معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: متاسفانه تاکنون هیچ واحد تولیدی با برند ملی و یا اشتغال بالای یک‌هزار نفر در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی نشده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، حجت‌الله میرزایی معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری چهارمحال و بختیاری با اشاره به ظرفیت‌های این استان در بخش صنعت اظهار داشت: این استان قابلیت ایجاد خوشه‌های صنعتی در بخش‌های مختلف را دارد.

او افزود: با توجه به استقرار صنایع فولاد و فعالیت واحد‌های تولیدی در حوزه صنایع‌غذایی و صنایع فلزی در این منطقه می‌توان استان را در قالب یک خوشه صنعتی معرفی کرد.


بیشتر بخوانید


میرزایی با اشاره به ریزدانه بودن ساختار صنعتی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: متاسفانه تاکنون هیچ واحد تولیدی با برند ملی و یا اشتغال بالای یک‌هزار نفر در این استان راه‌اندازی نشده است.

او ادامه داد: فعالیت واحد‌های تولیدی دارای برند می‌تواند بازار مطمئن، بازارچه‌های صادراتی، زنجیره ارزش، اعتبار برای دست‌یابی به توسعه و ارزش افزوده ایجاد کند.

میرزایی گفت: تولید سالانه ۲۴ هزار تن بادام، ۲۰ هزار تن ماهی سردابی، ۳۰ هزار تن انگور و سایر محصولات زراعی و باغی دیگر نشان از ظرفیت بالای چهارمحال و بختیاری دارد.

او افزود: خام‌فروشی، عرضه بدون بسته‌بندی و نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در چهارمحال و بختیاری باعث شده تا سود این تولیدات نصیب واسطه‌ها شود و هیچ‌گونه ارزش افزوده برای فعالان این عرصه در استان نداشته باشد.

میرزایی با اشاره به ضعیف بودن فرهنگ کارآفرینی در استان اضافه کرد: در شرایط سخت اقتصادی کنونی کشور باید به هر طریقی نسبت به جذب سرمایه‌گذاران اقدام کرد.

او ادامه داد: در حوزه رفاه و تامین اجتماعی، راه‌اندازی دو درمانگاه در اردل و شلمزار چهارمحال و بختیاری در دست بررسی است.

میرزایی گفت: در این خصوص زمین اردل از سوی مردم خریداری و ساختمانی در شلمزار مشخص شده که نیازمند تجهیز است.

او افزود: تجهیز و ارتقای بیمارستان امام علی (ع) فرخ‌شهر شهرستان شهرکرد به‌زودی انجام می‌شود.

میرزایی با اشاره به سهم چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریالی چهارمحال و بختیاری در تسهیلات مشاغل خانگی یادآور شد: در صورت جذب به موقع این مبلغ تا یک‌هزار میلیارد ریال دیگر می‌توان به این منابع اضافه کرد.
او اظهار داشت: در صورت رفع مشکل واگذاری زمین ویژه احداث گاوداری شش هزار راسی در شهرستان خانمیرزا، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) عملیات اجرایی ساخت این طرح را آغاز می‌کند.

میرزایی گفت: هماهنگی‌های لازم برای متقاعد کردن مسئولان شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) به منظور سرمایه‌گذاری حوزه دامپروری در روستای جغدان شهرستان کیار انجام خواهد شد.

او افزود: بانک‌های رفاه کارگران و توسعه تعاون نسبت به پیگیری طرح‌های سرمایه‌گذاری این استان و تسریع در روند پرداخت تسهیلات این طرح‌ها اقدام کنند.

حفیظ‌الله فاضلی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در ۲.۵ سال گذشته ۱۱ هزار میلیارد ریال طرح برای دریافت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در استان آماده و به بانک‌های عامل ارسال شد.

او افزود: از این تعداد، بانک‌های عامل چهارمحال و بختیاری افزون بر شش هزار میلیارد ریال از طرح را برگشت دادند.

فاضلی اضافه کرد: همچنین چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال از محل تسهیلات روستایی و عشایری به چهارمحال و بختیاری ابلاغ شده که تاکنون چهار هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال مصوب، سه هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال عقد قرارداد و سه هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.

او ادامه داد: ۱۰ درصد از این تسهیلات مختص سرمایه در گردش است که متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم از آن استفاده کنیم.

فاضلی گفت: در سه سال گذشته چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری پرداخت شد.

او افزود: گروه‌های بازرسی در چهارمحال و بختیاری دو هزار و ۶۰۰ طرح روستایی و عشایری را بررسی کردند که از این تعداد تنها ۴.۷ درصد تسهیلات انحراف داشته است.

فاضلی با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: از مجموع سهم پنج هزار و ۵۴۰ میلیارد ریالی چهارمحال و بختیاری برای پرداخت تسهیلات به آسیب‌دیدگان ناشی از شیوع این ویروس تاکنون ۵۴ درصد برابر دو هزار و ۷۰۹ میلیارد ریال تخصیص یافته و یک‌هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال در بانک‌های عامل استان تشکیل پرونده شده است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار