پیگرانی هوشمند در بیش از هزار کیلومتر خط لوله دریایی پارس جنوبی در حال اجراست

طرح پیگرانی هوشمند بیش از هزار کیلومتر خط لوله سکو‌های گازی پارس جنوبی که پارسال آغاز شده است تا پایان امسال ادامه می‌یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازبوشهر، یکی از بهترین و موثرترین ابزار برای شناسایی نقاط بحرانی خوردگی خطوط لوله استفاده از تجهیزات پیگرانی هوشمنداست.

در این روش پیگ‌های هوشمند که اسفنجی شکل هستند، با توجه به ابزارهای اتصالی برای مکان یابی، یافتن نشتی و بازرسی خط لوله استفاده می شوند.

رئیس بازرسی فنی معاونت عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس در این باره گفت: طرح پیگرانی هوشمند خطوط لوله دریایی پارس جنوبی از اوایل پارسال و به‌منظور تداوم تولید ایمن و پایدار گاز به پالایشگاه‌های خشکی آغاز شد و تا پایان امسال با عملیات پیگیرانی پنج خط لوله ۳۲ اینچ سکو‌های گازی ادامه می‌یابد.

سیدمحمد موسوی با اشاره به قابلیت‌های پیگرانی هوشمند خطوط لوله در شناسایی عیب‌های داخلی از جمله شکل‌های مختلف خوردگی، تَرک‌ها و همچنین عیب‌های مکانیکی در طول مسیر خط، افزود: شرح کار طرح پیگرانی هوشمند به‌منظور بررسی وضع داخلی خطوط ۳۲ اینچ عملیاتی میان سکو‌های دریایی و پالایشگاه‌های خشکی، در سال ۱۳۹۷ به یک شرکت ایرانی با مشارکت پیمانکار خارجی واگذار شد.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: با توجه به شرایط حاکم بر طرح پیگرانی و نیاز به انجام به‌موقع امور پشتیبانی هوایی و دریایی در شرایط جوی متفاوت و همچنین وجود محدودیت زمانی تلاقی با فصول سرد سال، پس از دریافت مجوز‌های لازم، پیگرانی هوشمند از نوع MFL-TFI در ۱۱ رشته خط لوله به طول تقریبی هزار و ۲۱۰ کیلومتر، اجرا شد.

 رئیس بازرسی فنی معاونت عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس به تکمیل طرح پیگرانی هوشمند خط لوله سکو‌هایPD۱، SPD۱۱  SPD۱۲B، SPD۱۵، SPD۱۲C و SPD۲۰ تا پایان سال گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به محدودیت‌های موجود از جمله شیوع ویروس کرونا و تأخیر‌های ناخواسته در اجرای پروژه پیگرانی هوشمند، این عملیات در خطوط لوله دریایی سکو‌های SPD۷، SPD۳، SPD۱۷A، SPD۶ و SPD۱۶ امسال ادامه یافت.

موسوی بیان کرد: روند تولید ایمن و پایدار گاز از پارس جنوبی و بازرسی از تأسیسات بدون وقفه ادامه دارد و مطابق برنامه‌ریزی، عملیات پیگرانی هوشمند با اولویت سکو‌های SPD۷ و SPD۳ در حال انجام است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.