به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، میگویند همه چیز از یک تماس تلفنی در واتس اپ آغاز میشود. وقتی به آن پاسخ میدهید به چالشی خطرناک و پر از دلهره قدم میگذارید! شروع ماجرا همینقدر ساده است، اما دستهای پشتپرده قرار است آنقدر کاربر را با ترس و وحشت و رفتارهای خشونتآمیز درگیر کند که او تا مرز جنون و خودکشی پیش برود.
به محض پاسخگویی، فرستنده پیام شما هستید، اما بنا نیست پایان آن را تعیین کنید؛ زیرا به چالش «مومو» (MOMO) دعوت شدهاید و آن عروسک زشت ترسناک، شما را هدایت خواهد کرد.
این موجود در افسانههای ژاپنی، یک موجود وحشتناک و پرنده است که طبق افسانه ها، گاهی اوقات اقدام به دزدیدن بچهها نیز میکرده است. تصویر مومو اولین بار در اینستاگرام فردی به نام ناناکو که یک عروسک ساز است منتشر شد و پس از آن به شهرت جهانی دست یافت.
اما داستان خطرناک شدن Momo سالها پیش از فیس بوک آغاز شد. پس از معرفی و مشهور شدن این مجسمه، در یک گروه فیس بوک، کاربران برای ایجاد ارتباط با یک شماره ناشناس به چالش کشیده شدند. برخی از آنها چنین بیان میکردند که اگر پیامی را برای مومو ارسال کنند، مومو پاسخ آنها را با تصاویری وحشتناک، خشونت آمیز و حتی تهدید میدهد.
این بازی ابتدا از آرژانتین آغاز و سپس تا ایالات متحده، آلمان، فرانسه و دیگر کشورها گسترش یافت و تاکنون خودکشی یک دختر نوجوان ۱۲ ساله را به آن نسبت میدهند. کارشناسان حوزه نرم افزاری، این چالش را حقهای برای سرقت اطلاعات کاربران عنوان کرده اند و برخی دیگر نیز آن را یک چالش بیمارگونه، همچون نهنگ آبی، نامیده اند.
**حجم بالای شایعه در چالش مومو
اما در این باره معصومه نصیری مدرس و کارشناس رسانه گفت: اساسا چالشهای فضای مجازی را باید از دو منظر مورد بررسی قرار داد. یکی طراحان این چالشها و دیگری مخاطبانی که با آن درگیر میشوند. طراحان چالشها با چند خاصیت و ویژگی نسبت به این موضوع اقدام میکنند. یا سوداگری هستند که با نیتهای اقتصادی و با روشهای اخاذی و کلاهبرداری از مخاطبان و نقض حریم خصوصی آنها محقق میشود، یا کسانی که مشکلات روحی خاص خود را داشته و حالا درصدد ناامن سازی امنیت روانی سایر اعضای جامعه هستند.
وی با تاکید بر اینکه در زمینه چالشها موقعیتهای مثبت نیز وجود داشته است که در اصطلاح دقیقتر باید به آن پویش گفته شود چراکه پویایی و حرکت منطقی را در دل خود دارد، تصریح کرد: ما در گذشته با چالشی مواجه بودیم به نام نهنگ آبی که هم ایجاد نگرانی و هم ایجاد دردسرهای خاص خودش را داشت و امروز با چالشی به نان مومو مواجه هستیم که با وجود اینکه تا این لحظه هیچ خبری دال بر ایجاد لطمه جسمی به افراد نه در ایران و نه در دنیا وجود نداشته است، اما به همان اندازه مخاطرات روانی برای مخاطبان ایجاد کرده است.
نصیری گفت: امروز مخاطبان سوال میکنند که این چالش آیا توسط ربات پیگیری میشود یا توسط افراد هدایت گری میشود؟ پاسخ این است که اصل چالش مومو آمریکایی و با یک پیام به زبان انگلیسی است که توسط ربات ارسال و هدایت میشود، اما این تجربه در ایران علاوه بر اینکه برخی البته به طور محدود همین پیام هدایت شده ربات را دریافت کرده اند، توسط شمارههایی ایرانی و خارجی نیز پیام مومو را دریافت کردند. پیامی که افراد را به رفتارهای پرخطر دعوت میکند و، چون اغلب جامعه هدف این چالش، کودکان و نوجوانان هستند، این موضوع اثرات وضعی خاص خود را نیز داشته است.
این کارشناس سواد رسانهای با بیان اینکه متاسفانه این چالشهای اینترنتی بر بستر پیامرسان غیربومی و کمتر قابل نظارتی همچون واتس اپ شکل گرفته است، تصریح کرد: متاسفانه این اکانت با تصویر دخترک زشتی که لبخند جوکرواری نیز بر لب دارد نسبت به ایجاد رعب و وحشت و ترس آفرینی مخاطب کودک و نوجوان خود را دچاره اضطراب کرده و وادار به انجام رفتارهای پرمخاطره میکند. البته درباره مومو باید گفت حجم شایعات و دروغ پردازیها چندین برابر واقعیت بوده است.
بیشتر بخوانید
نصیری با تاکید بر اینکه در این راستا نقش نظارتی والدین بیش از گذشته حائز اهمیت است، افزود: امروز بر اساس جبر شرایط حاصل از کرونا، فرزندان ما در حال دریافت آموزشهای خود در بستر اینترنت هستند. متاسفانه علی رغم اینکه بنا بود همه اموزشها فقط از طریق شاد ارائه شود، شاهد هستیم که بسیار از مدارس در بستر پیام رسانها و شبکههای اجتماعی در حال تبادل اطلاعات آموزش هستند. این یعنی یک گام مهم برای قرار دادن کودکان در فضایی که نه قابل نظارت به معنای دقیق است و نه مخاطرات آن قابل کنترل.
وی با بیان اینکه البته این چالش تنها مختص ایران نیست، اما کشورهای دیگر با تکیه بر حکمرانی سایبری خود احاطه بهتری بر فضای آنلاین کاربرانشان جهت حفظ مصونیت آنها را دارند، تصریح کرد: اینکه سالهاست درباره ضرورت شبکه ملی اطلاعات صحبت میشود برای همین است که اگر روزی در چنین شرایطی قرار گرفتیم بهتر بتوانیم نسبت به شناسایی و برخورد با عوامل چنین اختلالاتی در فضای آنلاین مواجه شویم.
این مدرس رسانه با بیان اینکه امروز سیاستهای نمایشی ستاره مربعی برخی آقایان که با داعیه صیانت از کودکان و خانوادهها مطرح میشود، فاقد کارکرد مناسب است، اظهار کرد: کودکی که چالش خوردن لوازم ارایش راه میاندازد یا خودش همراه پدرش اینفلوئنسر اینستاگرام هستند و ... اینها یعنی ساده انگارانه نگاه کردن مسوولان به موضوع فضای مجازی چقدر میتواند عواقب میان مدت و بلندمدتی داشته باشد.
نصیری افزود: متاسفانه ما عادت به علاج واقعه بعد از وقوع داریم. چرا نهاد رسمی اموزش در کشور بعد از چنین رخدادهایی باید استفاده از پلتفرمهای خارجی برای آموزش را ممنوع کند؟ اگر مدرسهای چنین نگرد چه برخوردی با آن صورت میگیرد؟ چه کسانی مسوولیت مخدوش شدن امنیت روانی کودکانی که حتی از چهره این عروسک زشت با آن خنده شیطانی نیز در هراس قرار گرفته اند را برعهده دارد؟ آیا کسانی که اینترنت بدون هیچ محدودیتی را در اختیار نسل عزیز دانش اموز ایران قرار میدهند، برای آموزش این کودکان برای نحوه استفاده صحیح و کنشگری درست در فضای آنلاین نیز اقدامی کرده اند؟
وی تاکید کرد: امروز ما فرزندان خود را بدون اینکه مهارت رانندگی داشته باشند پشت فرمان نشانده ایم و میگوییم برو به سلامت ان شاالله اتفاقی رخ نمیدهد. این بزرگترین ظلم در قبال کودکانی است که اتفاقا بی پناهترین جامعه مخاطب ما در شبکههای اجتماعی هستند.
این مدرس سواد رسانهای بر ضرورت فراگیری و آموزش سواد رسانهای برای همه اقشار جامعه مخصوصا کودکان و اولیا تاکید کرد و گفت: امروز این افزایش مهارت و دانش در زمینه استفاده و بهره گیری دقیقتر از فضای رسانهای هست که میتواند منجر به کاهش مخاطرات و حتی کنشگری دقیقتر در فضای موجود رسانهای شود. این موضوع در کنار مطالبه همه مردم برای داشتن فضای سایبری پاک و سالم و ایمن باید در اولویت قرار گیرد تا شاهد اتفاقات بهتریی در فضای رسانههای نوین و مواجه کاربران با آنها باشیم.
وی در پایان تاکید کرد: نباید فراموش کنیم مومو اولین یا اخرین چالش موجود در این فضا نیست و چه بسا روز به روز مزاحمان سایبری روشهای جدیدتری را برای ازار و اذیت انلاین طراحی و اجرا کنند. دو مولفه داشتن فضای مجازی ایمن و افزایش سواد رسانهای باید مطالبه و برنامه ریزی جدی ما باشد تا با هر چالشی دچار استرس و اضطراب اجتماعی نشویم.
منبع: فارس
انتهای پیام/