد همچنین بین معلم و نسبت به کارمند دولت فاصله وجود دارد از ۱۵ هزار و ۲۴۹ معلم خراسان شمالی، ۵ هزار معلم روزانه از ۳۰۰ کیلومتر تا بالاتر در مسیر هستند بعضی تا ۱۵۰ کیلومتر به مدرسه میروند و ۱۵۰ کیلومتر بر میگرداند.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: ۹۸ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق میشود و ۲ درصد برای کیفیت است که آن هم در اختیار ستاد است. معتقدم خیلی از افراد که در کشور صاحب نظرند چرا سیاستهای دولت را نقادانه بررسی نمیکنند و اگر راه را اشتباه رفتیم باید در مسیر حرکت کرد. دو ماه دیگر زمان ارائه بودجه به مجلس است و دولت میتواند نگاه بهتری نسبت به آموزش و پرورش در این زمینه داشته باشد.
انتهای پیام/