آغاز برداشت انار از باغ‌های مه‌ولات

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: امسال در مجموع ۳۴ هزار تن انار در این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رمضانعلی قاسمی مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات ارقام برداشت شده را از انواع مختلف اردستانی، خزر، عقدا، شیشه کپ و ملس ذکر کرد و گفت: نوع اردستانی، ۹۰ درصد از انار‌های تولیدی مه‌ولات را شامل می‌شود که از کیفیت بسیار مطلوبی  برخوردار است.

او افزود: با هدف آشنایی باغداران با ارقام مختلف انار، برای احداث باغ مادر به منظور تکثیر ارقام شناسایی شده که با شرایط آب و هوایی سازگار باشد و احداث باغ الگویی انار در سطح دو هکتار با کاشت ارقام متفاوت که در سنوات گذشته از نقاط مختلف کشور جمع‌آوری و کاشت شده بود اقدام شد.

مدیر جهاد کشاورزی مه ولات ادامه داد: انار "واندرفول" برای نخستین بار به صورت الگویی از سه سال پیش در انارستان‌های مه‌ولات کشت شد که اکنون به ثمردهی مطلوب رسیده است.

قاسمی بیان کرد: در راستای ایجاد زنجیره تولید در بخش کشاورزی، یک واحدفرآوری انار با ظرفیت ۳۰۰ تن رب و سس انار در مه ولات احداث شد که انار‌های درجه دو و سه برای استحصال رب به این کارخانه ارسال می‌شود.


بیشتر بخوانید


او با اشاره به اینکه به منظور کمک به باغداران برای نگهداری و فروش به موقع محصول، یک واحد سردخانه با ظرفیت سه هزار تن و قابلیت بسته بندی هزار و ۵۰۰ تن میوه در مه‌ولات راه‌اندازی شد تصریح کرد: با توجه به افت شدید قیمت انار در زمان برداشت و به منظور پیشگیری از بروز خسارات احتمالی، به باغدران توصیه می‌شود قسمتی از محصول تولیدی خود را در سردخانه ذخیره و در زمان مناسب به بازار عرضه کنند.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات تاکید کرد: با توجه به افزایش قیمت محصولات مختلف، قیمت انار به نسبت هزینه‌های آن رشد چندانی نیافته است و این امر باعث بی‌انگیزگی در بین باغداران منطقه شده است.

قاسمی اظهار کرد: جهاد کشاورزی مه‌ولات در راستای حمایت از باغداران امسال، تسهیلات بلاعوض برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری، مکانیزاسیون یارانه‌دار و تسهیلات سرمایه در گردش پرداخت کرده است و همچنین کلاس‌های آموزشی - ترویجی اصلاح و هرس باغ‌ها و تغذیه و کنترل کرم گلوگاه را برای باغداران برگزار کرده است.
 
انتهای پیام//ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار