رشیدی نژاد گفت: بازگشایی مدارس و برگزاری تجمعات سبب افزایش آمار بیماری کرونا در استان کرمان شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، حمیدرضا رشیدی‌نژاد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان علل افزایش ابتلا به کووید ۱۹ در کشور و استان کرمان گفت: ما منکر تاثیر بازگشایی مدارس و برگزاری تجمعات، بر روند اپیدمی نیستیم، اما همه بر لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید داریم.

او ،افزود: حساسیت‌ها از ابتدای شیوع کرونا در استان کرمان وجود داشته است و در دور اول این حساسیت شدیدتر بود ضمن آنکه از اواخر فروردین ماه و اسفندماه سال گذشته محدودیت‌ها نیز زیادتر بود و در ماه‌های تیر و مرداد با پیک بیماری در موج دوم روبرو بودیم، اما موج سوم این بیماری در استان کرمان سخت‌تر از دو دور قبل است و بنابراین باید سختگیری‌ها را نیز بیشتر کنیم.

رشیدی‌نژاد، برلزوم افزایش شدت همراهی مردم تاکید کرد و بیان داشت: در پیک موج دوم بیماری که با سنگین‌ترین آمار در تیرماه و مردادماه روبرو بودیم، موارد بستری قطعی و مشکوک به کرونا در سطح بیمارستان‌های استان در حدود ۸۰۰ نفر بود که نشان می‌دهد شدت بیماری در موج دوم نسبت به موج سوم سبک‌تر بوده است به طوری که در حال حاضر نزدیک به هزار مورد بستری در بیمارستان‌های استان داریم ضمن آنکه بیماران بستری شده در این پیک نیز نسبت به پیک قبلی بدحال‌تر هستند بنابراین باید جدی‌تر به این موضوع توجه کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: روزانه ۲۰ درصد به بیماران بستری شده در بیمارستان‌های استان اضافه می‌شود و اگر این روند ادامه داشته باشد قطعا با کمبود تخت بیمارستانی در روز‌های آینده روبرو خواهیم شد.

رشیدی نژاد با بیان اینکه تاکنون با کمبود تخت بیمارستانی مواجه نشدیم و کسی روی ویلچر نمانده است، اما اگر این اتفاق بیفتد، باید بیماران کرونایی را در نقاهتگاه‌ها بستری کنیم گفت: مدتی آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در استان کرمان روزانه به ۵ مورد رسیده بود، اما در این پیک شاهد دو رقمی شدن موارد مرگ و میر هستیم به طوری که روز گذشته تنها ۲۴ مورد مرگ ناشی از ابتلای قطعی به کووید ۱۹ داشتیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: تجربه این ۱۰ ماه گذشته نشان داده است، جوامعی که خیلی سخت گیرانه عمل کرده اند، جواب خوبی گرفته اند، اما متاسفانه در برخی کشور‌های توسعه یافته و حتی توسعه نیافته که رعایت نکردن موارد بهداشتی را شاهد هستیم، روند ابتلا به کووید ۱۹ در آن‌ها رو به رشد است بنابراین باید محدودیت‌ها و نظارت‌ها را سختگیرانه‌تر کرده و باید در مردم عادت ایجاد کنیم تا خود مردم مسئولانه با این موضوع برخورد کنند.

رشیدی نژاد در مورد نظارت‌ها و رعایت دستورالعمل های بهداشتی نیز تصریح کرد: اکنون تمهیداتی اندیشیده شده است که بتوانند گروه‌های بازرسی با مواردی که راسا به آن‌ها خبر داده می‌شود برخورد لازم و کافی را داشته باشند که در همین راستا مردم می‌توانند ارتباط خود را با سامانه ۱۹۰ برقرار کنند و موارد تخلفات احتمالی را به گروه‌های بازرسی اعلام کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه در مقایسه آمار مبتلایان به کرونا در استان کرمان با سایر استان‌های کشور عنوان کرد: تعداد آمار مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ در استان کرمان با توجه تجهیزات و امکانات پزشکی استان، قابل قبول است به طوری که تعداد مرگ و میر‌ها در استان کرمان از متوسط کشوری پایین‌تر و تعداد بیماران کرونایی نیز نسبت به استان‌های مجاور کمتر است.

او افزود: متاسفانه در موج سوم، شدت بیماری بیشتر شده است و از سوی دیگر مردم ساده انگاری می کنند و در صورت ابتلا به این بیماری دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و همین امر سبب شده بیماران این دوره بدحال‌تر باشند.

رشیدی نژاد با بیان اینکه میزان تخت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی، چهاربرابر شده و میزان دستگاه‌های وینتیلاتور در بیمارستان افضلی پور (بیمارستان مرجع بیماران کرونایی در استان کرمان) ۳ برابر شده است افزود: ما مشکل دارویی و تخت بیمارستانی نداریم، اما کارکنان ما خسته شده‌اند و طبیعی است که هر زمان تعداد بیماران افزایش یابد، کیفیت درمان به صورت خود به خود کاهش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار