حجت الاسلام متوسل گفت: بیشترین روایات در مورد حضرت مهدی (عج) از رسول خدا نقل شده و مورد اتفاق شیعه و اهل سنت است.


به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، از ۱۲ ربیع الاول، روز ولادت رسول الله (ص) بر اساس روایت اهل تسنن تا ۱۷ ربیع الاول، سالروز ولادت ایشان بر اساس منابع شیعی، در کشورمان هفته وحدت نامگذاری شده است. هفته وحدت اسلامی، به پیشنهاد آیت الله خامنه‌ای در زمان تبعیدشان  قبل از انقلاب در استان سیستان و بلوچستان اجرایی شد و بعد از انقلاب هم به پیشنهاد دوباره آیت الله منتظری و موافقت امام خمینی (ره) به صورت دائم نامگذاری شد.

رهبر معظم انقلاب در کتاب خاطرات خود درباره ایده اولیه هفته وحدت نوشته اند «دستگاه‌ها نمی‌خواستند بگذارند تلاشی از سوی ما انجام بگیرد؛ اما در عین حال ما گفتیم بیایید کاری کنیم که یک نشانه‌ای از اتحاد شیعه و سنی را در این شهر نشان بدهیم؛ که این مسئله هفته وحدت ولادت نبی اکرم(ص) در دوازدهم ربیع‌الاول به روایت اهل سنت و در هفدهم ربیع‌الاول به روایت شیعه، آن روز به ذهن ما رسید و در ایرانشهر آن را عمل کردیم؛ یعنی از دوازدهم تا هفدهم جشن گرفتیم.»

حدیث افتراق چیست؟

حدیث تفرقه یا فرقه فرقه شدن مسلمانان پس از رحلت پیامبر را مورخان شیعی و سنی با سند‌های مختلف نقل کرده اند که پیامبر اسلام (ص) فرموده اند «همان طور که پیروان حضرت موسی(ع) پس از رحلت ایشان به ۷۱ فرقه و امت حضرت عیسی(ع) هم پس از عروجشان به ۷۲ فرقه تقسیم شده اند، امت من نیز به هفتاد و دو فرقه تقسیم می‌شوند.»

حجت الاسلام دکتر محمود متوسل،  در مصاحبه با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حدیث افتراق گفت: عوامل بسیاری باعث تفرقه میان مسلمانان می‌شود و طبق سخنان پیامبر اسلام(ص)، مسلمانان به ۷۲ فرقه تقسیم می‌شوند، اما اگر بخواهند به وحدت برسند، محور وحدت، قرآن و سخنان رسول خدا (ص) و اهل بیت هستند و معتقدیم اگر مسلمانان به سنت پیامبر، کتاب خدا و عترت رسول اکرم(ص) برگردیم همه تفرقه‌ها و جدایی‌ها از بین می‌رود و همه به وحدت می‌رسند.

مهدویت و عمل به آیات قرآن، یکی از محور‌های وحدت بین شیعه و اهل سنت است
وی با تاکید وحدت بین شیعه و سنی و مذاهب مختلف اسلامی اظهار کرد: رسول خدا (ص) اولین معلم و مفسر قرآن هستند. وقتی قرآن به ما می‌فرماید «واعتصموا بحبل الله جمیعاً» یعنی ایشان این وحدت را در رفتار و گفتار خودشان ایجاد کردند. عقد اخوتی که میان اصحابشان  و در نهایت بین خودشان و امیر المومنین (ع) منعقد شد و بعدا این عقد اخوت را میان زنان مهاجران و انصار (دو گروهی که همراه پیامبر بودند) برقرار کردند، مفهومش  این بوده که جامعه اسلامی باید بر اساس برابری و برادری عمل کند، نه اینکه بخواهد گرفتار تفرقه و جدایی شود.

این کارشناس مذهبی در خصوص اقدامات لازم برای وحدت بیشتر بین مذاهب مختلف اسلامی بیان کرد: مهدویت، یکی از محور‌های وحدت بین شیعه و اهل سنت است. به دلیل اینکه بیشترین روایات در مورد حضرت مهدی، ظهور و قیامشان از رسول خدا نقل شده  و مورد اتفاق شیعه و اهل سنت است. به عبارت دیگر، گرچه هفته وحدت در ایام میلاد رسول خداست، ولی به سخن پیامبر اعظم (ص) باید توجه کرد که یکی از مهم‌ترین سخنان ایشان برای زمان ما، وعده ظهور می باشد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار