کارخانه فرآوری خرما در شهرستان قیروکارزین می‌تواند در سال ۲۰ تا ۲۲ تن خرمای‌تر را به ۵ فرآورده شیره خرما، شهد خرما، کنستانتره، قند مایع و ضایعات را هم به خوراک دام تبدیل کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، در حالی رونق برداشت خرما در شهرستان‌های جنوبی فارس به اوج رسیده است که بزرگ‌ترین کارخانه فرآوری خرما در شهرستان قیروکارزین به دلیل نداشتن نقدینگی برای خرید خرما در رکود به سر می‌برد.

به گفته سرمایه گذار، این کارخانه بزرگترین کارخانه تمام صنعتی فرآوری خرما در کشور است که می‌تواند خرمای‌تر درجه دو و سه را به ۵ فرآورده باارزش تبدیل کند.

سخن سنج شکوهی با بیان اینکه مهمترین محصول فرآوری این کارخانه قند خرماست، افزود: این کارخانه می‌تواند در سال ۲۰ تا ۲۲ تن خرمای‌تر را به ۵ فرآورده شیره خرما، شهد خرما، کنستانتره، قند مایع و ضایعات را هم به خوراک دام تبدیل کند.

او گفت: به عنوان در خط تولید این کارخانه مثال ۲ کیلو خرمای‌تر درجه ۳ با قیمت فعلی کیلویی ۷ تا ۸ هزارتومان به قندخرما با ارزش کیلویی دو نیم دلار تبدیل کند.

سخن سنج شکوهی با بیان اینکه ۷ تا ۱۰ میلیارد تومان پول کافی است تا خرمای تولیدی منطقه به این کارخانه سرازیر شود و چرخ آن به حرکت در آید، افزود: به دلیل مضیقه مالی امکان خرید خرما برای راه اندازی این کارخانه را ندارد.

او افزود: بازار صادراتی برای فروش فرآورده‌های این کارخانه در کشور‌های همسایه آماده است و سرمایه اولیه خرید خرما ۵ تا ۶ ماه بعد از فرآوری خرما بر می‌گردد. ضمن اینکه با راه اندازی کارخانه برای ۱۸۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

سخن سنج شکوهی برای راه اندازی کارخانه سرمایه گذاران بخش خصوصی و حتی تعاونی‌ها را به حمایت فراخوانده تا با مشارکت در راه اندازی کارخانه علاوه بر فرآوری خرما به فرآورده‌های باارزش چند برابر، اشتغال و تولید را هم درمنطقه رونق بخشد.

به گفته مدیر باغبانی جهاد کشاورزی فارس امسال ۲۰۰ هزار تن خرما از ۳۲ هزار هکتار نخلستان در فارس برداشت شده که حدود ۴۶ هزارتن آن خرمای در جه ۲ و ضایعات بوده است.

به گفته پاکاری عملکرد خرما در هکتار نسبت به کشور ۱و نیم تا ۲ برابر رشد داشته است.

کارخانه قند خرما در شهرستان قیروکارزین درسال ۹۴ آماده بهره برداری است و تاکنون در رکود تولید است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار